Conform ANIS (Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Serviciilor), în România piaţa de IT a atins o valoare de peste 5,9 miliarde de euro, aproximativ 80% fiind reprezentat de exporturi, reprezentând o creștere constantă în ultimii ani, de circa 500 de milioane de euro pe an.
În acest context, cifrele furnizate de rapoartele Softlead, prin care sunt conturate nevoile de achiziție și de implementare ale aplicațiilor software, întregesc tabloul unei piețe în dezvoltare, dar care are încă nevoie de produse proprii, de un număr mai mare de angajați specialiști, precum și de informații de marketing, product management și globalizare.
Aplicațiile ERP, peste 17% din totalul cerințelor de implementare
Sunt considerate a fi unele dintre cele mai complexe aplicații software special gândite pentru a eficientiza fluxurile de lucru din companii mari și foarte mari, iar în ultimii ani se află pe un trend ascendent al implementărilor și în România. Este vorba despre aplicațiile de tip ERP (Enterprise Resource Planning), ce au prezentat un apetit crescut în anul 2019, comparativ cu anul anterior.
Topul celor mai solicitate aplicații software în 2019
În rândul soluțiilor informatice cu o cerere evident crescută s-au aflat anul trecut aplicațiile software de management al documentelor (14,7%), aplicațiile dedicate cabinetelor medicale (9,4%), soluțiile de gestionare a Resurselor Umane (6,5%), a activității din construcții (5%), service-uri auto (3,8%), precum și aplicațiile de tip CRM (4,4%) sau cele definitorii pentru domeniul transporturilor (3,2%).
Pentru fiecare dintre acestea, precum și pentru alte categorii de aplicații, au fost identificate oportunități complementare, furnizorii din companiile software alegând să extindă gama de servicii, cum ar fi, de exemplu, cazul soluțiilor HR.
Cine cumpără aplicații software?
Dacă în anii anteriori procentul dat de nivelul de management nu era atât de bine evidențiat, în anul 2019 aproximativ jumătate dintre solicitanții aplicațiilor software au fost reprezentanți ai segmentului de Top Management, în timp ce doar 20% sunt responsabilii direcți ai departamentelor de achiziții.
Decizia de achiziție și de implementare a unei soluții software se poate întinde pe o perioadă de 3-6 luni, în funcție de complexitatea aplicației, de serviciile complementare implicate și de eventuale personalizări ale soluției în raport cu industria din care compania face parte.
Demografic, capitala este orașul cu cele mai multe companii interesate de procesul dedicat digitalizării, peste 45% dintre lead-uri fiind trimise de companii din București.
De când este activ pe piața din România, Softlead a devenit un partener constant al companiilor software, care au în vedere extinderea portofoliilor de clienți prin achiziționarea de lead-uri valide (clienți reali). Astfel, companii precum Romanian Software, Entersoft, TotalSoft, Medialine sau HTSS (High Tech Systems and Software) se află în topul celor mai active companii din cadrul platformei, atât din perspectiva proceselor de deblocare și achiziție a lead-urilor, cât și din cea a promovării soluțiilor informatice proprii.
Astfel, cu un număr în creștere al companiilor active, în anul 2019 a scăzut semnificativ numărul de ore dedicat deciziei de a contacta un client venit prin platforma Softlead, la 33 de ore de la momentul primirii notificării existenței unui lead activ. Fiind vorba despre o decizie de vânzări, trebuie luat în calcul faptul că aceasta include verificarea pâlniei proprii de sales, analiza oportunității lead-ului și încadrarea clientului în profilul clientului ideal al fiecărei soluții.
Studiul Softlead de anul acesta include și o măsurare a interesului pentru obținerea ofertelor și informațiilor cu privire la aplicații software potrivite nevoii lor, zilele de luni (19%), miercuri (19%) și duminică (10%) fiind preferate pentru această activitate.