Cel puțin asta susține Yann Lafargue, cel care conduce departamentul de Tehnologie și Corporate Communications al Netflix în regiunea EMEA. Noi am stat de vorbă cu el pentru a afla cum se vede viitorul televiziunii ”clasice” din perspectiva platformei despre care se zice că o va ucide.

”Cred că viitorul televiziunii va fi extraordinar pentru consumatori. Vor putea decide mereu ce, unde, pe ce dispozitiv și când să urmărească - o schimbare majoră față de televiziunea actuală. Să stai într-o joi, la ora 20:30, ca să prinzi un film sau un episod din serialul tău preferat pe un canal TV nu va mai fi deloc de actualitate. Nimeni nu mai vrea asta. Asta nu înseamnă că acele canale vor dispărea, dar se vor transforma și vor deveni «on demand» și vor fi disponibile pe Internet. Asta înseamnă mai multă concurență pentru noi, dar concurența este mereu binevenită”, explică Lafargue. Și deja vedem semne ale acestui viitor, atât canale TV locale cât și internaționale venind cu aplicații dedicate și cu mai mult sau mai puțin conținut on demand disponibil.

Cumva, pe măsură ce Netflix a devenit concurentul televiziunii clasice, în viitor situația se va inversa, iar televiziunea clasică va deveni concurent al Netflix, având deja un avantaj.

”Se va schimba mediul de difuzare - dar conținutul va rămâne, în mare, la fel. Calitatea transmisiunilor va fi mai bună, accesul la conținut din întreaga lume va fi mai facil - asta va fi extraordinar”, continuă Lafargue.

Dar cine va avea răbdarea, cheful și timpul să instaleze să se logheze și să schimbe între câteva zeci de aplicații? Cel mai probabil, vor exista servicii de tip agregator, care vor prelua conținutul de la câteva canale TV în funcție de specific.

Însă Netflix nu va ajunge să fie genul acesta de serviciu, susține Lafargue. ”E posibil să apară agregatoare pentru unele astfel de canale - aplicații care să conțină 10-20 de canale, pe diferite categorii. Noi nu avem niciun interes să facem o astfel de mișcare. Noi ne vom păstra calitatea de serviciu curator și sistemul nostru de recomandări te va ajuta să alegi cele mai potrivite tipuri de conținut pentru tine și vom continua să producem conținut original și să îl distribuim pe cel licențiat”, spune reprezentantul companiei.

Revenind un pic la concurență și la faptul că reprezentantul companiei susține că ea e binevenită, am putea trage concluzia că migrarea televiziunii clasice către mediul online, în format On-Demand, ar putea fi benefică și pentru Netflix - cu cât mai mulți oameni se obișnuiesc să urmărească conținutul în acest mod, cu atât cresc șansele ca numărul abonaților Netflix să crească. Dar asta presupune și pregătiri minuțioase și investiții serioase - la urma urmei, nu e tocmai ușor să menții un uptime de aproximativ 99,97%. Până la acel viitor nu foarte îndepărtat, am vrut să aflu cum este susținută platforma în prezent.

Totul e un mix de tehnologie folosită ”cu cap”, parteneriate și apropiere față de utilizator. ”Avem cea mai bună infrastructură și lucrăm cu îndeaproape cu providerii de internet din toată lumea și le dăm gratuit ceea ce numim Open Connect Appliance, niște servere gândite de noi, și le instalăm în birourile lor. Sunt câteva în București, probabil și în alte orașe din România. Ideea e să avem conținutul cât mai aproape de utilizatori. Deci când vezi un serial, nu accesezi serverul din Phoenix, Arizona, nu trebuie să treacă peste oceane ca să ajungă la tine. Noi avem mii de seriale pe platformă, dar ne uităm constant la ce urmărește lumea și poate, într-un moment, sunt 20 de seriale care ocupă 90% din totalul vizionărilor. Acest conținut îl oglindim prioritar pe acele servere de la operatori. Dacă vom lansa un sezon nou din Luke Cage, știm că zeci de milioane de persoane care au urmărit primul sezon vor vrea, probabil, să-l vadă cât mai repede și pe al doilea”, explică Lafargue.

Pe scurt, pe toate serverele din toate țările în care serialul este popular va exista noul sezon înainte de lansarea oficială.

Pe lângă aceste servere, care stau, să zicem, la o aruncătură de băț de utilizatori, Netflix folosește și sistemele Amazon. Acestea funcționează ”pe trei regiuni diferite pe care împărțim livrarea conținutului. Acum, în România, e lumină, la fel și în Asia, dar în SUA lumea doarme. Dacă se întâmplă ceva în Asia, dacă avem vreo problemă, transferăm încărcătura de pe serverele din Asia pe cele din SUA, pentru a ne asigura că totul bine”, spune el.

“Fauda” din interiorul Netflix

Dar ce se întâmplă, totuși, în caz de haos? Ei bine, cei de la Netflix, cel mai probabil, nu trebuie să stea să-și pună această întrebare, ci acționează direct, fiind obișnuiți cu situațiile de criză. Pentru că și le creează singuri.

”Avem o echipă internă numită Project Chaos care introduce «haos» - probleme - în interiorul sistemului nostru, pentru a vedea cum va reacționa în diverse situații nefavorabile. Lucrăm atât în mediul controlat, cât și în mediul deschis și, de exemplu, blocăm DNS-ul dintr-un server dintr-o parte a lumii, pentru a vedea dacă și cum se rezolvă problema. Ne pregătim anticipat pentru eventuale situații. Totuși, o facem în așa fel încât să nu deranjăm utilizatorii”, explică Yann Lafargue.

Deci dacă se întâmplă să ai o problemă cu aplicația Netflix trebuie să știi că 1. nu sunt de vină băieții din Project Chaos; 2. cel mai probabil va fi rezolvată în câteva minute.

Dar o experiență bună de vizionare nu stă doar în faptul că poți accesa serviciul. Stă și în timpii de ”buffering”, dar și în consumul de date pe mobil, în cazul celor care nu se pot abține de la seriale nici măcar în drum spre serviciu. Aici intervin algoritmii de compresie, adică acele formule care reduc dimensiunea fișierelor audio-video fără să strice calitatea. Și, în calitate de utilizator de Netflix, Amazon Prime și HBO Go, nu am putut să nu observ cât de puțin trafic de date consumă Netflix în comparație cu celelalte două platforme, menținând calitatea.

”Avem tehnologii proprietare pe care le folosim când vine vorba despre compresia conținutului - suntem printre cele mai bune companii, probabil cea mai bună, din acest punct de vedere. Avem echipe de oameni care au doctorate în acest domeniu și e uimitor ce pot face. Poți avea aceeași experiență de vizionare, aceeași calitate, dar folosind cu 30% mai puțină lățime de bandă decât înainte. Ca utilizator, vei folosi mult mai puțin trafic de date, dar vei avea o experiență bună. Aici, în România, lățimea de bandă nu e neapărat o problemă, dar dacă ești în altă parte a lumii, e cu totul altă discuție”, se mândrește Lafargue.

Algoritmii de compresie variază de la un dispozitiv de altul - fie că vorbim de smart TV, PC, mobil sau consolă. Pe TV și pe consolă vrem să oferim cea mai bună experiență posibilă - 4K și Dolby Atmos, la fel ca în cinematografe - dar pe telefoane vrem să ne asigurăm că poți face streaming fără să ai probleme”, explică el.

Revenind un pic la servere, cum se rezistă ele odată cu adopția din ce în ce mai accelerată a televizoarelor cu ecrane 4K și cum se pregătește Netflix pentru viitorul apropiat, când televizoarele full HD vor dispărea de pe piață și majoritatea utilizatorilor va urmări producțiile la calitate maximă?

”Sunt din ce în ce mai mulți oameni care optează pentru cel mai scump abonament și există două potențiale motive - sunt cei care care vor să împartă contul cu membrii familiei și sunt cei care vor cea mai bună calitate. Crește rata de adopție a TV-urilor 4K, crește viteza conexiunilor de internet și crește și numărul celor care își ia abonamentele de top. Aceste creșteri nu sunt neașteptate și nu ne iau prin surprindere când vine vorba despre servere - de exemplu, știm că în perioada Crăciunului se uită mai multă lume simultan, sau că în perioada Cupei Mondiale multă lume își cumpără TV nou, deci e posibil să treacă la alt tip de abonament. Nu e ca și cum, peste noapte, câteva milioane de oameni ar trece de la o conexiune de 2-5MB/s și de la un plan de bază la 15-20MB/s și 4K”, conchide reprezentantul companiei.