ESOP - Employee Stock Option Plan - înseamnă un plan prin care o companie oferă acțiuni management-ului și companiei pentru a-i motiva și pentru a crea o cutlură a implicării în firmă.


Pe 16 aprilie, la STUP, echipa SeedBlink alături de o serie de specialiști în domeniile fiscal și legal, organizează un workshop de ESOP Design a cărui temă principală este de a oferi informații despre ce înseamnă planurile de acțiuni pentru angajați și companii și cel mai eficient mod în care companiile din tech pot implementa astfel de strategii pentru a-și motiva angajații și pentru a atrage talent nou.

Înscrierile sunt deschise și-ți poți rezerva un loc la workshop-ul de ESOP Design organizat de SeedBlink la București marți, pe 16 aprilie, aici.

Înainte de eveniment am aflat de la Andrei Dudoiu o serie de informații despre tipul companiilor care ar trebui să ia în considerare un plan ESOP, dar și greșeli pe care ar trebui să le evite fondatorii atunci când încep să construiască un plan de stock options pentru echipă.

Ce este ESOP și ce tip de companii pot implementa un astfel de plan

ESOP, adică Employee Stock Option Plan, sau planurile de acțiuni pentru angajați, pot fi un beneficiu foarte bun pentru a te asigura că aduci alături de tine în echipă cei mai buni oameni.

Dacă în mod tradițional oferirea acțiunilor în cadrul unei companii era o strategie de remunerare suplimentară pentru fondatori, planurile de acțiuni încep să devină tot mai populare în cadrul startup-urilor și a companiilor de tehnologie mai mari, fiind un beneficiu oferit pentru a motiva echipa, precum și pentru a atrage oameni specializați care să ajute la dezvoltare business-ului.

”Opțiunea este recomandată pentru orice tip de companie, din orice fel de verticală din tehnologie. Beneficiile sunt aceleași, de la atragerea de oameni valoroși, la motivarea lor în a contribui realmente la creșterea și dezvoltarea companiei. De asemenea, programul contribuie la o retenție mai bună a angajaților valoroși. În Statele Unite este deja un dat să ai ESOP în pachetul inițial de ofertă. Acest lucru începe să apară tot mai mult și în Europa, un semn încurajator”, ne-a precizat Andrei Dudoiu, managing partner al platformei de co-investiții SeedBlink.

Andrei ne-a oferit și o serie de exemple de companii din România care oferă deja acest beneficiu, printre ele fiind UiPath sau Avangate.

”Exemplul cel mai cunoscut în România este UiPath – rezultatul succesului lor fiind că acei angajați au devenit la rândul lor fondatori sau investitori în alte companii, devenind, astfel, promotori ai startup-urilor și în Romania. Alt exemplu este Avangate, condusă atunci de Carmen Sebe, actualmente CEO la SeedBlink, care ulterior a achiziționat 2Checkout și apoi a fost achiziționată la rândul ei de Verifone. Și aceea a fost o poveste de succes, un motiv în plus pentru ca Seedblink să promoveze acest instrument și să încurajeze puternic companiile să îl adopte”, mai spune Andrei.

Căror angajați le oferi acțiuni în companie

Pe 16 aprilie, începând cu ora 9:30, SeedBlink va organiza un workshop de ESOP Design prin care va răspunde la întrebările pe care fondatorii și managerii de la noi le au privind nevoia unui astfel de plan și implementarea sa corectă.

Workshop-ul este program adaptat specificului juridic și fiscal din România, fiind conceput pentru a răspunde nevoilor tale în calitate de fondator sau membru al echipei executive dintr-o companie tech, fie că este vorba de un startup sau de o companie matură, care a avut cel puțin o investiție Seria A sau are cel puțin 25 de angajați.

”Un program ESOP este destul de complex. Poate să nu pară așa la prima vedere, dar pe masură ce se întâmplă diverse evenimente legate de schimbări în structura capitalului, pe măsură ce se obțin, poate, niște finanțări, și, mai ales, pe măsură ce crește compania, cu siguranță devine foarte complex. Fondatorii trebuie să țină seama și de particularitățile legislației locale, inclusiv pe partea de taxare, deci au nevoie de ghidaj aici”, afirmă Andrei Dudoiu.

Acesta menționează faptul că în realizarea unui plan ESOP eficient se adaugă și elemente precum procentul total de acțiuni care este alocat pentru ESOP, dinamica programului în timp.

Important de reținut este următorul lucru: ESOP e bine să fie disponibil pentru mai mulți angajați, nu doar pentru primii 5 sau 10 care intră în firmă.

”Trebuie să poți să ții cont și de modificări pe măsură ce oamenii vin și pleacă. Ce se întâmplă cu opțiunile unui angajat cheie care a crescut compania alături de un fondator, dar dorește să facă altceva după 3-4 ani? În absența unui eveniment de achiziție sau listare la bursă, trebuie să te gândești la variante de lichiditate sau răscumpărare, ceea ce nu este ușor de făcut în absența unei infrastructuri specializate”, adaugă reprezentantul SeedBlink.

Recomandarea lui Andrei Dudoiu, managing partner SeedBlink, pentru ca fondatorii să evite să elaboreze greșit un plan de acțiuni pentru angajați este ca aceștia ”să folosească platforme și servicii dedicate acestor programe, tocmai pentru a lăsa această complexitate pe umerii specialiștilor. Fondatorii au alte priorități, iar gestionarea acestor programe ar trebui să nu fie pe agenda lor, vorbim de partea strict tehnică și logistică, nu de strategie”.

Așadar, cui oferi acțiuni în cadrul companiei tale prin intermediul ESOP? ”Acest lucru rămane la latitudinea fondatorilor sau a echipei executive. Desigur, un program flexibil permite alocarea unui procent mai mare upper managementului, apoi se pot implementa și programe în funcție de performanță, nu doar legat de timpul petrecut în firmă. Deci oricine poate accesa acest beneficiu, indiferent de poziție, atâta timp cât își îndeplinește obiectivele agreate”, este sfatul lui Andrei Dudoiu.

Ca să afli mai multe informații despre cadrul legal al ESOP în România și cum să construiești corect un astfel de plan pentru recompensarea angajaților companiei tale, rezervă-ți un loc la workshop-ul gratuit de ESOP Design organizat de SeedBlink marti, pe 16 aprilie, la STUP.