Săptămâna trecută a marcat lansarea unui fond de investiții format din angeli din România. E un prim pas foarte important pentru creșterea ecosistemului local, prin unirea mai multor investitori. MVP Angels va finanța companii care trec prin programul MVP Academy. Noi am vorbit cu Bogdan Iordache de la How to Web și MVP Academy, dar și cu Claudiu Murariu de la InnerTrends pentru a afla planurile fondului.

MVP Angels este o rețea de investitori de tip angel care sindicalizează un micro-fond de investiții la fiecare dintre edițiile programului de accelerare MVP Academy pentru a finanța unele dintre cele mai bune echipe absolvente. Valoarea medie a investiției este de 50.000 de euro pentru un procent minoritar din companie, de aproximativ 10-15%.

MVP Angels este coordonat de Bogdan Iordache (Board Manager & Co-Fondator, How to Web & TechHub Bucharest), Daniel Dragomir (CEO How to Web & TechHub Bucharest) și George Diță (Startup Programs Manager, How to Web) în calitate de principal advisors și beneficiază de suportul unor profesioniști sau investitori de top precum Ana Maria Andronic (avocat, DLA Piper), Carmen Sebe (ex-CEO, COO Avangate, acum investitor de tip angel), Mihai Sfințescu (investitor private equity / venture capital), Cosmin Ochișor (Business Development Manager, hub:raum) și Adrian Gheară (investitor de tip angel), în calitate de advisors.

Investitorii care fac parte din MVP Angels sunt antreprenori, investitori cu experiență sau profesioniști cunoscuți din industria IT. Printre aceștia se numără Philipp Kandal (General Manager EU, Telenav), Mălin Iulian Ștefănescu (investitor de tip angel), Bogdan Mănoiu (Fondator & CEO, iRewind), Lucian Todea (Fondator Soft32 și investitor de tip angel), Bogdan Rîpă (Product Director, Vector Watch), Dan Călugăreanu (Fondator, Alliance Computers și investitor de tip angel) sau Dragoș Nicolaescu (CEO, Visionary Business Consultants și investitor de tip angel).

Am vorbit cu Bogdan Iordache, unul dintre fondatorii MVP Angels și cofondator TechHub și MVP Academy, pentru a afla planurile fondului de investiție care a strâns numeroase nume importante.

Startul MVP Angels

“Ideea MVP Angels a venit de fapt de la angels - după prima ediție a programului de accelerare au fost câțiva investitori care ne-au spus: "măi, aș vrea să investesc, dar nu doar într-o echipă, și nu aș avea timp să mă ocup de toate investițiile astea. Voi nu puteți face ceva?". Inițial ne-am gândit să finanțăm toate echipele care intră în program, însă exista riscul să investim sume care nu erau semnificative pentru nici unii dintre ei. Am preferat să găsim o variantă în care suma investită să fie suficientă pentru a atinge un obiectiv viitor și, în același timp, numărul de echipe alături de care lucrăm să ne permită să le oferim un suport consistent”, a spus Bogdan Iordache.

Nu există condiție propriu-zisă, alta decât aceea de a avea experiență în tech, fie ca investitori, antreprenori sau profesioniști

Prima sindicalizare, dar și prima investiție au avut loc anul trecut, dar anunțul oficial a fost făcut acum, după ce a trecut și How to Web. În momentul de față 18 investitori fac parte din MVP Angels, dar sunt mulți care și-au arătat deja interesul pentru a intra în rețea. “Nu există condiție propriu-zisă, alta decât aceea de a avea experiență în tech, fie ca investitori, antreprenori sau profesioniști. Toți investitorii de tip angel care participă și-au declarat și interesul de a oferi expertiza și conexiunile lor companiilor în care investim”, explică Iordache.

Planificăm să facem între două și patru investiții pe an. În formula actuală, putem gestiona până la patru proiecte simultan pentru a aduce efectiv valoare adăugată pentru acestea

“Planificăm să facem între două și patru investiții pe an. În formula actuală, putem gestiona până la patru proiecte simultan pentru a aduce efectiv valoare adăugată pentru acestea”, mai spune fondatorul MVP Angels. “Vom investi doar în echipe alături de care lucrăm în programul de accelerare MVP Academy pentru că e important pentru noi să le cunoaștem și să avem un istoric bun de colaborare. Doar în mod excepțional vom lua în considerare echipe care nu au trecut prin program”, mai spune fondatorul.

Implicarea în startup-uri

Fiecare fond are o metodă diferită de a se implica într-un startup, în funcție de nevoile acestora. “E important de spus că suntem implicați dinainte de a bate palma și a semna investiția. Ne dorim să fim un investitor care oferă suport, care ajută echipa de antreprenori să își atingă obiectivele pe care și le propun”, spune Iordache.

Dacă discutăm de un produs B2B, ne așteptăm să vedem interes comercial timpuriu; dacă vorbim de un produs B2C, vrem să vedem un grad bun de retenție pentru primii utilizatori

“Sunt câteva elemente unde experiența de a lucra cu un număr mare de echipe ajută foarte mult: procesul de definire al produsului, atragerea primilor clienți sau utilizatori într-un produs beta, definirea metricilor de produs și, ulterior, a celor financiare, definirea modelului de business și a procesului de vânzare, primele recrutări. Discutăm săptămânal cu clienții și îi ajutăm să parcurgă toate aceste etape”.

Sumele investite vor fi în jurul a 50.000 de euro. Nivelul companiilor depinde mult și de modelul de business. “Dacă discutăm de un produs B2B, ne așteptăm să vedem interes comercial timpuriu; dacă vorbim de un produs B2C, vrem să vedem un grad bun de retenție pentru primii utilizatori. În alte cazuri, precum produsele hardware, probabil vom miza pe un prototip aproximativ”, spune Iordache.

Noi vedem echipe bune, produse cu potențial, dar care nu reușesc să ridice bani pentru că sursele de finanțare sunt extrem de limitate

Potrivit lui Bogdan Iordache, în România sunt puțini investitori. “Noi vedem echipe bune, produse cu potențial, dar care nu reușesc să ridice bani pentru că sursele de finanțare sunt extrem de limitate. Cred că o dată cu creșterea pieței de investiții vor apărea și mai multe echipe, pentru că este greu ca, de exemplu, la 35 de ani, când ai capacitatea de a dezvolta un produs și de a înțelege un business, să îți asumi riscul de a lucra 1-2 ani fără salariu în condițiile în care poate ai o familie sau alte obligații financiare”.

“Cu siguranță însă că zona antreprenorială nu se poate dezvolta liniar în funcție de cantitatea de bani disponibilă, de la un anumit nivel mai departe creșterea capitalului disponibil nu va mai atrage echipe noi. Nu suntem însă nici pe departe acolo”, mai spune fondatorul How to Web.

InnerTrends, prima investiție

InnerTrends este o companie care realizează un produs de analytics pentru branduri, care vor să urmărească mai bine datele despre utilizatori. Inner Trends funcționează ca un motor de căutare pentru analytics și poți întreba direct ceea ce dorești să afli, fără să fii neapărat data scientist. Echipa a trecut prin MVP Academy, iar mai multe despre ei puteți citi în acest feature start-up.ro.

InnerTrends a fost una dintre companiile cu care am avut o chimie foarte bună, ne-am înțeles foarte bine cu echipa din timpul programului, ne-am dorit cu toții să lucrăm împreună

“InnerTrends a fost una dintre companiile cu care am avut o chimie foarte bună, ne-am înțeles foarte bine cu echipa din timpul programului, ne-am dorit cu toții să lucrăm împreună și am considerat că îi putem ajuta foarte consistent în lansarea produsului. Claudiu și echipa au o viteză foarte bună și au ajuns în punctul în care ne-am simțit confortabil să investim foarte repede”, spune Iordache.

Claudiu Murariu, fondator InnerTrends a spus că “un factor decisiv în luarea deciziei a fost experiența pe care am avut-o cu echipa din spatele MVP Angels atunci când am participat în programul de accelerare MVP Academy. În stadiul în care eram, nu aveam nevoie doar de bani, ci de "smart money", iar know-how-ul și conexiunile care vin la pachet cu investiția MVP Angels ne-au ajutat să luăm decizia de a accepta finanțarea”.

Anul acesta ne propunem să lansăm versiunea comercială a InnerTrends (momentan suntem în public Beta) și să pornim un motor de creștere care să ne pună pe harta aplicațiilor de Business Intelligence din Europa de Vest și, ulterior, din Statele Unite

“Un alt punct forte a fost și faptul că MVP Angels folosește un model de investiții compatibil cu legislațiile din țări precum Marea Britanie sau SUA, iar asta face mult mai facilă accesarea de noi runde de la fonduri din alte țări”, mai spune Murariu.

“Anul acesta ne propunem să lansăm versiunea comercială a InnerTrends (momentan suntem în public Beta) și să pornim un motor de creștere care să ne pună pe harta aplicațiilor de Business Intelligence din Europa de Vest și, ulterior, din Statele Unite”, spune fondatorul companiei.

“Viziunea InnerTrends este de a ajuta orice companie să înțeleagă datele pe care le are și să le folosească în optimizarea aplicației. Modul în care un utilizator interacționează prima dată cu o aplicație este decisiv pentru decizia lui de reveni sau de a se transforma în client plătitor. Ca prim pas, noi ne propunem să ajutăm aplicațiile să înțeleagă toate aspectele legate de prima interacțiune a utilizatorilor”, încheie Claudiu Murariu.