”În România există în prezent 120.000 de vendomate, iar în orașele mari produsele sunt achitate în proporție de 70% cu cash. Dacă vorbim de orașele mici sau sate și comune, ponderea plăților cu cash este covârșitoare, de 85%. În vreme de pandemie, este absolut necesară și normală trecerea de la cash la card, un mod igienic, sigur și fiscalizat de plată”, a declarat Adrian Dinu, fondatorul companiei de software CREASOFT.

În plus, acordarea restului sub formă de cash este o mare problemă pentru operatorii de vending machines, atât din punct de vedere tehnic (pentru că restierele se defectează), cât și logistic (transportul, alimentarea și evidența monedelor folosite pentru rest).

”Și pentru client e benefică trecerea la plata exclusiv pe card. Gândiți-vă ce înseamnă să cumperi o gumă de mestecat de 2 lei, să plătești cu o bancnotă de 10 lei și să primești un pumn de monede ca rest”, a mai spus Adrian Dinu.

Fondatorul CREASOFT spune că românii cheltuie anual 250 de milioane de euro pe produsele din vendomate. Printre cei mai mari operatori din această industrie se află companiile Tchibo, Nestle, Strauss, Dallmayer, Nova Promt, O’Fresh, Dair, IPC Vending, Nordexim.

Înainte de pandemie, cele mai bune amplasări ale vendomatelor erau considerate cele din zonele de birouri, urmate de clinici medicale, fabrici, depozite, șantiere, magazine de proximitate sau supermarket-uri.

Din februarie 2020 însă, criza a lovit puternic industria de vending, iar zonele de birouri au devenit zone de evitat, mai spune Adrian Dinu.

În 2021, operatorii de vending au început să renunțe la sediile impozante de birouri al căror loc a fost preluat de magazinele de proximitate din cartiere, locații frecventate de către cei care lucrează în regim de telemuncă.

Bonul mediu al tranzacțiilor din venomate este de 2 lei pentru cafea/ băuturi calde, iar la snack-uri sau alte produse, consumația medie este în jur de 7 lei/ tranzacție.

”Un POS costă între 220 euro (POS-uri de interior) și 300 de euro (cele de exterior), iar un încasator de bancnote sau de monede costă între 180 euro /încasator entry level și ajunge la 350 euro/încasator performant, care se strică rar și știe să accepte banconte noi și uzate (la fel și la monede)”, a mai spus Adrian Dinu.

Băuturile calde (cafeaua), snack-urile, sandwich-urile, băuturile răcoritoare sunt printre cel mai bine vândute produse în vendomate. Mai nou, jucăriile și serviciile de spălătoriile auto în regim self service sunt produse și servicii achitate prin vendomate, dar nu există o estimare a încasărilor din vânzarea acestora.

CREASOFT IT este o companie de software înființată în 2017 prin desprinderea de SAS Grup (alarma.ro), firmă cu vechime de 20 de ani specializată în monitorizare flote auto prin GPS. CREASOFT IT (creasoft.ro) proiectează și produce atât dispozitive electronice cât și software de tip SAS (software as a service) și s-a concentrat pe noi nișe de piață: monitorizare de vending machines de la distanță, integrarea de plăți cashless la vendomate, soluția de pontaj electronic, dar și producția de aplicații HR și soluții de control acces în imobile.

Acționarii CREASOFT IT sunt Adrian Dinu și compania OrangeFresh Universal (operator de vendomate de fresh de portocale în București-Ilfov). Compania a avut o cifră de afaceri de 2,8 milioane de lei în 2020, în creștere cu 55% față de anul anterior și are un portofoliu de clienți de peste 250 de companii.