Am vrut să măsurăm impactul pe care l-ar avea noile măsuri fiscale prin ochii a trei antreprenori din industiri diferite, astfel că redăm mai jos opinii de la:
- Radu Savopol - 5 to go, brand românesc cu o medie de 13 locații noi deschise lunar și peste 1.650.000 de clienți care trec pragul cafenelelor în fiecare lună;
- Alexandru Lăpușan - Zitec, lider pe piața de IT și digital marketing din România;
- Emil Ionescu - iabilet.ro, cel mai mare site care vinde bilete la evenimente în toată România.
Alexandru Lăpușan - CEO Zitec
Măsurile vor avea un impact puternic per total, nu suntem convinși că în spate există un studiu de impact care să analizeze nu numai posibilele venituri la buget, cât și problemele pe care le vor introduce.
Suntem siderați de faptul că, până cu câteva luni în urmă, prim-ministrul afirma răspicat că nu modifică taxele, iar acum vin cu aceste modificări, în condițiile în care, deși au rotit miniștrii, sunt aceleași persoane implicate.
Impactul pentru noi este cu siguranța puternic negativ, costurile totale salariale pentru cei ce benficiau de această măsură vor crește cu cel puțin 7%, într-o piață în care salariile au în continuare o tendință de creștere. Ca atare impactul negativ în profitabilitate va fi mare, noi fiind o companie de consultanță și servicii unde componenta salarială este cheltuială principală.
Impactul eliminarii totale, din scurt, și înainte de introducerea unor mecanisme pentru creșterea competitivității internaționale sau a proiectelor inovative (R&D), va fi devastator pentru că va duce mai toate firmele românești de IT într-o zonă de pierdere financiară, sau, în cel mai fericit caz, o profitabilitate neatractivă.
Asta în condițiile în care mai avem sub 10 firme românești de IT cu peste 200 de angajați, sub 30 de firme românești de IT cu peste 100 de angajați și sub 100 de firme românești de IT cu peste 50 de angajați.
Este singura măsură prin care Statul român arată că înțelege că IT-ul este o industrie strategică. Toate țările din zonă, concurentele noastre dacă vreti, au pachete de măsuri care fac IT-ul lor competitiv la nivel internațional. Noi, în IT, avem o singură măsură care funcționează, și fix în asta lovesc acum domnii politicieni, în loc să crească gradul de colectare al taxelor existente, să reducă evaziunea fiscală și să reducă aparatul de stat supra-dimensionat.
Radu Savopol - CEO 5 to go
Pentru cei 240 de parteneri ai francizei 5 to go nu este un lucru ușor de digerat ce am citit zilele acestea, considerăm că simplitatea și claritatea codului fiscal trebuie să fie foarte bine conturate. Unui antreprenor mic sau la început de drum nu trebuie să i se para complicate lucrurile, are nevoie să fie simplu și sa își poată calcula un business plan ușor și predictibil.
Creșterea la 19 % TVA la cafea ,,peste noapte,, adică de la 1 iulie a fost foarte greu de înțeles și de aplicat plus că se dorește să plătim retroactiv toți cei 33.000 de antreprenori din horeca. Creșterea la 3% a impozitului pe micro corelată cu varianta de 16% din profit și cu încă o formulă de calcul o să ducă la haos.
Noi ca și franciza vom avea programe de implementare și să explicăm cât mai clar ce este de făcut, mai ales că avem acum un precedent cu o ordonanță foarte ambiguă. Noi împreuna vom depăși aceste momente grele, dar sper să ne menținem ritmul de creștere și ce este important, să creștem sănătos.
Emil Ionescu - fondator și managing partner iabilet.ro
Industria de entertainment nu susține aceste măsuri fiscale exagerate, mai ales după lipsa totală de interes a autorităților pentru sectorul nostru în pandemie, lipsa ajutoarelor și faptul că am stat închiși aproape 2 ani fără să putem funcționa și doar noi știm de unde am plătit salariile (și taxele la stat aferente). Au urmat apoi un război la graniță care ne-a afectat și apoi creșteri de taxe și inflatia.
Noile modificări vor obliga sectorul să plătească aproape 40-50% din ce încasează la stat, pe lângă aproape 20-30% alte taxe specifice, timbre, drepturi de autor și altele. Dacă adaugi că trebuie plătite și salarii, chirii, contabili și alte costuri fixe, deja marja de profit ajunge undeva sub 2-3% și mulți se întreabă dacă mai merită să facă ce fac.
Efectiv nu mai este rentabil. iaBilet este deja plătitoare de impozit pe profit de ani de zile, dar ne facem griji pentru clienții noștri, persoane juridice pentru că suntem convinși că îi va afecta. Iar dacă ei renunță la evenimente, noi nu mai avem ce vinde.
Mai multe gânduri pe subiect, la postarea lui Emil de aici.
Măsurile cu cel mai mare impact:
În primul rând plafonul de 300.000 de lei pentru micro, scăzut de la 2.5 milioane lei, adică de 7 ori! 300.000 de lei înseamnă câteva concerte cu niște sute de oameni. 90% dintre organizatori funcționează pe micro. În al doilea rând, impozitul pe dividende care va ajunge să se dubleze într-o perioada foarte scurtă. Mulți antreprenori culturali trăiesc din aceste dividende. Apoi faptul că nu nu mai există niciun avantaj să-ți faci un PFA. Taxele pe PFA devin mult mai mari.
Apoi, prin dublarea TVA-ului la bilete coroborat cu celelalte măsuri fiscale, prețurile la bilete vor crește cu cel puțin 20-30%. Luăm în calcul și creșterea TVA-ului și pentru HoReCa, probabil creșterea se va menține și pe zona de food & bars la eveniment. Și prețul final îl vor plăti spectatorii care vor alege să nu mai vină, sau să reducă numărul de evenimente la care merg pe an, număr deja redus la 50% în 2023 din cauza inflației.
Fără noile măsuri, vorbim de o investiție în viitorul comunității
Abia în acest an, sectorul de entertainment a reușit să-și revină puțin după pandemie, prin forțele proprii. Cred cu tărie că e un sector care trebuie susținut și ajutat pentru că e o investiție în viitor. Să nu uităm că romanii susțineau un fapt simplu: “pâine și circ”.
Fără “circ” viața noastra va deveni din ce în ce mai gri. Fără circ, copiii noștri nu au unde să iasă în oraș (la teatru, concert, cinema, muzeu etc..), să cunoască alți oameni ca ei, să nască pasiuni, să iubească, să se integreze cât mai bine în societate, să formeze o comunitate. Pentru că până la urma, cultura asta ne asigură: educația minții și a sufletului și mai ales sentimentul de comunitate. Nimeni nu e singur la un concert, chiar dacă nu vine însoțit(ă).
*Am ales să răspund la întrebarea asta constructiv, pozitiv, intenționat.