E-ecommerce este unul dintre cuvintele cheie ale ultimilor ani în ceea ce privește domeniile pe care viitorii antreprenori le vizează pentru lansarea unui business.

Asta și pentru că ne place foarte mult să ne facem cumpăraturile online. Fie din comoditate, fie din lipsă de timp. Aproape orice poate fi cumpărat online, de la produse cosmetice, la alimente și articole vestimentare. Conform ultimului studiu realizat de GPeC, în România există aproximativ 5000 de magazine online, puțin în comparație cu cele câteva zeci de milioane existente la nivel internațional.

Piața de e-commerce este în plină dezvoltare în România, iar ideea de a deschide un magazin online are toate șansele să fie una de succes dacă știi cum să faci față unor inevitabile provocări. Am stat de vorbă cu specialiștii casei de avocatură Cosmovici Intellectual Property despre câteva dintre lucrurile de care ar trebui să țină cont antreprenorii care vor să deschidă un magazin online.

Înregistrarea mărcii

Chiar dacă vorbim despre un magazin online, asta nu te scutește de înregistrarea denumirii magazinului ca marcă. Pentru înregistrarea unei mărci trebuie să depui o cerere de înregistrare la oficiul național de mărci, OSIM în cazul României, și să urmărești procedura de validare:

  • mai întâi depui o cerere de înregistrare;
  • aștepți 2 luni și o săptămână, cât durează perioada de opoziție, perioadă în care oricine poate depune opoziție la înregistrarea mărcii dacă există suspiciunea de încălcare a unei mărci înregistrate anterior;
  • dacă în perioada menționată mai sus nu depune nimeni opoziție, în următoarele 3 săptămâni trebuie depusă taxa examinare, a cărei valoare variază în funcție de numărul de clase și de tipul marcă depusă;
  • în 6-8 luni de la depunerea cererii se admite înregistrareaa mărcii după care se plătește taxa de eliberare a certificatului de proprietate în cuantum de 223 de lei;
  • certificatul este transmis prin poștă la adresa titularului care a depus marca, în aproximativ 3 luni de la plata taxei menționate mai sus.

Ar fi de dorit să te gândești cât mai devreme dacă vrei să vinzi prin intermediul magazinului tău online și în afara țării pentru că în acest caz este nevoie să îți monitorizezi marca, prin intermediul unor servicii specializate, pentru a afla din timp dacă este înregistrată de altcineva pe un teritoriu unde tu nu ai reușit să o protejezi încă. Protecția acoperă inclusiv traducerea mărcii in orice limbă. Orice marcă se reînoiește o dată la 10 ani.

Rezervarea numelui de domeniu

Dacă ai deja magazinul online probabil că ai trecut deja de etapa înregistrării numelui de domeniu, însă există și situații în care atunci când vrei să îl înregistrezi constați că este deja deținut de altcineva. Ce este de făcut în această situație?

Dacă numele de domeniu este .ro, verifici care este legătura titularului/persoanei care îl deține cu numele de domeniu. Dacă acesta are o societate cu același nume și numele de domeniu este cumpărat anterior înregistrării mărcii tale nu ai cum să ataci pentru a-l recupera deoarece este vorba despre o utilizare cu bună credință și serioasă a numelui respectiv.

Dacă titularul nu folosește numele de domeniu, dar îl menține blocat, există anumite instituții care soluționează astfel de probleme precum UDRP (Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy) – o procedură administrativă de recuperare implementată prin intermediul ICANN (The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers). De exemplu, atunci când o marcă intră în conflict cu numele de domeniu, trebuie să ai în vedere dreptul prioritar: dacă marca este înregistrată anterior înregistrării numelui de domeniu atunci are prioritate.

În schimb dacă ne confruntăm cu situția inversă, partea care se află în ilegalitate va fi notificată pentru a renunța la numele de domeniu. Este o procedură similară instanțelor de judecată și este obligatorie pentru părți.

Dacă cel care deține în mod ilegal un nume de domeniu, nu dorește să renunțe la el, hotărârea va fi transmisă celor care pun la dispoziție numele de domeniu pentru a înrerupe furnizarea drepturilor de a mai utiliza acel nume de domeniu.

”În general numele de domeniu este protejat prin simpla rezervare și nu mai poate fi înregistrat sub exact aceeași denumire de către alt titular. Domeniile .com se reînoiesc anual, spre deosebire de .ro asupra cărora poți avea drept de proprietate pe viață”, a declarat Raluca Ileana, avocat în cadrul Cosmovici Intellectual Property.

Împărțirea zonelor de influență

Următoarea provocare cu care te-ai putea întâlni ar fi să constați că cineva înregistrează o marcă similară cu marca ta, pe un teritoriu unde tu ai deja marca înregistrată.

În acest context ar trebui să ai câteva informații de bază cu privire la clasele de înregistrare a mărcii. Clasele în funcție de care se înregistrează o marcă fac referire la tipurile de produse care vor fi reprezentate de acea marcă, de exemplu : lactate, produse din carne, ciocolată, cafea.

De exemplu, dacă marca ta este înregistrată pe clasa X aferentă comerțului cu produse lactate, iar o altă companie dorește să înregistreze o marcă similară pe aceeași clasă, ai dreptul să blochezi înregistrarea acelei mărci, după principiul anteriorității enunțat puțin mai sus. Dacă marca este similară ca nume, exemplu Osmodren și Osmosen, dar cea de-a doua nu va fi înregistrată pe clasa pe care este deja înregistrată marca ta atunci putem vorbi despre o negociere între părți, sub forma unei înțelegeri în care fiecare dintre părți își asumă că nu va înregistra marca pe clasele pe care este deja înregistrată cealaltă marcă asemănătoare.