”Ceea ce ne-a recomandat întotdeauna a fost excelența în activitatea de cercetare, publicațiile științifice, inovația: din echipa Zevo Tech fac parte creatorii primelor sisteme de transcriere de vorbire, respectiv generare de vorbire cu vocabulare mari (zeci de mii de cuvinte) pentru limba română. Așa am devenit cunoscuți și așa au ajuns să ne contacteze companii ce aveau nevoie de aplicații informatice de acest tip”, ne povestește Horia.

A ajuns să înființeze Zevo Tech în 2012, după o serie de discuții cu companii din domeniul monitorizare media, companii ce doreau să transcrie automat materiale radio și TV.

”Din păcate nu s-a ajuns atunci la o relație comercială. Nici tehnologia, nici piața nu erau suficient de pregatite la momentul respectiv, astfel ca Zevo a ajuns sa aiba primii clienți abia în 2019, după ce ambele s-au maturizat”, spune Horia resemnat.

În acest moment, produsele comercializate de Zevo Tech conțin componente de inteligență artificială ce rezolvă sarcini precum transcrierea vorbirii în text, generarea de vorbire pornind de la text, identificarea emoțiilor din vorbire, identificarea vorbitorului, inserarea automată a diacriticelor și semnelor de punctuație.

Soluții pentru cantități mari de materiale multimedia

Așa cum ne explică Horia, soluțiile Zevo Tech se adresează companiilor din toate domeniile. Important e ca ele să dețină un call center și să poată utiliza soluțiile startup-ului românesc pentru sisteme de tipul interactive voice response, campanii de informare folosind vorbire sintetizată, preluarea și transcrierea de mesaje audio, transcrierea și analizarea conversațiilor agenților cu clienții.

”Produsele noastre se adresează și companiilor și instituțiilor din domeniul medical unde sunt utilizate pentru dictarea de rapoarte sau notițe medicale, chiar în timpul investigațiilor (ex. ecografii) și completarea documentelor structurate în urma apelurilor de telemedicină. În domeniul Media, produsele Zevo Tech sunt utilizate la transcrierea interviurilor, podcast-urilor, conferințelor de presă, monitorizare media prin transcrierea materialelor difuzate la radio și TV, căutare în arhive mari de date”, completează el.

Nu în ultimul rând, soluțiile Zevo Tech se adresează instituțiilor din domeniul administrației publice pentru generarea proceselor verbale pentru ședințe de consiliu, procese, audieri, respectiv transcrierea în timp real a declarațiilor.

”Soluțiile Zevo sunt foarte potrivite zilelor noastre în care se produc zilnic cantități foarte mari de materiale multimedia ce nu pot fi procesate și analizate manual”, mai spune Horia despre ajutorul pe care startup-ul îl oferă clienților actuali, dar și potențiali.

Potrivit lui, instituțiile ce folosesc produsele Zevo Tech pentru transcrierea conferințelor de presă, interviurilor, ședințelor de consiliu, audierilor, scad timpul de procesare al materialelor multimedia cu 80%.

”Sunt foarte multe beneficii, dar acestea depind de produsul pe care utilizatorii îl folosesc și scenariul de business în care îl folosesc. De exemplu, companiile care trebuie să-și informeze clienții cu privire la modificările politicilor companiei, programări, informații de facturare, plăți restante, investesc în prezent o mare parte din timpul agenților lor în a apela clienții. Clienții ce folosesc produsele Zevo pentru campanii de informare automatizează sarcinile banale și repetitive și investesc timpul agenților în conversații outbound în care este nevoie de creativitate și empatie. Aceasta duce la creșterea satisfacției și a productivității agenților”, menționează Horia.

Analiza conversațiilor clienților cu agenții în departamentele de Call Center este realizată de ofițerii de QA pentru un eșantion de maxim 10%, ales aleator.

”Bineînțeles că aceasta înseamnă pierderea din vedere a unor conversații importante care s-ar putea să conducă la rezilieri de contracte, sesizări la ANPC. Produsele Zevo sunt folosite de departamentele de Call Center pentru a transcrie și analiza automat toate conversațiile telefonice, ofițerilor de QA fiindu-le prezentate numai, dar și toate conversațiile cu grad ridicat de risc”, adaugă CEO-ul Zevo Tech.

Reprezentantul startup-ului românesc mai vorbește și despre diferențiatorul principal al Zevo Tech, anume faptul că poate adresa nevoi complexe ce necesită o combinație de sarcini de inteligență artificială.

”De exemplu, combinăm transcrierea de vorbire și generarea de vorbire pentru a putea răspunde nevoilor companiilor care doresc un sistem de tip IVR sau combinăm recunoașterea de emoții din vorbire cu transcrierea de vorbire pentru a identifica apelurile telefonice în care clientul este nemulțumit și agentul nu este suficient de empatic”, afirmă el.

Așa cum menționează Horia, soluțiile Zevo sunt disponibile atât în cloud cât și on-premise, în timp ce majoritatea competitorilor oferă numai soluții cloud. În plus, reprezentantul Zevo Tech ține să adauge faptul că firma sa oferă soluții complete de procesare de vorbire, nu numai transcriere sau generare, și lucrează îndeaproape cu clienții în vederea adaptării soluțiilor la domeniile specifice ale acestora.

Sprijin pentru dezvoltare în Orange Fab

Zevo Tech este unul dintre startup-urile care au trecut prin programul Orange Fab. Horia declară faptul că a luat decizia, alături de echipa sa după ce în august 2021 au format un consorțiu cu Orange și Universitatea Politehnica din București pentru a participa la o competiție de proiecte de cercetare dezvoltare.

”În acel moment am luat contact cu echipa Orange Fab, am discutat despre beneficiile unui parteneriat și am decis să aplicăm. A fost cea mai bună alegere pentru că prin intermediul acestui program am primit mentorat de business și marketing, am identificat clienți cheie și am devenit parteneri Orange și, nu în ultimul rând am fost sprijiniți în dezvoltarea unor funcționalități suplimentare foarte importante pentru produsele noastre”, completează el.

Privind în urmă, consideră că participarea în Orange Fab a fost foarte utilă pentru Zevo Tech.

”Cel mai mare ajutor a venit pe zona mentorat în vederea definirii și analizei direcțiilor de business, promovare și marketing. Mai mult, Orange ne-a ajutat facilitându-ne participarea a o serie de evenimente dedicate startup-urilor. În cadrul acestor evenimente am avut ocazia să interacționăm cu potențiali parteneri, clienți sau investitori și să înțelegem mai bine dinamica specifică mediului de business din România”, declară Horia.

Un alt aspect extrem de important pentru Zevo Tech l-a reprezentat expunerea pe care Orange i-a oferit-o în rețeaua proprie de clienți. Astfel, clienții Orange au primit informații detaliate despre produsele Zevo Tech, au putut să realizeze proiecte de tip Proof-of-Concept (POC-uri) și într-un final au devenit utilizatori ai soluțiilor pe care echipa le pune la dispoziție.

În acest moment, startup-ul are în derulate un parteneriat cu Orange prin care operatorul telecom promovează produsele Zevo în rețeaua proprie de clienți, susține dezvoltarea de functionalitati suplimentare și promovează echipa la evenimente de inovație și startups, iar Zevo implementează funcționalități suplimentare la solicitarea clienților Orange și răspunde solicitărilor Orange venite din partea clienților Orange în domeniul tehnologiei și procesării vorbirii.

”Dacă ar fi să aleg un singur motiv pentru care aș recomanda altor start-up-uri să aplice aș pune accentul pe expunerea soluțiilor start-up-ului către clienții Orange. Este bine cunoscut faptul că orice start-up întâmpină dificultăți în promovarea produselor proprii și obținerea unor primi clienți și, de aceea, consider că aportul Orange în această direcție este foarte important”, mai spune Horia.

Creștere de 100% pentru 2022

În acest moment, Zevo Tech are patru angajați și se autofinanțează. Startup-ul obține venituri din vânzarea de licențe de utilizare pentru produsele proprii, din proiecte de consultanță și investiții ale asociaților.

  • Potrivit lui Horia, în 2021 venituri Zevo Tech au fost de circa 55.000 de euro, iar pentru 2022 echipa estimează o creștere de 100%.

”Avem zece clienți din domenii precum financiar-bancar, medical, telecom, instituții publice, consultanță și utilități. Din punct de vedere comercial, în 2023 ne propunem să creștem numărul de clienți și cifra de afaceri cu cel puțin 100%. Pe zona tehnică avem câte un roadmap concret pentru fiecare produs, roadmap în care avem prevăzute extinderi de funcționalități”, mai spune Horia Cucu, CEO-ul Zevo Tech.

Și cum apetitul României pentru digitalizare, atât la nivelul companiilor, cât și în instituțiile de stat este într-o continuă creștere, iar piața din România devine din ce în ce mai pregătită să îmbrățișeze soluții de inteligență artificială în general și soluții de procesare de vorbire bazate pe inteligență artificială, în particular, Horia este încrezător în oportunitățile pe care le vor aduce următorii ani pentru dezvoltarea soluțiilor Zevo Tech.

”Introducerea IA în procesele curente ale companiilor este în acest moment ceva ce “dă bine din punct de vedere marketing”, însă cred că în viitorul apropiat vor mai exista doar două tipuri de companii: cele care folosesc IA în procesele curente și cele în pragul falimentului. Acest context implică multe oportunități pentru adoptarea soluțiilor Zevo în domenii precum cele menționate anterior și nu numai”, concluzionează el.