Piața globală de carne valorează 1,8 trilioane de dolari, conform CB Insights Industrym iar unele estimări arată că 30% din caloriile consumate la nivel global de către oameni provin de la produse din carne (vită, pui sau porc).
În SUA s-au consumat aproape 100 de kilograme de carne per capita în 2018, cu 25 de kilograme mai mult decât în 1960. Chiar și așa, din ce în ce mai multe persoane încep să renunțe sau să reducă consumul de carne. De exemplu, în Marea Britanie consumul de carne de vită a scăzut cu 4% anul trecut și cu 6,4% în consumul de carne de porc.
Este clar ne îndreaptăm către un viitor unde se renunță la carnea tradițională sau se reduce consumul în detrimentul alimentelor realizate pe bază de plante. Beyond Meat și Impossible Foods sunt două companii din SUA care vor să convingă consumatorii să renunțe la carne și să consume produse similare, însă realizate pe bază de plante. Recent, Beyond Meat a prezentat burgerul Beyond Pork care ar trebui să fie realizat din plante, însă la gust să fie similar cu burgerul de porc tradițional.
În noiembrie 2019, Impossible Foods căuta să obțină mai mulți bani de la investitor și ar fi fost posibil să-și dubleze evaluarea de la acel moment de 2 miliarde de dolari. Beyond Meat s-a listat la bursa americană la o evaluare de 1,5 miliarde de dolari și pentru 2019 avea estimat venituri de 200 de milioane de dolari.
Trey e un startup românesc care le propune consumatorilor de fastfood din România să consume burgeri 100% din plante. Ei folosesc carnea de la Moving Mountains, creată de cercetători britanici și este 100% pe bază de plante.
Carnea printată 3D
NovaMeat este un startup care vrea să revoluționeze felul în care mâncăm și propune înlocuirea cărnii tradiționale cu una pe bază de plante și printată 3D.
NovaMeat merge mai departe și nu face o carne tocată pentru burger, ci vrea să realizeze o bucată de carne artificială care chiar seamănă cu un cotlet de porc, de exemplu. Ei se folosesc de imprimarea 3D pentru a realiza astfel de bunuri. Astfel "carnea" este realizată strat cu strat de către imprimanta 3D.
Printarea 3D nu este ceva tocmai nou, însă abia acum au început să apară produse alimentare promițătoare. La fel ca o imprimantă normal, aceasta urmează instrucțiuniile pe care le primește pentru a realiza designul unei bucăți de carne, alegând cât și unde să fie distribuită grăsimea.
Giuseppe Scionti, fondatorul NovaMeat, spune că a descoperit cum să replice structura cărnii datorită experienței sale de peste 10 ani ca cercetător în domeniul ingineriei țesuturilor.
"Când am realizat un țesut care să semene cu adevărat cu țesutul real al cărnii m-am gândit de ce nu pot folosi această tehnologie și să o aplic în gastronomie pentru a face un substitut pentru carne", a declarat el
NovaMeat a creat prima carne artificială printată 3D pe bază de plante anul trecut, însă atunci produsul lor nu semăna cu o friptură tradițională. A doua iterație arată mult mai bine și startup-ul susține că va începe să vândă carnea pe bază de plante din 2021.
Redefine Meat este un alt startup care vrea, cum îi spune și numele, să redefinească conceptul de carne. Redefine Meat nu a făcut publică vreo fotografie a produsului pe care-l printează 3D, iar Adam Lahav spune că "pentru că noi nu suntem obsedați despre formă (despre cum arată), putem să ne mișcăm mai repede, să fim mai productivi și produsul nostru să fie mai ieftin".
La fel ca și NovaMeat, Redefine Meat plănuiește să vândă imprimante 3D pentru ca restaurantele să poată să-și producă propria carne, dar și carnea, în sine. La început, producția va fi mai lentă și numărul de opțiuni va fi limitat (file sau mușchi de exemplu).
Pe lângă faptul că aceste startup-uri oferă produse noi, aceste alternative au potențialul de a schimba procesul de producție a cărnii. Pe viitorul, lanțul logistic ar putea fi simplificat foarte mult și astfel aceste laboratoare ar putea înlocui fermele, loturile de furaje și abatoarele.
Producția de carne are efecte negative mai mari asupra mediului înconjurător decât cea realizată în laborator: se consumă mai multă apă, se elimină mai multe gaze cu efect de seră și se folosește mai mult pământ. Pe de altă parte, costul de producție este mai mic decât cel al unui produs realizat în laborator, iar asta se traduce în alimente mai ieftine pentru consumatorul final.
Înlocuirea mesei cu un shake
Nu doar startup-urile care produc substituente la carne perturbă lanțul alimentar tradițional, ci și alte startup-uri care produc shake-uri ce ar trebui să înlocuiască alimentația tradițională, precum Soylent.
Soylent a lansat prima băutură care ar înlocui masa clasică în 2013 în urma unui proiect de crowdfunding. Rob Rhineheart, creatorul băuturii, susținea că shake-ul lor ar putea fi un substituent al unei mese. Totuși, canadienii nu cred asta și au interzis băutura Soylent pentru că autoritățile susțin că nu conține tot ce trebuie pentru ca lichidul să înlocuiască o masă.
Până acum, startup-ul a obținut finanțări de peste 71 de milioane de dolari de la Andreessen Horowitz sau Google Ventures.
Huel din Marea Britanie produce un shake similar și în 2017 a lansat produsele și în SUA și au anunțat vânzări de 10 milioane de dolari în primul an și 19 milioane de dolari în 2019. Feed sau Ample Foods sunt alte două startup-uri în această industrie.
Proteine de la insecte, un alt trend în viitorul alimentării
Să mănânci insecte nu este nimic nou în anumite țări. De fapt, este estimat că în jur de 2 miliarde de oameni consumă insecte pe glob. Totuși, în multe țări de pe glob consumul de insecte este încă un subiect tabu. De aceea, mulți producători caută să folosească insectele pentru a produce ingrediente alternative.
Exo produce batoane proteice din greieri. Bitty Foods produce snack-uri din pulbere de insecte. All Things Bugs realizează o pulbere de greieri fin măcinată care ar putea fi folosită ca ingredient în mâncăruri.
Se caută alternative și la carnea de pește și la fructele de mare. Cererea globală pentru astfel de alimente a crescut foarte mult și companiile caută să aducă alternativele în prim plan înainte ca oferta de pește a pământului să nu se epuizeze.
Good Catch Foods, ce a strâns 8,7 milioane de dolari într-o rundă de finanțare Series A în aprilie 2018, caută să dezvolte ton vegetarian, dar și crab cakes și alte produse din pește. Alternativele sunt realizate din linte, năut, fasole sau alte legume.
Finless Food, ce a obținut o finanțare de 7 milioane de dolari, folosește agricultura celulară să producă carne de pește, în timp ce New Wave Foods produce creveți pe bază de proteine de mazăre și alge.
Cursa pentru alimentele alternative a început și în câțiva ani vom vedea cine a reușit să treacă primul linia de finish.