„Odată cu simplificarea accesului la tehnologia avansată pentru companii, pe măsură ce fiecare aspect al vieții are potențialul de a fi translatat în date, pe care le putem analiza, vom începe să vedem o accelerare a inovației, iar aceasta va prolifera în 2023.

Cu pericole iminente ce derivă din mai multe crize globale, care ne influențează viața de zi cu zi, companiile caută soluții să utilizeze tehnologia pentru a rezolva probleme presante ale umanității. Astăzi, companiile au acces la date, datorită dispozitivelor purtabile, medicale, senzori etc. și altor dispozitive conectate, mai mult decât am avut în orice alt moment. Combinate cu tehnologii cloud și AI, datele colectate ne indică direcția de dezvoltare de noi soluții tech a căror aplicabilitate va surprinde de la an la an”, spune Vlad Lepădatu, Managing Partner la TARA Interactive.

Creșterea lentă a economiei globale și dinamica forței de muncă au determinat reducerea costurilor de producție, prin optimizarea proceselor operaționale și prin scăderea resurselor utilizate. Tot mai multe companii adoptă soluții de automatizare a proceselor repetitive consumatoare de timp, prin implementarea roboților sau dezvoltarea unor soluții adaptate propriilor nevoi.

Tendința de reducere a costurilor operaționale se regăsește și la nivelul departamentelor IT, prin migrarea infrastructurilor - parțial sau total - către cloud. Utilizarea serviciilor cloud permite companiilor inclusiv ajustarea costurilor prin achiziționarea abonamentelor pe perioade de timp limitate, dar și asigurarea unei mai bune securități, atât a datelor interne, cât și ale clienților. Cloud-ul permite o mai mare agilitate și o viteză de inovație îmbunătățită, minimizând timpul prin care se pot testa conceptele și noile produse și validând valoarea adusă clienților. În funcție de specificul fiecărei companii, acestea vor opta pentru o trecere totală la cloud sau pentru o integrare doar a operațiunilor care aduc un beneficiu din punct de vedere al costurilor sau al timpului de execuție.

Potrivit Gartner, la nivel global, serviciile în cloud vor crește cu 20,7% în 2023 față de 2022, ajungând la o valoare de aproape 592 de miliarde de dolari.

Crește cererea de implementare de tehnologii sustenabile

În 2023, se observă deja interesul crescut al mediului de business pentru adoptarea tehnologiilor sustenabile care ajută la creșterea eficienței energetice, fie că vorbim despre schimbarea infrastructurii IT sau trecerea în cloud, utilizarea surselor regenerabile de energie sau înlocuirea parcului auto cu mașini mai eficiente.

De asemenea, consumatorii apreciază informațiile complete despre produsele pe care le accesează, ceea ce duce la o implementare de sisteme la nivelul întregului lanț de producție, pentru o transparență în întreg procesul, pentru trasabilitate și analiză. Investițiile în tehnologie durabilă au potențialul de a crea o mai mare reziliență și performanță financiară, oferind, totodată, noi căi de creștere.

2023 va fi marcat și de adoptare a tehnologiilor AI în ceea ce privește analiza datelor și luarea deciziilor. Monitorizarea și analiza automată a feedback-ului primit de la clienți ajută la îmbunătățirea constantă a produselor și serviciilor oferite.

Potrivit Gartner, până în 2026, organizațiile care utilizează AI în cadrul proceselor operaționale și care se vor alinia în privința transparenței, încrederii și securității acestora, vor beneficia de o creștere cu 50% a rezultatelor. De asemenea, se estimează că, până în 2028, 20% din forța de muncă globala și 40% din productivitatea economică vor fi obținute de către sisteme AI.

Extinderea prezenței tot mai multor tehnologii în Metaverse este o altă tendință care va accelera în perioada următoare. Se estimează că 40% din companiile mari vor avea o prezență în Metaverse, atingând o valoare de 800 de miliarde de dolari, până în 2028 (Research and Markets, 2022). Astfel, se va deschide piața către creatorii din Metaverse, care vor primi o parte din tranzacțiile efectuate de jucători, similar magazinelor de aplicații. Iar utilizatorii vor putea interacționa cu brandurile la un nivel mult mai ridicat și vor putea experimenta produsele oferite virtual.