Diana Carbarău, fondatoarea Folded & Co., o afacere de așternuturi din bumbac bio, este una dintre aceste persoane. S-a născut într-o familie de antreprenori, așa că a avut încă de acasă experiența și disciplina necesare pentru construirea unei afaceri. A studiat la ASE – a urmat cursurile Facultății de Comerț și un master în Marketing și Comunicare în Afaceri – și a lucrat în televiziune, ca prezentator al unor emisiuni pe teme sociale. Iar de aici a venit a doua componentă care a stat la baza lansării primei sale afaceri - impactul pe care îl poate avea asupra societății.

După ce a părăsit domeniul televiziunii, s-a implicat într-o organizație de voluntariat unde a ajutat la promovarea prin teatru a unor tehnici de incluziune socială pentru copiii defavorizați.

Școala de antreprenoriat

Și-a consolidat experiența de business odată cu jobul pe care l-a avut, din 2012, în cadrul Impact Hub Bucharest, mai întâi ca event host și events account pe zona de evenimente de business, și mai apoi ca project manager pentru o serie de evenimente dedicate comunității de antreprenori – conferințe locale și internaționale, festivaluri, hackathoane, târguri.

”Ultimul proiect manageriat a fost Startarium, unde am fost responsabilă de crearea și implementarea conținutului: planul editorial pentru cursuri, articole, interviuri video, adus mentori în platformă, business canvas, Startarium Pitch Day, crowdfunding guidelines”, povestește Diana.

Lucrul cu antreprenorii aflați la început de drum a reușit să o convingă să își lanseze propria afacere, iar toate experiențele ei de până la acel moment au făcut posibilă existența Folded & Co. Acum este membră Impact Hub și își dezvoltă, încet, dar sigur, propria afacere.

Am sesizat o oportunitate care presupunea crearea unui business de nișă în zona produselor textile pentru casă

”A fost cea mai bună scoală de antreprenoriat pe care aș fi putut să o urmez și consider că oricine își dorește să lanseze startup trebuie să apeleze în online la Startarium, cât și offline la spațiul de co-working și la comunitatea Impact Hub, ambele sunt un real ajutor prin resursele pe care le pun la dispoziție”, spune Diana despre experiența de angajat în Impact Hub.

Oportunitate pentru un business de nișă

Folded & Co. s-a născut în urma unei investiții de aproximativ 20.000 de euro, ”dintr-un împrumut de la familie și resurse proprii”, afirmă Diana. Ideea a început să i se contureze de anul trecut, și, tot atunci a început să o implementeze.

”Am combinat studiile, cunoștințele profesionale și pasiunea pentru tot ce înseamnă textile pentru casă și am început să creionez un produs în care designul modern și elegant, calitatea premium și sustenabilitatea cu care este cultivat și produs să se regăsească împreună, în același material. Așa au luat naștere așternuturile de pat Folded & Co., confecționate din bumbac 100% organic, certificat internațional de Global Organic Textile Standard și Fair Trade”, afirmă tânăra.

A găsit inspirația pentru lansarea acestui business uitându-se spre tendințele din industria textilă internațională și spre faptul că un număr tot mai mare de consumatori preferă produsele sustenabile – acele produse care nu au doar o calitate premium, ci au și un impact pozitiv în ecosistem.

”Așa am sesizat o oportunitate care presupunea crearea unui business de nișă în zona produselor textile pentru casă. Am început să adun informații despre industria textilelor, informații despre cum sunt făcute, despre materia primă, cine produce bumbac de calitate, și am ajuns astfel să înțeleg că există o alternativă la bumbacul clasic, și anume cel organic, care are efecte pozitive atât asupra mediului înconjurător cât și a oamenilor care cultivă genul acesta de bumbac”, detaliază ea.

Sustenabilitate

Din informațiile pe care le deține, în fiecare an producătorii de bumbac convențional utilizează aproximativ 25% din insecticidele din lume și peste 10% din pesticide. În acest context, bumbacul organic se obține exclusiv din semințe naturale și nu se utilizează decât tehnici naturale de întreținere a culturilor și a solului, fiind interzise folosirea pesticidelor sau altor substanțe chimice. ”Am ales să mă alătur mișcării Fair Trade, o mișcare care se bazează pe comerțul echitabil dintre fermieri și producător și atestă faptul că de la momentul în care a fost cultivat până în momentul în care așternuturile pleacă din fabrică se plăteste un preț corect fermierilor, se interzice folosirea copiilor la muncă și a muncii forțate în cadrul fabricilor, se asigură angajaților un mediu de lucru sigur și sănătos, cu respectarea normelor și reglementărilor internatioanale și sunt încurajați micii fermieri să producă în continuare bumbac organic prin metode sustenabile”, completează Diana.

Colaborare cu fabrici din India

În acest moment, fondatoarea Folded & Co. realizează tot portofoliul de produse în cadrul unei fabrici din India. Materia primă este luată de la micii fermieri indieni care produc bumbac organic, iar de acolo produsele ajung la Diana. ”Parte din concept a fost să pot aduce o schimbare și în lanțul logistic pe care îl presupune comercializarea produselor textile și astfel am ales să lucrez cu o fabrică certificată Fair Trade. În confecționarea așternuturilor se folosește exclusiv un bumbac de calitate premium, certificat organic de către Global Organic Standard Textile, care atestă faptul că întreg lanțul de fabricare - de la cultivare până la prelucare - a fost făcut în mod ecologic și responsabil”, spune ea.

Momentan, produsele sunt depozitate într-un mic spațiu propriu, însă, pe măsură ce numărul comenzilor va crește tot mai mult, Diana se va orienta către găsirea unui depozit mai încăpător. În ceea ce privește deschiderea unei fabrici proprii, această mișcare nu face parte din planul ei de extindere. Cel puțin pentru moment. ”Toate așternuturle sunt produse în fabrica din India, însă paleta produselor textile pentru casă fiind foarte mare, iau în calcul colaborarea și cu alte fabrici, nu doar din India. Atât timp cât standarde precum Fair Trade și producție organică sunt îndeplinite, voi putea produce și cu alte fabrici. Nu iau în considerare în momentul de față deschiderea propriei fabrici, următoarea perioadă va fi dedicată creșterii și dezvoltării modelului de business pe care l-am lansat”, explică fondatoarea Folded&Co.

Online și offline

În schimb, până la finalul acestui an va mări gama de produse. ”Momentan producem doar așternuturi de pat, sunt 3 colecții diferite, cu un design simplu, elegant și minimalist. Până la finalul anului intenția este să măresc gama cu încă 2 modele. De fiecare dată voi păstra elementul de organic și sustenabil în produsele pe care le voi vinde, indiferent dacă vor fi lenjerii sau prosoape de baie, sau cuverturi”, povestește ea.

Atât timp cât standarde precum Fair Trade și producție organică sunt îndeplinite, voi putea produce și cu alte fabrici

Încă de la finalul anului trecut a deschis propriul magazin online iar produsele sunt disponibile atât pentru piața internă, cât și pentru clienții europeni. ”De acolo au venit întrebările de a livra până acum, însă pe măsură ce vor fi cereri și din alte țări, mă voi adapta din mers. Estimez ca procentul livrărilor internaționale până la finalul anului să fie de aproximativ 10%”, spune Diana Carbarău.

Magazinul online nu este, însă, singurul canal de distribuție pentru produsele Folded & Co. Pentru că și-a dorit să se dezvolte și în offline, Diana a reușit să încheie un parteneriat cu un concept store din centrul Capitalei în care să poată vinde așternuturile din bumbac organic. Iar planurile ei de extindere și în zona magazinelor tradiționale nu se încheie aici. Așa că, până la finalul acestui an am putea vedea brandul Folded & Co. și în două alte locații fizice. De asemenea, pentru a-și face cunoscută afacerea, Diana va participa și la o serie de târguri și pop up store-uri.

Construit pentru scalare în străinătate, încă de la început

Și deși business-ul Dianei a fost foarte bine primit de clienții de la noi, conceptul are mai mare priză la publicul din afara granițelor. De ce? Pentru că în străinătate, conceptul de Fair Trade și premium, în același timp, este ceva obișnuit pentru lumea de acolo, iar clienții îl caută în mod activ. Tocmai de aceea, pe lângă extinderea prezenței în magazinele tradiționale de la noi, Diana dorește să ducă produsele Folded & Co. în cel puțin două marketplace-uri internaionale, fiind deja în discuții și cu un magazin din Londra.

De altfel, încă din momentul în care și-a conturat planul afacerii a pornit cu ideea de a atrage clienți din afara granițelor – a creat site-ul ca să arate cât mai profi și să ofere o experiență unică încă de la prima interacțiune, a investit în branding, ambalarea produselor și promovare. Și cel mai important, a ales ca încă de la început comunicarea să fie făcută în limba engleză tocmai pentru ca brandul Folded & Co. să ajungă cu ușurință și la clienții internaționali.

”În momentul de față vindem prin intermediul online către clienții finali, însă sunt în discuții și cu clienți de tip busines, în special cu hotelurile de tip boutique care încearcă să ofere o experiență clienților, nu doar un spațiu de cazare. În momentul de față proponderență majoră o au clienții individuali, iar până la finalul anului ponderea estimată este de 80% clienți individuali, respectiv 20% clienți business”, spune ea.

Cu aceste date în minte, Diana estimează că business-ul Folded & Co. va ajunge la 40.000 de euro la finalul lui 2018. ”Anul acesta mă voi concentra să fac pași mici, să fie o creștere organică, să crească notorietatea brandului dar și vânzările produselor prezente”, afirmă fondatoarea Folded & Co.