Apple și-a micșorat veniturile trimestriale prezise pentru prima oară în 15 ani. Acest lucru vine pe fondul vânzărilor mai scăzute de iPhone, a declinului pieței din China, dar și a faptului că oamenii nu mai sunt dispuși să facă upgrade așa de ușor la telefoane. În plus, a anunțat CEO-ul companiei, Tim Cook, faptul că utilizatorii au avut parte de upgrade-uri mai ieftine ale bateriei i-a făcut să rămâne pe device-urile bune.
"Veniturile în scădere pe iPhone sunt cauzate în principal de China, unde vânzările au scăzut". China reprezintă aproape 20% din piața Apple. Potrivit datelor companiei de analiză de piață Canalys, cota de piață a Apple este de 7,8% în China, față de 12,5% în 2015. În primul trimestru fiscal al lui 2019, Apple a avut venituri de 84 de miliarde, față de predicțiile inițiale de 89-93 de miliarde de dolari. Acest lucru a dus și la un efect în lanț pe bursă, unde acțiunile companiei au scăzut cu 7%.
Potrivit datelor "Wall Street Journal", 2018 a fost cel mai slab pentru Apple la nivel de venituri de la criza financiară, iar firma a pierdut aproximativ 300 de miliarde de dolari din valoarea de 1.000 de miliarde la care ajunsese în octombrie.
Pentru Apple, cele mai importante piețe sunt America de Nord și Sud (42%), China (20%), Europa (24%), Japonia (8%), Asia-Pacific (7%). Vânzările mai scăzute din China vin pe fondul dezvoltării producătorilor locali, care au reușit să atragă din ce în ce mai mulți clienți atât în țară, cât și peste hotare. Apple este abia locul 5 în clasamentul producătorilor din China. De asemenea, se observă și un trend de naționalism care vine dinspre China, care se adaugă la produsele mult mai de calitate realizate în țară față de anii anteriori.
Cu toate acestea, dincolo de estimări, trebuie menționat faptul că Apple a avut o creștere de la an la an de 27% la nivel de venituri, la 10,8 miliarde în trimestrul încheiat în decembrie. De asemenea, deși reprezintă categorii mai mici, există creșteri de 50% la smartwatch-uri și AirPods, dar și pe categoria laptopurilor. Merită menționat și că numărul de device-uri Apple active a crescut cu 100 de milioane de la an la an. Așadar, nu e neapărat un prohod Apple, dar o lovitură pe piața macroeconomică și bursieră. Așteptările investitorilor sunt mari și dacă Appel nu reușește să ajungă la nivelurile record promise sau estimate, atunci piața lovește imediat.
Opinii din piață
Shira Ovide în "Bloomberg" scrie despre faptul că semnele unui asemenea moment au fost mereu acolo. De altfel, dorința investitorilor ca o companie să crească permanent la niveluri uluitoare e de multe ori nerealistă și mult prea obiectivă.
"Tim Cook le-a spus investitorilor ceea ce trebuia spus de multă vreme: afacerea pe bază de iPhone se mișcă mai lent pentru că și piața s-a schimbat, la fel precum și comportamentul consumatorului. Trebuia să fie predictibil pentru oricine e în afara bulei Apple. Executivii Apple au eșuat în a-i avertiza pe investitori la timp de această realitate", scrie Bloomberg.
Cu toate aceasta, nu numai iPhone-ul are probleme în particular, ci toată piața. Vânzările de telefoane mobile au stagnat în 2018 față de 2017. În anul fiscal încheiat în septembrie de Apple, compania a reușit să vândă un pic mai multe device-uri decât în anul anterior.
Telefoanele Apple nu mai au piața de acum câțiva ani. Nu pentru că nu ar fi bune, ci pentru că tot din jurul lor s-a schimbat. Device-urile concurenței sunt la fel de bune pe categoria de top. De asemenea, există numeroase alte dispozitive mai ieftine care funcționează excelent. Dacă acum câțiva ani orice telefon ce nu era premium funcționa prost și lent, astăzi piața a devenit mai densă. Sub iPhone, Samsung Galaxy Note 9, Huawei Mate 20 Pro și alte flagship-uri sunt deja telefoane mid-range premium, mai ieftine, dar total funcționale. De asemenea, nu există telefoane lente în categoria mid-range.
În plus, anul de upgrade de la o generație la alta pentru iPhone a fost mereu problematic pentru Apple. Anul acesta au fost 3 modele, iPhone XR, iPhone XS și iPhone XS Max. Pe lângă prețul mai mare, diferențele nu au fost marcante.
De asemenea, clienții au avut parte de upgrade-uri ieftine de baterie peste tot în lume și au fost mai puțin înclinați să treacă spre modelul nou.
Iată un timeline al știrilor despre acest subiect.