Studiul a fost realizat pe un eșantion de reprezentanți ai 631 de companii din România, și a fost lansat în cadrul primei conferințe Flip, dedicată mediului de afaceri: Flip Sustainability in Business Talks și a fost realizat de startup-ul românesc Flip împreună cu iZi data. Raportul studiului poate fi descărcat gratuit de pe site-ul evenimentului.

Principalele concluzii ale studiului arată că, dintre clienții Flip Business, 77% aplică deja principiile economiei circulare, precum și 71% dintre companiile din eșantionul general. În ceea ce privește interesul viitor în adoptarea acestor principii, în rândul clienților Flip procentul este de 63%, în vreme ce pentru alte companii, acesta este de 60%.

Pentru mai mult de jumătate din companii, indiferent de eșantion, principalele soluții specifice ale economiei circulare pe care le folosesc sunt reutilizarea produselor și materialelor, reciclarea produselor și materialelor și repararea produselor și materialelor, cu particularitatea că în rândul clienților Flip reutilizarea este pe primul loc, versus achiziționarea de produse și servicii durabile în cazul eșantionului general.

50% dintre companiile populației generale și 55% dintre companiile clienți Flip Business incluse în studiu declară că accesul la economia circulară le este la îndemână. Acest lucru se remarcă mai ales în rândul companiilor cu numărul angajaților cuprins între 10 – 49 angajați (62% în rândul companiilor clienți Flip Business și 59% în rândul companiilor din eșantionul general).

Principalele obstacole de care se lovesc companiile în adoptarea principiilor economiei circulare sunt, pentru clienții Flip, persoane juridice:

  • 45% obișnuința cu procedurile actuale/ rezistența la schimbare din partea angajaților etc.
  • 41% lipsa de resurse și cunoștințe specializate în domeniul sustenabilității și economiei circulare
  • 37% financiare - achiziții mai scumpe, amortizarea costurilor de lungă durată, costurile inițiale ridicate etc.

În cazul companiilor din eșantionul general, principalele bariere sunt:

  • 51% lipsa de resurse și cunoștințe specializate, ce ocupă primul loc
  • 48% motivele financiare
  • 43% reglementări și politici publice insuficiente sau neclare în domeniu, dar și de disponibilitatea redusă a produselor și serviciilor din categoria reciclabile/recondiționate.

În ceea ce privește motivațiile pentru a adopta principiile economiei circulare, în principal, companiile, atât clienții Flip Business cât și non clienții, declară că sunt motivate de aspecte precum avantajul economisirii (73% & 69%), gravitatea situației climatice (54% & 56%), dar și rațiunile financiare – subvenții, granturi, etc. (30% & 41%).