Găzduit de Microsoft România, în parteneriat cu Vodafone și EY România, summitul a avut ca scop transpunerea viziunilor ambițioase despre inteligența artificială în beneficii tangibile pentru cetățenii români, pentru întreprinderi și pentru economie în general.

„Strategia Națională de Inteligență Artificială a României se află în faza finală, de avizare, după care va fi aprobată de Executiv. Strategia a beneficiat de o consultare publică extinsă, începând din septembrie 2023. Ne-am asigurat că drepturile românilor sunt protejate și progresul tehnologic este stimulat. Am păstrat abordarea centrată pe om și pe încredere a tehnologiilor IA, specifică Uniunii Europene și am introdus măsuri pentru transpunerea soluțiilor inovative în produse concrete, în domenii precum agricultură sau sănătate, pentru creșterea competitivității companiilor și în beneficiul românilor. În forma finală, Strategia AI va fundamenta finanțările europene dedicate implementării tehnologiilor de ultimă generație. Inovația tehnologică joacă un rol cheie în conturarea viitorului statului român”, a afirmat Bogdan-Gruia Ivan, Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării.

La eveniment au participat reprezentanți de nivel înalt din mediul de afaceri, lideri de opinie și experți din industrie, care au aprofundat dimensiunile multiple ale inteligenței artificiale, promovând o înțelegere mai profundă a potențialului acesteia și valorificarea puterii sale pentru o transformare pozitivă.

Era inteligenței artificiale este aici și, odată cu noile tehnologii AI, apare o oportunitate unică de a stimula o creștere echitabilă, de a îmbunătăți eficiența și de a contribui la progresul societății. Misiunea noastră este de a permite fiecărei persoane și fiecărei organizații să obțină mai mult – fie că este vorba de organizații guvernamentale, corporative, antreprenoriale sau educaționale. Avem soluții AI adaptate pentru toate sectoarele și companiile, iar acest summit despre AI și-a propus să reunească lideri care să se inspire din soluții practice, reale, de la guverne și organizații din diferite industrii. Aceste povești de succes arată beneficiile aduse de inovația în domeniul AI, respectând în același timp cerințele europene de conformitate, confidențialitate și securitate", a declarat Bogdan Putinică, Country Manager Microsoft România și Moldova.

Summitul a reunit reprezentanți ai Guvernului României, ai Universității Babeș-Bolyai și ai unor companii precum UiPath, Vodafone, Adastra, EY România, Banca Transilvania. Temele de discuție au gravitat în jurul strategiilor transformative AI pentru dezvoltarea sectorului public, explorarea impactului AI în serviciile financiare și scenarii reale ale impactului AI în retail, sănătate, producție și energie.

Potrivit unui sondaj realizat de International Data Corporation, organizațiile realizează un randament al investițiilor în AI în termen de 14 luni, iar pentru fiecare dolar pe care o companie îl investește în inteligență artificială, aceasta obține un randament mediu de 3,50 dolari, peste 70% dintre respondenți declarând că firmele lor folosesc deja AI.

Sectorul public din România traversează deja o transformare semnificativă, datorită adoptării tehnologiei cloud. Două exemple notabile ale acestei schimbări sunt Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care au implementat cu succes Microsoft Azure pentru a-și îmbunătăți operațiunile.

AFM, un actor cheie în inițiativele de sustenabilitate din România, a utilizat Azure pentru a sprijini programul Casa Verde Fotovoltaice. Această inițiativă oferă cetățenilor finanțare pentru a-și instala panouri fotovoltaice în casele lor. Cu ajutorul Azure, AFM a reușit să își eficientizeze operațiunile și să gestioneze eficient această inițiativă importantă.

Pe de altă parte, ANPC s-a angajat într-o călătorie de transformare digitală pentru a-și optimiza operațiunile și a reduce birocrația. Prin implementarea aplicației alimentate de Azure, Regista, ANPC a reușit să treacă la fluxuri de lucru fără hârtie, economisind două ore de lucru zilnic și până la 4.000 dolari anual. Acest lucru nu numai că a îmbunătățit eficiența, ci și serviciile furnizate consumatorilor.