George Rășchitor este General Manager și fondator al Sinaps Marketing, o agenție de marketing online din Iași - prima agenție parteneră Google Ads din Moldova și singura Premier Partner din această regiune. Am aflat de la el ce beneficii le aduc clienților prin statutul lor de Google Premier Partner, precum și câteva recomandări cu privire la strategiile de marketing.

Google Ads, printre cele mai performante canale de promovare online

El pornește prin a explica ce este Google Ads și cum poate ajuta companiile. Astfel, Google Ads este serviciul prin care poți afișa anunțuri pe Google, în rețeaua de parteneri Google și pe YouTube. Este unul dintre cele mai performante canale de promovare online, în principal datorită modalităților multiple de a targeta persoane interesate de un anumit produs/ serviciu. Promovarea pe Google Ads este sub formă de „licitație”, iar pe măsură ce campaniile sunt din ce în ce mai relevante, cu atât costurile scad, iar rezultatele sunt din ce în ce mai vizibile.

„Statutul de Google Premier Partner este, în primul rând, o recunoaștere a nivelului de performanță a agenției Sinaps Marketing: 90% dintre angajații noștri susțin anual examene de certificare privind produsele Google Ads, pentru a menține un nivel ridicat al performanțelor din conturile administrate. Beneficiile sunt variate: de la training-uri dedicate fiecărui departament (vânzări, tehnic, account management), până la invitații la conferințe și oferte promoționale pentru clienți”, povestește el.

Potrivit lui Rășchitor, Google Ads este un canal de promovare potrivit pentru o gamă destul de largă de afaceri și industrii. „Acest lucru se datorează, în principal, modului în care funcționează acest canal. Anunțurile din Google apar în urma unor căutări, așadar, dacă ai un produs sau serviciu ce poate fi căutat pe Google, atunci mai mult ca sigur promovarea va fi benefică afacerii tale. Sigur că mai există și alte criterii ce trebuie luate în calcul înainte de a începe promovarea pe Google, cum ar fi buget sau competitivitatea ofertei”, afirmă el.

Fondatorul Sinaps Marketing spune că, de departe, campaniile de remarketing sunt preferatele clienților. „Acest tip de campanii sunt căutate de majoritatea clienților noștri pentru că prezintă o mulțime de avantaje: reamintește foștilor vizitatori despre tine, menține publicul captivat, transformă în clienți o parte dintre utilizatorii care au interacționat în trecut cu site-ul, loializează clienții existenți și poate reprezenta un pas în fața competitorilor”, explică el alegerea companiilor.

Greșeli de marketing în rândul antreprenorilor

În același timp, există o serie de greșeli care se întâlnesc frecvent în rândul antreprenorilor, atunci când vine vorba de strategiile de marketing. George Rășchitor spune că setarea obiectivelor SMART (specific, măsurabil, realizabil, relevant și raportat la o perioadă de timp - n.red.) este una dintre problemele cu care se confruntă business-urile. El continuă prin a spune că mulți dintre clienți nu au un obiectiv stabilit înainte de a demara o campanie. „Aceste obiective trebuie să fie realiste și să existe resursele necesare pentru atingerea lor. Este important ca fiecare antreprenor sau manager să urmărească indicatorii de performanță pentru fiecare obiectiv, pentru a construi acțiuni de marketing adecvate.”

Aceste obiective trebuie să fie realiste și să existe resursele necesare pentru atingerea lor

O altă problemă este cea legată de așteptările nerealiste pe care le au antreprenorii români privind succesul campaniilor de promovare. „De cele mai multe ori antreprenorii români își doresc rezultate fabuloase peste noapte. Astăzi lansează campania și se așteaptă ca a doua zi să explodeze vânzările”, remarcă el.

Anul 2018 a fost marcat de intrarea în vigoare a noului Regulament GDPR. George Rășchitor spune că, deși estimările inițiale au fost foarte pesimiste înainte de implementarea GDPR, la un an distanță observă că clienții lor nu au avut scăderi în performanța campaniilor, ba dimpotrivă, afacerile au crescut în 2018 față de 2017. Potrivit lui, majoritatea utilizatorilor acceptă cookie-urile de publicitate și urmărire. „Pe aceștia nu îi deranjează reclamele, ci ad-urile nerelevante și spam-ul”, afirmă Rășchitor.

El spune că într-o strategie pe termen lung trebuie avute în vedere și campaniile de awareness (branding). „În prezent, este posibil ca un utilizator să nu aibă nevoie de produsul sau serviciul tău, însă când apare nevoia este important să fii în lista lui scurtă de furnizori”, remarcă el.

În opinia lui, un alt aspect neglijat în campanii este cel de a vinde repetitiv către persoanele care au cumpărat deja de la tine. „Sunt zeci de metode prin care poți să vinzi același produs sau altele noi către un client existent. Multe dintre cumpărături sunt consumabile (alimente, cosmetice, hrană animale, birotică) și vor avea nevoie de altele într-un termen scurt. Clienții tăi le pot comanda tot de la tine. Îmbrăcămintea, încălțămintea, electrocasnicele, anvelopele, mobila se schimbă la fiecare sezon sau la câțiva ani - poți face o nouă vânzare.”, argumentează el.

Strategia de marketing trebuie creată înainte de a deschide un business.

Când ar trebui antreprenorii să înceapă să lucreze la o strategie de marketing și ce se întâmplă, de fapt, în realitate este o altă întrebare la care am aflat răspunsul de la George Rășchitor, el având nu doar expertiza în calitate de fondator al unei agenții de marketing, dar și în calitate de mentor în cadrul programului de preaccelerare Innovation Labs 2019.

George spune că strategia de marketing trebuie creată înainte de a deschide un business. „Construind strategia îți vei da seama de resursele necesare pentru a ajunge unde ți-ai propus, cum vei comunica și către cine, cât de mult poate crește business-ul și dacă este profitabil. În realitate, se pornește la drum și se fac ajustări pe parcurs în funcție de oportunitățile întâlnite. Unii reușesc să se adapteze, alții nu.”, remarcă el.

Din interacțiunea cu antreprenorii de la Innovation Labs, dar și clienții lor, au constatat că nevoia de bază a oricărui business este de a vinde mai mult, la costuri cât mai mici. „Soluțiile pe care noi le oferim sunt bazate pe optimizarea bugetului investit în canalele de promovare online. Cu fiecare leu investit în Google sau Facebook trebuie să generăm o valoare de vânzare cât mai mare.”

Se spune că dacă un business nu are clienți, dă faliment. Ori promovarea îți aduce clienții la ușă, trebuie doar să le vinzi.

Tendințe în marketing pentru 2019

Promovare Multicanal: În 2019, este mai mult decât evident că toate sursele de trafic și vânzări trebuie conectate și analizate împreună. Obiectivul conceptului de omnichannel în ceea ce privește promovarea online este măsurarea fiecărui punct de interacțiune a unui utilizator cu un anumit business și comunicarea fluentă, constantă și omogenă pe toate canalele. Consumatorii de astăzi sunt extrem de sofisticați, iar pentru a alege un anumit furnizor de produse și servicii, parcurg un traseu destul de complex, pe multe canale și pe multe dispozitive. Google deja ne permite targetarea utilizatorilor pe 4 tipuri de dispozitive: Computer personal, Smartphone, Tabletă și Smart TV.

Chatbots: Roboții de chat încep să apară din ce în ce mai mult. Primele experiențe pe această zonă sunt cu paginile de social media. În momentul de față, pentru potențialii clienți care doresc să ia legătura cu o anumită afacere pe Facebook accesând zona de chat, deja avem posibilitatea să le adresăm o serie de întrebări și răspunsuri pre-definite. Avem clienți care generează lead-uri și vânzări cu minim de efort uman.

Machine Learning & AI: Inteligența artificială reprezintă un potențial uriaș pentru fiecare industrie. În marketingul digital poate ajuta la eficientizarea campaniilor de promovare, în reducerea greșelilor sau spre exemplu, în personalizarea mesajelor de promovare. Google Ads deja a introdus campaniile „Smart”, campanii ce se pot implementa și lansa rapid și ușor, migrând posibilitățile de configurare a campaniilor în zona de „Expert Mode”.

Video: La nivel global consumăm din ce în ce mai mult conținut video. Până în 2020, 85% din traficul de internet din Statele Unite va fi pentru conținut video. Vedem acest trend și la noi - tot mai mulți vloggeri și YouTube-uri depășesc sute de mii de abonați și milioane de vizualizări. Generația sub 24 de ani din mediul urban se informează strict din online, iar noutățile le preia din YouTube, Facebook sau Instagram.

Sinaps Marketing este prima agenție parteneră Google Ads din regiunea Moldovei și singurul Premier Partner din regiunea de nord-est a României. Compania a fost fondată în 2013, de trei asociați – George Rășchitor, Remus Corcaci și Mihai Iliescu. În primul an a administrat campanii în marketing online pentru peste 600 de clienți.

În ultimul an a administrat bugete de peste 5 milioane de euro pentru clienți din variate industrii.

În 2013, Sinaps a oferit servicii complete de consultanță de marketing pentru magazinele online, și vorbim aici despre strategie, uzabilitate, campanii PPC, e-mail marketing și web design. Din 2014, activitatea companiei s-a nișat pe servicii PPC, ca urmare a cererii mari din piață.