În perioada de înregistrare, deschisă până 29 mai, poate fi înscrisă orice idee, proiect sau startup care să vină în ajutorul afacerilor din HoReCa, urmând ca Tech’n Trade și METRO Cash & Carry să selecteze cele mai bune propuneri, pe care să le sprijine pentru a fi puse în practică.
Pentru a oferi o idee mai clară asupra problemei și a soluțiilor pe care le caută, Mihai Frențiu, Startups Incubator Coordinator la METRO SYSTEMS, care lucrează de 7 ani în METRO, a răspuns, alături de Marina Zara, Marketing Driver & Customer Engagement Artist la METRO Cash & Carry, de 4 ani în METRO și Andrei Băluță, Head of Information Management la METRO Cash & Carry, de 10 ani în METRO, întrebărilor puse de Mircea Vădan, de la Activize, într-un webinar organizat la jumătatea lunii mai.
Următorul webinar va avea loc joi, 28 mai, de la ora 14:00, cu aceeași invitați, care vor discuta specific despre schimbările din HoReCa și cum se pot pregăti mai bine firmele active în aceasta industrie. Pentru detalii și înscriere vizitează acest link.
De ce HoReCa?
”Industria ospitalității a avut cel mai mult de suferit de pe urma crizei declanșate de pandemie. Unii dintre jucători sunt în modul de supraviețuire, alții au tras deja obloanele. O parte dintre hoteluri sunt convertite pentru a găzdui persoane în carantină, restul sunt pur și simplu închise, pierzând bani cu fiecare zi care trece fără activitate. Dintre restaurante funcționează doar cele care s-au îndreptat către livrări. Cafenelele aproape nu mai există. Ca parte a grupului METRO, este firesc să vrem să fim aproape de clienții noștri. Când sectorul va începe să se redreseze, vrem să fim acolo cu soluții care să-i ajute să își revină activitatea pe drum. De aceea, căutăm startup-uri, idei originale și proiecte care să ajute HoReCa să-și revină”, justifică Mihai Frențiu.
Marina Zara a atras atenția asupra faptului că, deși nu există statistici oficiale, interesul față de măsura în care a fost afectată industria ospitalității este maxim și că diverse entități, de la firme mari precum Nielsen, până la agenții de publicitate, fac sondaje pentru a identifica dimensiunile dezastrului.
Cifrele oficiale estimează industria ospitalității la mai puțin de 2% din PIB, dar, precizează Marina Zara, dacă iei în calcul sectoarele orizontale cu care este angrenată, care o deservesc (agricultură, turism, livrări etc), ”ajungem la 5% din PIB, ceea ce devine foarte important, pentru că nu mai vorbim despre 300.000 de angajați din sectorul HoReCa, ci de un milion și jumătate de angajați afectați direct”.
Posibilități interesante
Din surse agregate reies niște lucruri cel puțin interesante, cum ar fi cel că 80% din proprietarii de afaceri în domeniul HoReCa cred că, atunci când se va termina criza, totul va fi ca înainte.
”Nu au în plan să schimbe nimic, să facă altfel... Alte date despre proprietarii de restaurante și cantine ne spun că ei cred că totul va deveni mai ușor prin tehnologie. Însă ciuda acestui fapt, mai mult de 55% nu au un website. În schimb, mai mult de 60% au pagină de Facebook, pentru că e mai la îndemână. Foarte interesant - doar 15% au avut contact, într-un fel sau altul, cu instrumente de rezervare, dar 80% își doresc acum cu ardoare să folosească așa ceva”, detaliază Marina Zara.
Din perspectiva Metro Cash&Carry, s-au văzut scăderi dramatice, de peste 50% în achiziții, din cauza blocării sectorului. Totuși, este de remarcat felul în care câțiva dintre actorii din piață au reușit să se adapteze aproape „peste noapte”, făcând trecerea spre sistemul de pick up, click&colect sau delivery - prin mijloace proprii sau prin parteneriate sustenabile cu firme de livrări.
De altfel, zona de delivery a câștigat cel mai repede interesul startupurilor, spune Mihai Frențiu: „Noi am lucrat și încă mai lucrăm cu mai multe startupuri și idei care să vină și să adreseze partea de comisioane prohibitive”.
Cum s-a adaptat METRO Cash & Carry
METRO Cash & Carry a fost printre primii retaileri care au luat măsuri drastice de siguranță pentru prevenirea răspândirii COVID-19. În primul rând angajații din departamentele de suport au lucrat de acasă pentru a-i susține pe „eroii din magazine și din supply chain”, cum se exprimă Marina Zara.
În al doilea rând, conștient de rolul esențial pe care-l are - furnizarea de produse alimentare- METRO s-a asigurat că poate să-și deservească clienții fără întrerupere, în ciuda impredictibilității din piață - în primele zile cererea a fost supradimensionată, din cauza panicii, după care s-a instalat un fel de cerere pentru cantități foarte mari luate dintr-o dată, neplanificat, urmând regula cumpărăturilor rare, care să limiteze ieșire oamenilor din casă.
Au fost luate și măsuri care să ajute HoReCa să supraviețuiască - extinderi de termene de plată, politică specială de retururi în cazul echipamentelor care nu puteau fi plătite sau nu mai erau relevante și au fost concepute pachete speciale de oferte cu soluții care să ajute la o deschidere „smooth” a sectorului.
În plus, METRO a publicat pe propriul site o hartă pe care se regăsesc toate locațiile clienților deschiși care fac pickup sau livrare și a lansat o campanie de comunicare centrată pe poveștile de succes ale celor care au reușit să treacă peste acest moment.
Inclusiv #rebootHoReCa se înscrie în măsurile luate de METRO în sprijinul industriei ospitalității, pentru că programul de incubare oferă startupurilor accesul la experții IT METRO SYSTEMS, experții HORECA METRO Cash & Carry precum și ai partenerilor, prin workshop-uri tematice și sfaturi tehnice pe diferite arii legate de dezvoltarea produsului; întâlniri și interacțiuni cu potențialii clienți din rețeaua METRO Cash&Carry.
Ce tipuri de idei se caută?
”Avem o relație foarte apropiată cu clienții și un mediu în care putem să testăm și să experimentăm, avem și toată mașinăria de sourcing și de servicii pe care METRO le oferă și de aici ar putea să iasă lucruri interesante și cu aplicabilitate imediată. Suntem nerăbdători să vedem cât mai multe idei, cu subdomenii sau arii cât mai diverse - lumea trebuie să exploreze oricât de aproape sau departe dorește de zona de HoReCa, adică poate să se ducă și spre zona de agricultură, poate să se ducă în cât mai multe zone conexe, scopul fiind să aibă un impact pozitiv și rapid pe HoReCa”, setează din start cadrul Andrei Băluță, precizând că, în acest moment, este foarte interesantă „zona de tehnologii cu low code și no code, pentru că te lasă să dai șansa unor business-uri care nu sunt atât de tech savy să-și dezvolte propriile soluții, personalizate”.
”Dacă nu ne referim doar la ceea ce este deja pe piață - delivery și rezervări - văd un potențial foarte mare pentru soluțiile care să ajute la creșterea sustenabilității restaurantelor precum și la asigurarea siguranței consumatorilor. Mi-ar plăcea să văd soluții pentru reducerea risipei alimentare, care este o preocupare mai veche a noastră”, completează Mihai Frențiu.
Cât despre Marina Zara, ea are un vis: un integrator de servicii pentru HoReCa. ”O agregare de platforme de finanțare, resurse, planificare a oamenilor, advertising, servici de livrare. „O platformă pe care eu, dacă vreau acum să-mi deschid un restaurant, să găsesc la degetul mic toate informațiile, contactele și resursele de care am nevoie - inclusiv angajați”.