Daniel Penciuc s-a apucat de Dressbox, un startup din domeniul modei, din nevoia personală. Era acasă și iubita lui se întreba mereu cu ce să se îmbrace la următorul eveniment, iar declicul s-a produs când se mutau și trebuiau să care saci de haine. Dacă ar fi posibil să nu mai cumperi, ci să închiriezi rochiile? Așa s-a născut Dressbox.

Showroom-ul Dressbox (3)

Daniel s-a dus pe internet, pe Google, și a căutat astfel de site-uri. A văzut că în România nu are foarte mare concurență, dar în afară conceptul deja există, ceea ce înseamnă că ideea de business era relativ validată. Nu avusese experiență în zona de fashion, ci în zona ecommerce-ului, deoarece lansase un site de livrare de flori. Și-a convins un prieten, care îi e și partener de afaceri de multă vreme, să se alăture și așa au conceput Dressbox.

Procesul de la idee la produs

“A durat opt luni să facem totul. Site-ul a necesitat muncă, showroom-ul offline, dar cel mai important a fost procesul de achiziție, pentru că am cumpărat foarte multe rochii”, spune Daniel. Stă la biroul lui din spatele showroom-ului Dressbox din centrul Bucureștiului. Totul e aranjat cu mobilă veche, potrivită cu locul - e o casă interbelică amplă, cu uși mari de lemn și scări care scârțâie. Aici vin clientele Dressbox să probeze, să vadă materialele din care sunt făcute rochiile și să primească sfaturi din partea echipei. E o experiență omnichannel, un termen hot în zilele noastre.

Echipa Dressbox a început să muncească intens la produs. Fiecare rochie trebuia fotografiată, filmată, măsurată. Iar stocul a fost mare de la început. “A fost dorința noastră să pornim de la 700 de rochii. Adresându-ne întregii populații a României, gusturile diferă mult. Dacă cineva voia o rochie lungă? Dar verde, dar cu mâneci scurte sau cu spatele gol?”, povestește Penciuc.

În achiziția rochiilor nu au respectat niciun criteriu sociologic, dar au avut 200 de femei pe care le-au consultat în timp ce găseau o rochie de la un designer de top, pentru a ști dacă să o cumpere.

Cum faci afaceri cu închirieri de rochii?

În fiecare zi e activitate intensă la Dressbox. Toate rochiile sunt la showroom sau la clienți, care uneori le rezervă cu câteva zile înainte de eveniment, ba chiar și cu o lună. Ei analizează oferta pe site, pot rezerva câteva rochii la telefon și pot veni în showroom pentru a le proba și a alege cea mai bună.

De asemenea, Dressbox are și un serviciu care se numește “Probează Acasă”, prin care poți cere trei rochii din care să alegi doar una singură. În plus, pentru a mulțumi clienții există o politică de retur prin care clientele pot trimite rochia înapoi și pot primi toți banii dacă nu li s-a potrivit.

Negociem intens pentru a lua doar câteva modele, nu tot ce se lansează într-un sezon. Comenzile se plasează cu șase luni înainte și trebuie să plătești de obicei 50% din sumă

Cea mai închiriată rochie a fost comandată de cliente de 12 ori, dar există și modele care nu au fost pe placul niciunei femei. Prețul mediu al unei rochii este de 100 de euro, dar acestea încep de la 150 de lei și ajung la 1.000 de lei. Costul de închiriere al unei rochii este de aproximativ 10% din valoarea sa de piață, deci pentru ca o rochie să-și întoarcă investiția trebuie să fie închiriată de cel puțin 11 ori. Peste 50% din rochii au fost închiriate măcar o dată.

Potrivit lui Penciuc, rata de cliente care se întorc este destul de mare și au avut femei cu peste 10 închirieri. Ele aleg rochiile de pe Dressbox pentru diverse evenimente și nu le mai cumpără cu preț integral. Potrivit creatorului serviciului, în ultimul trimestru au avut aproximativ 1.000 de cliente pe lună, iar traficul pe site a fost în jur de 100.000 de unici.

Investiții omnichannel

Nu e ușor să deschizi un serviciu online pentru haine de lux. Trebuie să ai imagini foarte bune, un site impecabil, să dai cât mai multe detalii și să ai și un showroom, pentru a trece peste posibilele imperfecțiuni de potrivire. Așa că investiția a fost masivă.

Daniel Penciuc spune că a investit aproape 400.000 de euro, dar investiția va continua, mai ales că în fiecare sezon se adaugă rochii noi, iar acum și accesorii pentru a se potrivi cu acestea. “Am ajuns la peste 1.000 de rochii și accesorii. Avem peste 100 de accesorii acum”, spune Penciuc.

Piața de ecommerce a obișnuit publicul românesc cu reduceri, ceea ce e eronat. De cele mai multe ori reducerile nici măcar nu sunt reduceri în adevăratul sensDaniel Penciuc

Rochiile de pe Dressbox sunt cumpărate integral de către companie de la casele de modă. “Negociem intens pentru a lua doar câteva modele, nu tot ce se lansează într-un sezon. Comenzile se plasează cu șase luni înainte și trebuie să plătești de obicei 50% din sumă”, spune Penciuc. Așadar, modelul de business e unul problematic, deoarece trebuie să ai capital cu multă vreme înainte de a face și primele închirieri.

Cele mai scumpe rochii costă inițial 5.000 - 6.000 de euro și sunt de la Lanvin și Dolce&Gabbana. Pentru acestea, prețul de închiriere e de 1.000 de lei, deci investiția se recuperează și mai greu.

Problemele pieței

Nu e ușor să vinzi online, iar Dressbox are o misiune dificilă, pentru că e și un model nou pentru România, lansat abia anul trecut în august. Daniel Penciuc consideră că piața românească de haine este reglată în continuare de costuri ieftine.

“Piața de ecommerce a obișnuit publicul românesc cu reduceri, ceea ce e eronat. De cele mai multe ori reducerile nici măcar nu sunt reduceri în adevăratul sens”, spune CEO-ul Dressbox. De asemenea, clientul final nu are încredere în site-uri, crede Penciuc, iar tranzacțiile cu cardul sunt încă într-o fază de evoluție.

Momentan echipa Dressbox e compusă din opt oameni, iar momentul de break even e încă departe. Penciuc spune că dacă ar opri achizițiile de haine ar vedea această perspectivă în trei ani, dar colecțiile trebuie reînnoite în fiecare an, așa că startup-ul din București va avea mult de tras până să recupereze o investiție considerabilă. Nu vrea să se extindă la costume bărbătești pentru că sunt mai greu de potrivit și nu sunt atât de “universala” ca rochiile. Daniel Penciuc are în plan o extindere în România, cu un showroom într-un mare oraș din provincie, pentru a veni în ajutorul clientelor din anumite zone ale țării.