Scopul studiului a fost de a evalua impactul coronavirusului asupra mediului de afaceri românesc, de a înțelege modul în care departamentele de resurse umane și-au adaptat procesele de învățare și dezvoltare personală ale angajaților și de a afla care sunt cele mai căutate abilități ale unui angajat în vremuri de pandemie și izolare socială. Întregul studiu poate fi consultat aici.
Studiul a relevat că această criză generată de focarul COVID-19 a afectat negativ trei sferturi dintre respondenți, aproximativ 77%.
Pentru 18% dintre companii această criză nu a avut niciun impact, activitatea continuând în condiții normale, în timp ce 5% au declarat că criză a avut chiar un impact pozitiv asupra activității lor.
Companiile care au rămas neafectate sau afectate in mod pozitiv provin în principal din domenii ca educație, IT&C, HR și recrutare, servicii și utilități, finanțe-contabilitate, management și consultanță.
Majoritatea respondenților se confruntă cu provocări legate de menținerea proceselor de training și dezvoltare a angajaților, întrucât 50% dintre respondenți au declarat că au avut sau vor avea bugetele pentru programele de training înghețate pe toată durata crizei.
Totodată, 31% dintre respondenți au susținut că aceste programe nu sunt o prioritate pentru management, în timp ce 23% s-au confruntat cu reticența angajaților față de programele de training online sau live-virtual.
Cu toate acestea, doar 26,5% dintre companii au oprit complet programele de training ale angajaților, 47%, continuă cursurile iar restul respondenților au decis să amâne aceste activități pentru a doua jumătate a anului 2020.
”Criza actuală dovedește cât de important este să învățăm să folosim tehnologia, pentru a fi mai productivi, mai conectați, mai creativi și mai inteligenți. Doar 7% dintre români au fost implicați într-un asemenea proces în 2018. De 6 ori mai puțini decât cehii, polonezii sau ungurii și de 8 ori mai puțini decât belgienii, germanii sau suedezii. Această stare de fapt nu mai poate continua. Împreună cu colegii mei din Bittnet Education vom lansa până la finalul acestui trimestru cel mai mare proiect național de educație digitală și reconversie profesională din România. Invităm mediul public și privat să ni se alăture în acest demers, pentru că țara nu-și mai permite «să ne vrea proști»”, a declarat Dan Berteanu, CEO Bittnet Training și VP of Education în cadrul Bittnet Group.
În ceea ce privește abilitățile de muncă la distanță, cele mai căutate programe de training sunt cursurile de management la distanță (conform a 93% dintre respondenți) urmate de abilitățile de lucru la distanță (89%), leadership în criză (84%) și programele de re-skilling și up-skilling (67%).
Recrutarea și onboarding-ul au fost considerate cele mai puțin importante, în conformitate cu semnalele de pe piață potrivit cărora companiile și-au oprit temporar activitățile de recrutare.
În ceea ce privește evaluarea eficienței programelor de training live virtual, 58% dintre companii consideră mediul virtual mai puțin eficient pentru echipele lor iar 34% sunt de părere că acesta oferă o experiență similară.
Spre comparație, mai puțin de 9% găsesc mediul virtual mai performant spre deosebire de clasele live. Absența interacțiunii sociale față în față este principalul motiv pentru care preferă învățarea clasică, în sala de curs, în locul celei virtuale.
”Nu este de mirare că unele companii pun sub semnul întrebării eficiența trainingurilor online, deoarece majoritatea au fost nevoite să se adapteze mediului virtual într-o perioadă de timp extrem de scurtă. Ne așteptăm ca pe măsură ce transformarea digitală va progresa, mai mulți dintre noi vom îmbrățișa schimbarea și ne vom adapta la noua realitate într-o manieră cât mai structurată. Astfel, vom putea profita de tot ce ne oferă tehnologia, dar fără să sacrificăm aspectul social al acesteia. Acest lucru este vizibil mai ales în rezultatul studiului, care indică faptul că toate companiile doresc să mențină o parte din soluțiile și măsurile care au fost implementate pe durata stării de urgență”, a adăugat Dan Berteanu.
Munca de la distanță nu va mai fi un beneficiu extra salarial și cel mai probabil, va deveni un nou mod de derulare a activității în multe companii, fiind a doua cea mai populară soluție ce va fi păstrată în rândul companiilor (68%).
Extinderea și accelerarea competențelor digitale se află și ea în rândul acțiunilor preferate de respondenți pentru a fi păstrată după criză (61%). Deloc surprinzător, va scădea ponderea interesului pentru webinariile live virtual, doar 38% dorind să le mențină post criză.
Cererea pentru programele de e-learning (36%), dar și a trainingurilor despre folosirea instrumentelor de lucru la distanță (23%) se preconizează de asemenea că va scădea, întrucât majoritatea angajaților așteaptă cu nerăbdare reluarea activităților sociale în cadrul companiilor lor, inclusiv participarea la traininguri și experiențe de învățare în format live.
Bittnet Training a utilizat rezultatele studiului pentru a-și adapta portofoliul de cursuri, iar Equatorial le-a analizat în vederea dezvoltării unor proiecte de gamificare care pot ajuta angajații să-și însușească abilitățile digitale necesare pentru a se adapta mai bine la mediul de muncă aflat în schimbare.
Studiul a fost realizat între 8 și 22 aprilie de Bittnet Training și Equatorial, în colaborare cu ANIS, HR Club, Revista Cariere, Revista HR Manager și Noosfera. Studiul a fost efectuat pe un eșantion de 128 de respondenți, companii cu sediul în România dintr-o varietate de industrii și de diferite dimensiuni, începând de la 0-50 și până la peste 2.000 de angajați. 1
8,75% dintre respondenți își desfășoară activitatea în domeniul educație și training, 13,28% în IT&C, 13,25% în industria de producție, 8,59% în industria auto și 7,81% în management și consultanță.