VIAVI Solutions, una dintre cele mai importante companii din domeniul activării rețelelor și serviciilor, dar și în cel al soluțiilor destinate securității și performanței optice, și-a deschis sediu și la București. La evenimentul de inaugurare au fost prezenți CEO-ul Viavi, Oleg Khaykin, vicepreședintele Vishwas Karve și alți reprezentanți din conducerea companiei. În deschiderea evenimentului, directorul executiv a declarat că, pentru angajarea de talente, în România există o concurență puternică.

Viavi are două linii de afaceri: partea de software și hardware. Compania intenționează să angajeze aproximativ 100 de persoane în decurs de 2 ani. În echipa de software sunt deja 11 angajați, iar în echipa de hardware au 6 și speră să angajeze 25 în acest an. Reprezentanții companiei spun că, din ceea ce văd în această zonă, multe dintre locurile de muncă existente pe piață în domeniul ingineriei sunt pentru servicii, dar ceea ce oferă Viavi este că angajații au ocazia să creeze produse.

Fiecare echipă creată va avea un scop anume, unele dintre acestea vor avea proiecte care nu există în niciunul dintre biroule Viavi din lume. În prima jumătate a anului, vor transfera aici unele produse, iar în a doua jumătate își vor consolida locațiile.

S-a adus vorba despre ritmul accelerat al schimbărilor și de faptul că, în ultimii 5 ani au văzut mai multe schimbări decât vede o companie în toată istoria sa. „Peste tot este disruption”, Khaykin, „dar ceea ce-mi place cel mai mult despre această industrie este faptul că noi câștigăm bani datorită schimbării. În multe feluri, noi „înflorim” în disruption. Adică, vedem deja deturnarea rețelei, multă virtualizare, cu multe lucruri care se mută în cloud. Pentru noi, cloud nu este un cloud, este o bancă masivă de servere și o mulțime de fibre optice, ceea ce înseamnă o mulțime de probleme. Iar acolo unde există probleme există mereu oportunități. Noi ne asigurăm că rețelele clienților noștri sunt sigure și optime”, își explică el poziția.

Mai întâi trebuie să-ți repari casa, apoi începi extinderea.

În 2016, Oleg Khaykin prelua conducerea companiei Viavi Solutions El spune că primul lucru pe care trebuie să-l faci atunci când conduci o companie este să-ți asiguri profitul. „Când am venit la Viavi, existau o serie de provocări: era o companie foarte bună, cu tehnologie excelentă, dar strategia era aproape, dezastruoasă”.

Primul lucru pe care l-a făcut a fost să se asigure că se concentrează pe lina de produse și să o facă profitabilă în geografia creșterii corecte. „Apoi luăm toate resursele și tehnologia noastră și ne concentrăm pe domeniile pe care vrem să plusăm. Mai întâi trebuie să-ți repari casa, apoi începi extinderea”.

În cadrul aceluiași eveniment am vorbit cu Petra Nagel, Senior Vice President, Global Sales, una dintre persoanele care s-a ocupat de cercetarea de piață pentru deschiderea biroului. „Am căutat în diferite țări, dar am constatat că România, în general, are cele mai bune talente”. Spune că au luat în considerare și alte orașe, cum ar fi Cluj și Timișoara, dar problema este că în ambele locații este greu să găsești numărul talente de care au nevoie, având în vedere că planifică să aibă aproximativ 120 de ingineri până anul viitor. „De aceea am decis să ne deschidem la București, dar știu și alte companii care au început în București, au păstrat biroul de aici și au deschis un centru de design în alt oraș, în principal în Cluj”.

Pentru noi nu contează generarea de venituri, ci proiectele de cercetare și dezvoltare.

Am întrebat-o dacă nu sunt îngrijorați de instabilitatea politică din România și politicile fiscale. „Stabilitatea politică este un termen relativ”, mă contrazice ea, „toată lumea trebuie să trăiască cu incertitudine, deci pentru noi nu contează generarea de venituri, ci proiectele de cercetare și dezvoltare. Ca și companie, trebuie să trăiești în schimbare și să te adaptezi”.

Nu am putut să nu remarc faptul că, atunci când s-a făcut prezentarea echipei, Petra Nagel era singura femeie din grup și singura femeie din companie care raportează direct CEO-ului, după cum aveam să aflu mai târziu. Pare jenată de această situație, pentru că, spune ea, „noi [femeile] putem face diferența”. Afirmă că problema cu diversitatea de gen există majoritatea companiilor high-tech. „Lucrez la un proiect pe diversitate, în special în SUA. Dar problematica începe încă din universitate, cel puțin la noi, unde un număr mai mic de femei merg să studieze ingineria, iar numărul nu este în creștere”. Aceasta este provocarea. Și-ar dori foarte mult să creeze o diversitate mai mare aici, în România. „Cred că, mai ales în Europa de Est, mai multe femei fac inginerie, în comparație cu alte țări”.