Deși Google a afirmat, în cursul lunii iulie că nu va folosi datele privind sănătatea pentru a livra reclame personalizate către utilizatori, câteva săptămâni mai târziu Comisia Europeană a publicat un comunicat de presă prin care a manifestat anumite îngrijorări preliminare, în sensul că impactul unei atare tranzacții ar putea avea efecte însemnate în cadrul serviciilor de căutare online și a serviciilor de publicitate comportamentală afișată.

În urma investigației, Comisia Europeană va decide dacă această tranzacție va fi aprobată și dacă este în beneficiul consumatorului.

Tranzacția va implica, inevitabil, transferul de date ale utilizatorilor Fitbit, printre care și datele privind sănătatea.

Datele colectate de către Fitbit și care vor ajunge la Google sunt, printre altele, în funcție de opțiunile fiecărui utilizatori: numărul de pași, ritmul cardiac, caloriile consumate, intensitatea exercițiilor și data efectuării acestora, calitatea somnului și orele de somn, kilogramele pierdute, date privind sănătatea femeilor, date privind alimentele consumate zilnic.

Potrivit Comisiei Europene, cel mai mare risc este evidențiat de faptul că o ,,fuziune” de date a celor două companii ar însemna utilizări ale datelor privind sănătatea persoanelor în scopuri particulare, incompatibile cu prevederile în materie de prelucrare a datelor.

De asemenea, datele de sănătate ,,sensibile” pe care le controlează Fitbit, pot să fie utilizate în situații care pot să afecteze în mod real fie intimitatea persoanelor, fie demnitatea acestora, fie dreptul la egalitate de tratament.

Comitetul European pentru Protecția Datelor (The European Data Protection Board sau EDPB) a specificat faptul că Google poate extrage datele privind sănătatea a milioane de utilizatori Fitbit.

Pe de altă parte, Comisia Irlandeză pentru Protecția Datelor (DPC) a deschis o anchetă cu privire la prelucrarea de către Google a datelor despre locația oamenilor, având la bază numeroase reclamații în temeiul GDPR depuse încă din noiembrie 2018.

În raport de tranzacția Google – Fitbit, la nivel practic numeroși purtători de Fitbit s-au plâns în mediul online despre preluarea Google, menționând faptul că au aruncat dispozitivul, intenționând să își șteargă și conturile.

Un studiu recent arată faptul că Google are numeroase informații despre oameni, precum: date despre locații, istoricul căutărilor, istoricul vizualizării YouTube. De asemenea, compania creează profiluri de reclame ale utilizatorilor pe baza informațiilor precum locația, sexul, vârsta, hobby-urile, cariera, interesele, statutul relației, greutatea posibilă.

Potrivit privacyinternational.org, există riscul ca Google să afișeze reclame și în funcție de starea emoțională și obiceiurile utilizatorilor. Decizia de a afișa reclame nu aparține unui om, ci unui AI programat de Google în acest sens, iar integrarea eticii în AI reprezintă un lux pentru majoritatea companiilor. Important de reamintit este și faptul că Google a primit în anul 2019 cea mai mare amendă pentru încălcarea GDPR în Europa de 50 de milioane de euro.

Important de menționat este faptul că utilizatorii care nu sunt de acord cu transferul datelor lor către Google, își pot șterge datele în temeiul art. 17 din GDPR.

În opinia mea, dacă tranzacția este aprobată de Comisie, Google ar trebui să ne ofere gratuit dispozitivele pentru că oricum va face o avere cu aceste date.