Lansarea unei afaceri vine la pachet cu entuziasmul de a aduce pe piață un lucru care are capacitatea de a impacta viețile oamenilor dar și cu teama că vei da greș. Sunt o multitudine de factori care contribuie la succesul, sau din contră, eșecul unui startup. Chiar dacă în privința procentului de startup-uri care eșuează studiile prezintă variante diferite (statistica variază între 60% și 90%), realitatea e că sunt startup-uri care reușesc să devină preferatele utilizatorilor și ating, poate, chiar și statutul de unicorn, în timp ce altele rămân necunoscute.

Și deși în Europa avem un număr tot mai mare de startup-uri care se dezvoltă, sau care apar, Statele Unite sunt, în continuare, campionul absolut al acestui meci pentru supremație. Care sunt cele 3 chestii pe care startup-urile din SUA le fac mai bine decât cele europene și care le asigură un succes mai mare?

Startup-urile americane vor să cucerească lumea. Din prima zi.

Ne dăm seama de acest lucru doar dacă ne gândim la produsele și serviciile pe care le folosim zilnic: Gmail, motorul de căutare Google, Facebook, Slack, Uber. Odată startup-uri, aceste afaceri au pornit încă din prima zi cu mentalitatea de a ajunge să cucerească întreaga lume. Deși poate beneficiază și de acces mai rapid la talent sau finanțare, acesta este elementul diferențiator absolut definitoriu: antreprenorii din spatele acestor afaceri și-au dorit încă din momentul în care aceste afaceri erau doar niște idei să ajungă să fie cunoscuți la nivel mondial.

Spre deosebire de fondatorii americani, cei din Europa au o abordare mult mai apropiată de casă. Preferă să crească local, sau cel mult la nivel european, înainte de a lua prin asalt piața internațională. Se prea poate ca piața domestică să le ofere o plajă destul de mare de clienți, însă ceea ce ne deosebește de americani, esența spiritului antreprenorial mondial, este fix modul în care privim riscul și încrederea în ceea ce facem.

Startup-urile care au o gândire globală își comunică mai bine intențiile, au mai multă încredere și câștigă mai rapid loialitatea clienților.

Startup-urile din SUA vorbesc cu afacerile care reprezintă competiția.

Chiar și în România există încă mentalitatea de a nu comunica ideea de business pe care o ai de teamă să nu-ți fie furată de alții. Să colaborezi sau să stai de vorbă cu aceia care reprezintă competiția ta?! Nici vorbă de așa ceva. Dacă vor ajunge să implementeze ceea ce faci tu?

Se pare că această teamă de competiție nu se caracterizează doar pe noi, este regăsită și în rândul fondatorilor de startup la nivel european.

Peste ocean, americanii sunt mult mai dispuși să colaboreze cu fondatorii care lucrează pe același segment, să învețe unii de la alții și să intre împreună în proiecte fără teama că ideile vor fi furate. Abordarea lor față de competitivitate este mult mai sănătoasă decât în cazul nostru și, de aceea, au șansa de a avea mai mult succes într-o afacere decât europenii.

Startup-urile din SUA le oferă angajaților acțiuni în cadrul companiei.

Pentru un fondator de startup este clar că afacerea este copilul său și va merge până în pânzele albe pentru a o face să reușească. Însă pentru un simplu angajat, alienierea la idealul fondatorului poate fi puțin prea mult. Însă, dacă îi oferi opțiunea de a fi unul dintre acționarii companiei, lucrurile ar putea sta altfel. Va fi, clar, și în interesul lui ca startup-ul să fie unul de succes și veți vâsli împreună prin ape tulburi.

Un studiu din SUA arată faptul că angajații americani dețin cam 20% din startup-urile late stage, în timp ce, la nivel european, procentul este doar la jumătate. Totodată, în Europa, acțiunile sunt păstrate doar pentru executivi (peste 60% dintre acțiuni sunt dedicate lor).

Până ce startup-iștii europeni nu vor învăța să facă la fel de bine aceste trei chestii, americanii vor continua să conducă pe terenul afacerilor.