Metaverse nu se va maturiza până în 2030, dar potențialul de a schimba modul în care indivizii sau organizațiile interacționează între ei sau cu mediul înconjurător este atât de mare încât furnizorii de servicii și produse de tehnologie au nevoie de o strategie încă de acum. Vă recomandăm să începeți de pe acum să evaluați oportunitățile în cadrul interacțiunii, conținutului și al infrastructurii necesare.

Ne așteptăm la trei etape care se suprapun: apariția, dezvoltarea și maturizarea. În decursul dezvoltării unei strategii, liderii produselor de tehnologie trebuie să analizeze evoluția și traiectoria tehnologiilor noi apărute și a tendințelor incluse în experiențele Metaverse de la fiecare pas.

În decursul altor perioade de evoluție tehnologică (de exemplu: Revoluția Industrială, Era serverelor, Era PC, Era telefoanelor mobile), mai mulți furnizori de tehnologie i-au înlocuit pe cei din era trecută. Deci fiecare organizație trebuie să își susțină o poziție competitivă într-un mediu care evoluează constant.

Obiective strategice în Metaverse pentru fiecare lider de produse de tehnologie

Ne așteptăm ca într-un final să existe un singur Metaverse, similar cu modul cum există acum un singur internet. Nicio companie nu va deține, controla sau dezvolta toate tehnologiile necesare sau nu va avea capacitatea să își construiască propriul său unic Metaverse prin forțe proprii.

Atunci, obiectivul liderilor de produse tech este să înțeleagă calea evoluției Metaverse-ului, iar ca răspuns să facă niște pași importanți, printre care:

  • Să construiască produse și soluții pentru Metaverse prin care să genereze o cale a inovării bazată pe îmbinări ale tehnologiilor noi apărute, precum computerizarea spațială, în loc de o singură aplicație “mai bună decât oricare”.
  • Identificarea oportunităților inspirate de Metaverse prin evaluarea situațiilor curente care aduc mare valoare, precum gaming-ul, aplicațiile de navigație și îndrumare, experiența realității virtuale (VR) și realității augmentate (AR) puse lângă produsele sau serviciile proprii.
  • Extinderea colaborării pentru a susține experiențele Metaverse prin implicarea proactivă în procesul de creare al unui ecosistem de standarde, conținut și parteneri care oferă servicii pentru a adresa aspectele în curs de dezvoltare din Metaverse.
  • Pregătirea transformării modelului de afacere pentru a evalua tendințele, precum super aplicațiile, compararea prețurilor și monitorizarea prin API.

Evoluția produselor și a serviciilor în fiecare etapă a Metaverse-ului

O dată ce conținutul captivant creat pentru dispozitivele de astăzi devine accesibil prin Metaverse și este completat de conținut ce este construit specific pentru acesta, soluțiile pentru Metaverse vor suporta, și, într-un final, vor asimila multe tehnologii deja existente.

În acest moment suntem în etapa inițială de apariție a Metaverse-ului – observăm efectele soluțiilor “premetaverse”. Fiecare etapă prezintă oportunități care oferă capacități de interacțiune, conținut și infrastructură în:

  • Tehnologiile (cu funcționalitățile specifice) necesare pentru construirea Metaverse
  • Caracteristicile pieței, care vor fi schimbate complet într-un mediu ce adresează persoana-la-persoana (P2P)
  • Produsele și serviciile necesare pentru a susține atribuțiile unui Metaverse funcțional și care permit integral funcționarea unor noi piețe și moduri de afaceri.

Deși Metaverse-ul are nevoie de timp pentru a evolua, liderii de piață trebuie să aibă un focus intens încă de pe acum pe oportunitățile care vor apărea în viitor; aceștia nu vor aștepta maturizarea Metaverse pentru a acționa.

Oportunitățile în piață în fiecare etapă Metaverse

Pentru liderii de produse de tehnologie și servicii există diferite tipuri de oportunități în termeni de interfață, conținut și infrastructură în fiecare etapă a evoluției Metaverse.

Prima etapă Metaverse: Apariția

Până în 2024, oportunitățile directe vor fi limitate. Piața va începe explorarea și experimentarea prin aplicații și cazuri de utilizare cu valoare mare și de lungă durată. Majoritatea cazurilor viitoare de utilizare care arată un potențial în Metaverse se vor inspira din cazurile actuale (ex. AR pentru muncă și VR pentru scenarii ce pot avea consecințe grave) și vor oferi o valoare suplimentară.

Majoritatea oportunităților vor fi create de tehnologii care ori indirect, ori printr-un motiv care nu este explicit pentru crearea Metaverse-ului (Ex. cartografierea mediului înconjurător pentru navigarea automată sau automatizată), dar vor contribui într-un final în combinarea tendințelor în etapele ulterioare.

Cu o bariera mai joasă de intrare, stratul de interfață va experimenta cea mai multă acțiune, dar ne așteptăm la mai mulți comercianți și organizații să susțină ideea unei “aplicații mai bune ca oricare” cu presupunerea că acea aplicație sau acea situație va fi adoptată de către toată lumea.

A doua etapă Metaverse: Dezvoltarea

Între 2024 și 2027, mai multe oportunități directe vor apărea pentru Metaverse. Mulți se vor axa pe stratul de conținut – datele, informația si fundația (non infrastructurală) Metaverse. Exemple sunt uneltele și tehnologiile pentru a cartografia și a înțelege mediul fizic, precum și a permite creația unor spații virtuale.

Alte exemple includ tehnologii care ajută să analizezi relațiile și procesele dintre elementele fizice, conținutul digital și cel fizic și digital. Acest conținut nou, interacțiunea dintre și între conținut, și înțelegerea lui vor duce la inovații ale combinărilor între tehnologii. Aceste inovații vor inspira modele de afaceri noi care să susțină aplicații și interacțiuni noi. La sfârșitul acestei etape, ne așteptăm să vedem noi oportunități specifice ale infrastructurii în Metaverse precum interoperativitatea cadrelor, protocoalelor și registrelor pentru spațiul web.

A treia etapă Metaverse: Maturizarea

Din 2028 înainte, viziunea si potențialul Metaverse-ului vor deveni mult mai clare și mai simplu de operat atât pentru organizații, cat și pentru utilizatorii individuali. Evoluțiile viitoare vor ajuta la construirea de aplicații și cazuri de utilizare care apar în etapa a doua, iar consolidarea acestora vor conduce la maturizarea tehnologiilor adiacente (precum 5G, computer vision, tehnologii captivante și monede digitale).

Astfel, aspectele și funcționalitățile sistemelor necesare pentru a facilita maturizarea Metaverse-ului vor fi mult mai bine înțelese. Acest lucru va crea multe oportunități pentru zona de infrastructură, iar companiile vor concura pentru a crea fundația unui sistem transformațional și potențial omniprezent.

Următorii pași pentru liderii de produs

Liderii de produs care evaluează creșterea și impactul tehnologiilor noi apărute și a tendințelor care creează experiențe în Metaverse ar trebui să evalueze oportunitățile date în trei moduri:

  • Prin spectrul evoluționar al Metaverse-ului pentru a decide în ce etapă să planifice intrarea pe piață pentru a avea un avantaj strategic;
  • Ca un mix al interacțiunilor, conținutului și al oportunităților prin investiția în infrastructură
  • În funcție de tehnologiile prezente în anumite segmente ale pieței care permit anumite funcționalități și caracteristici. Spre exemplu dispozitive și browsere în zona de interacțiune, monedele crypto și uneltele grafice în conținut, precum și procesarea la marginea rețelei (computing edge) și rețele peer-to-peer în domeniul infrastructurii.