Streamerse a pornit ca o idee înainte de pandemie, când lumea nu știa că vom ajunge să urmărim actorii favoriți doar online. Au trecut mai multe luni, iar în octombrie 2020 Streamerse a pornit. Numele s-a viralizat ușor, pentru că brusc mii de suflete puteau să urmărească „Oscar și Tanti Roz”. Populară înainte de pandemie, piesa putea să strângă poate câteva sute de spectatori. Online a ajuns în 6.200 de perechi de ochi.

Claudiu Câmpean, fondatorul Streamerse, a vrut să ajute organizatorii de evenimente și concerte sold-out să aibă o sursă de monetizare suplimentară. De ce să te oprești doar la scaunele dintr-o sală când viitorul orașelor poate fi unul hibrid? Unul în care muncim de acasă, mergem la teatru, ieșim în oraș, dar putem să facem toate lucrurile acestea și de acasă, online.

Astăzi Streamerse e o platformă unde cine dorește poate să-și transmită spectacolul sau evenimentul și să-l monetizeze prin vânzarea biletelor online pentru acces.

Dacă și tu ai soluții pentru orașele viitorului, poți să te înscrii la programul Cities of the Future organizat de către Orange. Deadline-ul de aplicare este pe 6 iunie.

Cum a pornit Streamerse?

Claudiu Câmpean spune că ideea de a dezvolta Streamerse a apărut înainte de declanșarea pandemiei. A venit de la unul dintre cei trei cofondatori, Ciprian Pîrv. Anterior lansării Streamerse ei aveau experiență în dezvoltarea de produse digitale.

„Am mai lansat două produse în calitate de Product Manager. O aplicație de rezervări online pentru diverse servicii locale precum clinici medicale, saloane de frumusețe sau săli de sport, dar și un produs de Mobility as a Service destinat pieței internaționale”, spune Claudiu Câmpean.

Explică faptul că cele două experiențe i-au ajutat să lanseze primul MVP al Streamerse și să se concentreze pe ce valoare aduc utilizatorilor și organizatorilor de evenimente.

„Atuul Streamerse este echipa extrem de experimentată: ceilalți doi cofondatori sunt executivi de top și tocmai ni s-a alăturat unul din cei mai buni experți din Europa în tot ce înseamnă transmisii live”, spune Câmpean.

Bazându-se pe această experiență, cei trei au vrut să ofere inițial o metodă pentru ca organizatorii de evenimente sold out (festivaluri de muzică sau conferințe) să-și crească veniturile prin disponibilitatea unei variante online.

Practic, au vrut să pună la dispoziție tot ce au nevoie aceștia pentru un streaming de calitate, dar și plata online.

„Primele reacții au fost majoritar pozitive, dar a existat o anumită reticență atunci, nimeni nu-și putea imagina că-n decurs de câteva luni totul va fi extrem de diferit și streaming-ul online va deveni singura opțiune de a continua anumite evenimente”, spune Câmpean.

Streamerse la începuturi în pandemie

După ce au început să dezvolte produsul la începutul anului, au lansat platforma în octombrie 2020 printr-un eveniment corporate de tip town hall cu 4.000 de utilizatori simultan cu 4 ore de transmisiune live.

„Momentul a fost unul foarte potrivit pentru că la câteva luni de la anularea evenimentelor clasice, lumea a început să vadă că normalul va întârzia, așa că deschiderea a fost mare”, spune Câmpean.

Cu toate acestea, au avut provocări, pentru că mulți nu au vrut să-și asume costurile de producție pentru un eveniment online, considerând că riscurile ca evenimentul să nu fie satisfăcător sunt foarte mari. „Cei care și-au asumat riscuri au avut de câștigat”, crede Claudiu.

Iar lucrurile au început să se miște, cu acești vizionari care au vrut o soluție la pandemie, dar care văd acum și o soluție pentru viitor.

„Costurile de vânzare pentru evenimentele de streaming live pe Streamerse au fost aproape de neglijat pentru că succesul financiar al acestora, în special piesele de teatru, ne-au adus o multitudine de clienți noi în platformă”, menționează Claudiu.

Astfel, prima piesă de teatru transmisă în decembrie 2020 a vândut 1.000 de bilete, iar o piesă transmisă în februarie 2021 a avut 4.200 de bilete vândute. În martie au stabilit și un record, 6.200 de bilete vândute la „Oscar și Tanti Roz”.

„Am beneficiat de un efect de viralizare, atât dinspre organizatori (avem inclusiv filme de lung metraj și documentare care sunt disponibile pe Streamerse), cât și dinspre utilizatori, care au apreciat posibilitatea de a cumpăra bilete online cadou”, spune antreprenorul român.

Rezultatele financiare sunt optimiste

Așadar, de la momentul de lansare din octombrie până în aprilie 2021 totalul vânzărilor prin Streamerse depășește 1,3 milioane de lei, adică peste 35.000 de tranzacții cu cardul și peste 50 de evenimente transmise live și apoi vizionate înregistrat.

În plus, Streamerse a avut oportunitatea de a transmise live evenimente pentru peste 50.000 de spectatori în doar câteva luni, cu resursele limitate specifice oricărui startup. „Vom putea crește acest număr de spectatori în viitor pentru că foarte mulți dintre ei ne cer asta prin mesajele lor, iar riscul de canibalizare a spectatorilor offline cu cei online este foarte mic. Foarte mulți nu ar fi putut participa oricum la evenimentele respective offline din cauza a tot felul de limitări, fie geografice, financiare sau capacitatea limitată”, mai spune fondatorul Streamerse.

În momentul de față echipa startup-ului din Cluj-Napoca numără 10 persoane care acoperă zone precum sales, marketing, suport și dezvoltare. Claudiu menționează că au transmis și 3 evenimente în paralel, iar tehnic vor putea să transmită fără limitări zeci de evenimente în paralel.

5G pentru spectacole de înaltă calitate în viitor

Pentru ca un spectacol de teatru să fie perfect într-o sală normală ai nevoie de o mulțime de oameni care să se coordoneze într-o simfonie bine acordată. Odată cu mutarea lucrurilor online, nu toți s-au putut adapta perfect, iar Streamerse a venit să acopere o zonă importantă cu ajutorul tehnologiei.

În orașele viitorului, tehnologia ne va ajuta să avem parte de experiențe multiple și mixte. Și chiar dacă nu vom putea să ne ducem la festivalul favorit, îl vom putea urmări alături de prieteni acasă.

Cum se întâmplă această simfonie a transmisiunii însă online, pe Streamerse? „Avem mai mulți parteneri care se ocupă cu supervizarea și suportul nostru de filmarea și transmisia evenimentelor, iar unii artiști au propriile echipe de filmare”, spune Câmpean.

El menționează că vor investi cel mai mult în această zonă în perioada următoare, pentru a crea soluții pentru cei care vor să folosească Streamerse nu ca un Netflix, ci ca un YouTube, dar pe bani. „Vrem să creăm pentru cei care organizează evenimente o zonă de self service, unde să poată face cât mai multe lucruri, de la rapoarte de vânzări real time, la crearea propriului eveniment până la cele mai mici detalii”, spune cofondatorul Streamerse.

De asemenea, fondatorii platformei vor să se asigure că soluția este scalabilă, cu mai multe automatizări cerute de piață.

Steamerse poate să ofere atât partea de filmare, de transmisie de la locul evenimentului, cât și transmisie din platformă către utilizatorii de acasă cu ajutorul partenerilor de transmisie. Au investit în echipamente scalabile și redundante pentru a putea să se asigure că transmisiunea e la cel mai bun nivel tehnic.

Dacă există încă probleme, acestea vin de la calitatea internetului local al utilizatorilor, dar Streamerse vrea să investească și aici pe viitor, pentru a fi un serviciu cât mai optimizat. „De asemenea, cei mai mulți spectatori vizionează evenimentele folosind SmartTV-urile, iar provocarea e zona nestandardizată de browsere și vom încerca să găsim soluții astfel încât să ne apropiem de 100% recepție de calitate”, spune Câmpean.

În plus, compania beneficiază și de suportul Orange, prin Orange Fab, aceștia fiind primii parteneri ai lor pentru dezvoltarea calității transmisiunilor.

Streamerse a făcut parte din cohorta de startup-uri selectate prin 5G Online Challenge, program dezvoltat de Orange. Împreună cu aceștia Streamerse vrea să dezvolte noi use case-uri pentru tehnologia de streaming care să folosească și resursele 5G. „Vrem să găsim use case-uri care să aibă sens pentru Orange, pentru clienții business ai Orange și pentru spectatorii noștri, pentru care tehnologia 5G va însemna un salt în calitatea experienței”, explică Ciprian Câmpean.

În plus, pentru dezvoltarea Streamerse, clujenii sunt în căutarea unei runde seed de 500.000 de euro care să susțină dezvoltarea platformei și expansiunea internațională. De altfel, din observațiile Streamerse, conținutul platformei a ajuns în peste 80 de țări deja, cu ajutorul românilor din Diaspora care urmăresc evenimentele.

Viitorul spectacolelor: offline, online, în țară sau în străinătate

Cu toții ne-am adaptat la pandemie. Visul frumos al lucratului de oriunde sau de acasă s-a transformat. Am înțeles cât de greu e. Dar ne-am bucurat că nu mai facem prea mult timp până la birou.

Am suferit după filmele de la cinematograf, actorii favoriți de pe scenă sau concertele așteptate. Dar am descoperit și noi moduri de a face lucrurile. Publicul s-a adaptat, dar și actorii. Și am câștigat și lucruri pe care nu ni le imaginam. Un actor grăbit, care-și spune replicile și-apoi a plecat zâmbind e astăzi actorul care stă cu tine la discuție după piesă.

„A existat o adaptare la noul format în care actorii au trebuit să-și modifice modul de exprimare artistică în lipsa feedback-ului direct din sală. Am compensat prin filmarea profesionistă, prin regizori de mare calitate, iar feedback-ul pe chat către artiști a fost util. Transmisia live creează o emoție care încarcă artiștii, dar și spectatorii, iar accesul în culise cu câteva minute înainte de spectacol, precum și discuțiile interactive de după spectacol reprezintă ceva unic, ce nu poate fi replicat offline”, spune creatorul Streamerse.

În plus, chiar dacă emoția sălii există și nu va putea fi replicată niciodată, poate uneori ne-ar plăcea să nu ne urcăm în mașină din București ca să prindem „Faust” seara la Sibiu, ci să-l revedem cu prietenii. Sau poate să ne uităm la spectacole din străinătate, că nu toți vom ajunge la Scala din Milano.

Streamerse urmărește zona internațională și a avut deja un eveniment dedicat pentru Belgia. „Londra este o țintă importantă pentru noi, pentru că este capitala mondială a teatrului, iar primele semne sunt încurajatoare, dar fiecare piață e diferită. Discuții avansate avem și în Polonia sau Italia”, povestește Claudiu.

Streamerse pregătește și un eveniment dedicat pieței internaționale, cu unul dintre artiștii români consacrați la nivel mondial. În plus, piața de evenimente sportive e foarte atractivă pentru astfel de transmisiuni și clujenii au deja discuții în zona aceasta pentru testarea acestui tip de conținut.

„Viziunea noastră este să transmitem live premiere de pe cele mai mari scene ale lumii: Scala din Milano, Royal Opera House din londra sau Met din new York. În câțiva ani ne vom îndeplini misiunea de a deveni un Netflix pentru evenimente artistice live”.

Claudiu Câmpean consideră că orice criză creează noi oportunități și noi comportamente de consum. „Doar piața europeană de live streaming de conținut cultural o estimăm la 600 de milioane de euro anual”. Iar lucrurile pot crește. Și Netflixul pentru teatre și spectacole culturale poate veni din România.

Dacă și tu ai soluții pentru orașele viitorului, poți să te înscrii la programul Cities of the Future organizat de către Orange. Deadline-ul de aplicare este pe 6 iunie.