Astfel, 8 din 10 companii spun că recrutările continuă conform planurilor sau chiar au crescut volumul de angajări față de ce previzionau pentru acest an, arată datele celui mai recent sondaj eJobs, liderul pieței de recrutare din România. 15,8% spun că anul acesta vor scoate la bătaie mai multe locuri de muncă comparativ cu 2021, în timp ce 8% angajează, în acest moment, peste estimările inițiale pentru acest an. Doar 16% dintre companii spun că și-au pus pe pauză anumite proiecte de recrutare.
Deși nu e un context lipsit de provocări, atât angajatorii, cât și echipele lor reușesc să rămână pe plus. Fiind întrebați care e starea generală pe care o au în această perioadă, 65% dintre respondenți au menționat curajul, optimismul, reziliența și pasiunea față de ceea ce fac ca emoții principale. În ceea ce privește echipele lor, 79% spun că, deși nu trec printr-o perioadă ușoară, se mențin motivați, productivi, optimiști și energici. Sunt însă și 21% dintre companii care spun că angajații lor sunt nesiguri, demoralizați și provocați emoțional în aceste momente.
„Cu toate că intensitatea cu care se recrutează în acest moment e una extrem de optimistă, cu mult peste orice așteptări, mai ales dacă ne uităm la context, peste jumătate dintre angajatori sunt totuși precauți când vine vorba de planurile pentru viitor. O treime spun că planifică doar pe perioade scurte și își recalibrează constant agendele la context. Un sfert sunt ceva mai curajoși și au vizibilitate pe termen mediu, însă, cu siguranță, planurile pe termen lung și-au pierdut din popularitate”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales România, cea mai mare platformă de recrutare din țară.
Pentru a echilibra efectele războiului din Ucraina asupra moralului echipelor, o treime dintre angajatori spun că organizează mai des întâlniri 1 la 1, iar circa 27% profită de ridicarea restricțiilor și organizează evenimente interne prin care oamenii se pot reconecta. 12% implică angajații în diverse activități caritabile de grup pentru a menține o stare de spirit mai bună în echipă sau chiar oferă sprijin angajaților care au rude aflate în zonele de conflict. Alți 7,5% se concentrează pe zona de sănătate emoțională și pun la dispoziția angajaților beneficii de tipul psihoterapiei sau țin workshop-uri cu specialiști în wellbeing.
Pe de altă parte, angajatorii reușesc să aducă la aceeași masă nevoile umanitare ale cetățenilor ucraineni cu nevoile lor de recrutare. Aproape jumătate dintre respondenți spun că sunt dispuși să angajeze cetățeni ucraineni, iar acest lucru se reflectă și în oferta de locuri de muncă: în luna martie, 3,5% din numărul total de joburi de pe eJobs.ro a fost pentru aceștia. Totuși, 9,4% dintre angajatori spun că au renunțat la a mai angaja ucraineni pentru că au fost dați înapoi de formalități.
„La capitolul integrarea ucrainenilor în echipele din România, companiile se arată încrezătoare că acest aspect nu reprezintă o provocare imposibil de trecut. Astfel, 36% dintre acestea spun că va fi dificil, dar au încredere în deschiderea angajaților actuali și răbdarea necesară pentru a-i face parte din echipă. 47% dintre angajatori văd însă integrarea foarte ușoară datorită procedurilor lor interne, în timp ce 17% au o abordare mai pragmatică: atât timp cât se văd rezultatele, e mai puțin important cât de repede se integrează”, mai precizează Roxana Drăghici.
În ceea ce privește modul de lucru din acest moment, 60% dintre angajatori spun că-și desfășoară activitatea de la birou, 30% au optat pentru sistemul de muncă hibrid și doar 10% sunt în continuare complet remote. Ce e surprinzător, însă doar la prima vedere, e faptul că 13,2% dintre cei care nu au revenit complet sau deloc la sedii spun că au dorit să o facă, dar semnalele pe care le-au primit de la angajați și candidați i-au făcut să reconsidere decizia și să amâne reîntoarcerea. Acest lucru se reflectă și în oferta de joburi remote, care, în luna martie, a ajuns la un nivel maxim istoric, de 11,9% din numărul total de joburi.
Studiul a fost derulat în perioada 14 martie - 8 aprilie a acestui an, pe un eșantion de circa 300 de companii, respondenții fiind oameni de HR, manageri și antreprenori.