Acum Dragoș are 49 de ani, s-a lăsat de avocatură, pentru că, pur și simplu nu s-a mai regăsit în această profesie, iar de la începutul lui 2013 a pornit proiectul Unicorn Naturals prin care distribuie, la nivel local, atât prin propriul magazin online (deschis de puțin timp) și printr-o rețea impresionantă de retaileri, alimente și gustări 100% naturale.
”De când mă știu am fost un împătimit al călătoriilor și al unui stil de viață cât mai responsabil și sănătos cu putință, în armonie cu natura și cu ordinea firească a vieții. Cred cu tărie în ceea ce a spus Dalai Lama acum ceva vreme cu referire la vegetarianism („Dacă oamenii ar renunta să mai ucidă animale, nivelul de constiință al planetei se va schimba”), iar prin proiectul Unicorn Naturals cred eu că am reușit să fructific și să împletesc armonios cele două mari pasiuni ale mele și, desigur, într-un final, să le aduc acasă”, povestește Dragoș.
Călătorii și alimentație sănătoasă
După ce a renunțat la o carieră în domeniul juridic, Dragoș Erceanu s-a alăturat proiectului Biosinergic, o firmă de suplimente alimentare, de acolo pornind prima sa interacțiune serioasă cu domeniul antreprenoriatului. Era prin 2007.
Peste ani, a început să călătorească tot mai mult. A locuit, chiar, ceva timp prin India și Thailanda, și a fost profesor de yoga și meditație. Din 2012 s-a mutat în Marea Britanie, iar acolo și-a dat seama că și-ar putea transforma pasiunea pentru alimentație sănătoasă, într-o afacere prin care să-i ajute și pe alții să conștientizez legătura dintre dietă și spirit. ”În această perioadă a încolțit, practic, și ideea business-ului Unicorn Naturals, care a venit absolut natural din crezul, dieta și filosofia de viață a mea și a soției mele, Sophia. De asemenea, lansarea Unicorn Naturals a venit și ca o continuare a business-ului Biosinergic. Ne-am dorit să oferim câteva variante demne de a fi luate în calcul în ceea ce privește segmentul de snack-uri sănătoase și pentru gurmanzii îndrăgostiți de un stil de viață sănătos din România”, explică antreprenorul român.
Inspirație din Marea Britanie
Așa că, după doar vreo jumătate de an de locuit în Marea Britanie, a luat hotărărea de a începe propria afacere pe acest segment și de a aduce aproape de români produsele alimentare naturale pe care el le descoperise prin călătorii. ”De vină” ar fi, după cum spune Dragoș, și faptul că Anglia este un adevărat paradis pentru cei pasionați de mâncare sănătoasă, având oportunitatea de a degusta zilnic branduri și sortimentații diferite.
Unicorn Naturals – numele este simbolic și are puțin de-a face și cu Anglia, ”unicornul simbolizează puritatea, misticismul și legătura primordială cu natura, valori după care ne ghidăm și noi în business-ul nostru și în selecția produselor”, după cum afirmă fondatorul său - a pornit cu o investiție de circa 27.000 de euro, pe care Dragoș i-a pus la bătaie din propriile economii (o tranzacție imobiliară). O bucată bună din sumă s-a dus pe strângerea primelor stocuri de produse, logistică, aprovizionare și depozitare.
Interesant este faptul că fondatorul Unicorn Naturals a ales să externalizeze depozitarea și toate activitățile adiacente acesteia (etichetare, trimiterea coletelor) unei firme specializate, fără a-și pune o presiune suplimentară pe business din acest punct de vedere, strategie pe care o recomandă oricărui antreprenor la început de drum care optează pentru un business asemănător. Așa, se poate concentra doar pe negocieri cu furnizori și cu rețele în care să distribuie produsele.
Cele 3 teste ale Unicorn Naturals
”Motivul pentru care gama noastră nu este încă extrem de extinsă, în prezent fiind unici distribuitori în România doar pentru 12 branduri și având o sortimentație de aproximativ 100 de produse, se datorează faptului că fiecare sortiment în parte a fost ales cu mare grijă și asta ne propunem să facem și în continuare”, detaliază Dragoș Erceanu.
Astfel, din punctul său de vedere, înainte de a ajunge pe rafturile partenerilor sau în propriul magazin online, produsele trebuie să treacă prin trei mari teste. Adică, mai întâi să-i satisfacă exigențele lui: gust (”fiind la origine un gurmand, la rândul meu”), etichetă (”să nu conțină lucruri pe care eu nu le-aș consuma sau nu le-aș recomanda apropiaților mei”) și testul estetic (”să arate bine, să atragă atenția într-un mod neintruziv”).
”Absolut toate produsele trebuie să se potrivească filosofiei mele de viață și să vină cu un plus în ceea ce privește gustul și calitatea, față de ceea ce există deja pe piață. Desigur, acestea trebuie să treacă și de testul lui „fără”: fără coloranți, fără aditivi, fără zaharuri adăugate, fără OMG. Practic, vorbim de produse 100% naturale. Momentan, 90% din sortimentația noastră este fără zahăr, 95% vegană, 25% raw vegană și restul vegetariană”, explică el, precizând faptul că, în dezvoltarea acestui business a fost, și încă este, adeptul strategiei pașilor mărunți.
Încet pentru a ajunge mare
A pornit prin distribuția unui singur brand, Lizis’s Granola, portofoliul fiind îmbogățit ulterior cu gama Bear pentru copii, ciocolata Green & Black, biscuiții organici Nairn’s, batoanele Nakd. ”Din portofoliul nostru fac parte în acest momentan 12 branduri cu nume cunoscute în industria de alimente sănătoase de pe plan internațional: Bear, Buiteman, Chi, Green & Black, Hans Sloane, Lizi’s Granola, Nairn’s, Nakd, Rude Health, Terra E Pane, Urban Fruit, Trek”, afirmă el.
O mare parte dintre aceste produse pot fi achiziționate din lanțuri de retail precum Mega Image, Carrefour, Selgros, dar și în magazine precum Bebe Tei, Cărturești, Naturalia, și pe online, pe Diverta.ro, AlimenteSpeciale.ro sau BioPlanet.
De curând, Unicorn Naturals a început vânzarea și prin propriul magazin online, iar clienții care au început să fie fideli brandului nu au întârziat să apară.
Noi game de produse și extindere în retail
Planul fondatorului Unicorn Naturals este de a lista o parte din produse (intenționează să crescă portofoliul cu încă 2 game de batoane proteice până la finalul acestui an, iar de anul viitor să aducă și o gamă de produse pentru vegetarieni/vegani, prima de acest gen de pe piața locală) și în rețeaua DM (Drogerie Markt), dar și în cadrul unui proiect special pe care îl pregătesc cei de la Kaufland. Și nu în ultimul rând, să intre și pe segmentul HoReCa.
”Planul nostru este ca până la finalul anului să mărim sortimentația din lanțurile actuale și, de asemenea, să creștem rețeaua de distribuție cu cel puțin 15%”, mai spune Dragoș Erceanu, recunoscând, totuși, că negocierile, atât cu furnizorii produselor cât și cu retailerii, se derulează, câteodată, destul de greoi.
”Fiecare își dorește să obțină, în general, cel mai bun preț și, în primă instanță, este greu de înțeles că nu putem oferi discounturile practicate de produsele de mass-marketing sau că nu putem merge pe piața din România cu un preț cu 30-40% mai mare decât în țara de origine. Așa se face că avem și foarte multe produse pe care le aducem doar datorită calității și a cererii, marjele de profit pentru unele dintre acestea fiind extrem de mici”.
Profit reinvestit
Până în acest moment, Dragoș a reinvestit peste 70% din profit în extinderea și susținerea afacerii sale. Se cam explică, astfel, de ce, pentru anul în curs antreprenorul estimează o creștere de 50% a veniturilor față de anul trecut, până la 700.000 de euro, iar pentru 2018 mizează pe o creștere de cel puțin 20%.
”Principalii factori care conduc la o creștere accelerată a business-ului țin de listarea unei sortimentații cât mai mari într-un număr cât mai extins de rețele de distribuție. Vorbim în primul rând de creșterea volumului vânzărilor, așadar. De asemenea, investițiile constante în achiziții, vânzări, marketing, logistică, business development, cred că vor sprijini, la rândul lor, această creștere”, declară el.
Devenim mai atenți la ce mâncăm
Dragoș Erceanu a făcut un business sustenabil mizând pe interesul tot mai crescut al consumatorilor români pentru alimente sănătoase, o piață estimată de firmele din domeniu la vreo 30 de milioane de euro. Susținută o perioadă destul de mare de timp de micile megazine de produse naturiste și de segmentul online, începe să fie tot mai mult și targetul marilor rețele din retail. Cel puțin așa crede fondatorul Unicorn Naturals.
”Românii nu mai adaugă în coș tot ce văd la raft, încep să citească etichetele produselor și să evite anumite ingrediente, conștientizând efectele pozitive ale unei alimentații responsabile. De asemenea, începem să ne bucurăm din ce în ce mai mult de efectele pozitive ale globalizării. Faptul că românii au început să circule în afara țării și să călătorească din ce în ce mai des a atras după sine și adoptarea unor noi trenduri și obiceiuri de consum în materie de nutriție. Ușor, dar sigur, începe și la noi să se formeze și să crească cererea pentru produsele alimentare naturale, sănătoase, curate și cu gust”, este de părere Erceanu.
Bucură-te de flexibilitate
Antreprenorul din spatele Unicorn Naturals a reușit să construiască o afacere cu o creștere de două cifre de la an la an bazându-se pe propriile resurse financiare și găsind partenerii potriviți. În cazul în care nu dispuneți de fonduri personale și vă doriți flexibilitate, Banca Transilvania vine cu o ofertă avantajoasă, prin intermediul pachetului Nelimitat în rețeaua BT, inspirat de ofertele telecom.
Mai exact, pachetul oferă oricărui antreprenor un număr #nelimitat de operațiuni în rețeaua BT pentru un cost fix de 21 de lei pe lună. Asta înseamnă zero comisioane, dacă plățile și încasările realizate cu partenerii de afaceri sunt efectuate printr-un cont BT.
Pachetul de cont curent ”Nelimitat în rețeaua BT” include: plăți în rețeaua BT cu ordin de plată, realizate prin BT24 Internet Banking & Mobile Banking; plăți în rețeaua BT cu cecuri sau bilete la ordin; plăți în valută în rețeaua BT realizate prin BT24 Internet Banking & Mobile Banking; încasări în rețeaua BT cu ordin de plată; încasări în rețeaua BT cu cecuri sau bilete la ordin; încasări în valută; cardul de debit Visa Business Silver – emitere și mentenanță anuală; BT24 Internet Banking și Mobile Banking – abonament lunar; administrare de conturi curente la BT; depuneri de numerar în contul companiei de către delegați şi împuterniciți; servicii de tip alertă, pentru a primi informații despre banii din cont: BT Alert 40, abonament lunar care cuprinde 40 de SMS-uri. Toate detaliile aici.