Omul care face sute de mii de oameni să se joace pe internet

George Lemnaru a început antreprenoriatul în 2003, odată cu deschiderea primului site de produse naturiste din România, naturaplant.ro. Erau începuturile afacerilor în online-ul local, iar Lemnaru a fost în avanposturi. După ce a creat eRepublik, a luat-o de la zero cu Green Horse Games, care a atras investiții și utilizatori. Am aflat care sunt motivațiile lui actuale și planurile de viitor ale unuia dintre primii „startupiști“ din România.

10338452_859257504103702_2998502448734914972_o

Green Horse Games, compania fondată de George Lemnaru și Alex Stroe, are două jocuri în portofoliu, care pot fi deja numite de succes. Liga Ultras și National Manager au deja sute de mii de utilizatori. Startul companiei a fost unul surprinzător pentru cei din afară: George a renunțat la eRepublik, compania care a făcut jocul omonim, și a luat-o de la zero: cu fonduri proprii, făcând singur programare și asumându-și riscuri.

Nu se plictisise de eRepublik, dar a considerat că viziunea firmei nu mai seamănă cu cea personală. „Decât să încurc, mai bine repornesc de la zero“, își amintește Lemnaru. Știa că, pe termen scurt, îi va fi greu financiar. „De la o echipă de 40 de oameni am reînceput cu un singur coleg“.

Oricum, decat să pornești un startup, statistic vorbind, e mai eficient să te duci să te angajezi. Decizia de a porni un startup are o doză de iraționalitate

Și nu a fost ușor. După ce a dezvoltat primul joc, Cars Cup, la puțin timp l-a închis. Și-a dat seama că nu va fi un succes mare așa cum își dorea el. „Oricum, decat să pornești un startup, statistic vorbind, e mai eficient să te duci să te angajezi. Decizia de a porni un startup are o doză de iraționalitate. Trebuie să crezi orbește în ideea ta. A fost greu să închidem CarsCup, dar nu am vrut să fac compromisuri legate de timpul nostru“, spune Lemnaru.

Restartul bun a fost în a doua jumătate a lui 2013, când a început Liga Ultras, un joc dedicat fanilor fotbalului, în care aceștia se aliază pentru a-și susține echipa favorită în joc. Astăzi, după cum spune George, 200.000 de oameni intră pe platformă în mod activ.

179537_articol (1)

Începuturile Green Horse Games

Green Horse Games a crescut astăzi la o echipă de 14 oameni care are posibilitatea de a se extinde și mai mult. Primul joc, Cars Cup, a fost codat de George în proporție de 90%. Primul angajat suplimentar a venit abia după 10 luni. De ce nu s-a extins mai devreme? Din responsabilitate.

„Consider că nu e ok să angajez oameni dacă nu știu că îi voi putea plăti pe termen lung. Nu e corect să arunci conștient pe seama angajatului riscurile tale financiare.“, spune George. Au fost ajutați în a crește și de o investiție de tip angel de la Mălin Ștefănescu, iar în iarna anului 2014 au primit o investiție seed de la fondul Catalyst România, care a preluat 13% din companie.

Sute de mii de jucători activi

Compania lui George Lemnaru și a lui Alex Stroe a trecut de primele momente mai dificile, iar astăzi, spune George, poate fi descrisă ca o firmă stabilă. Are două jocuri, ambele dedicate fanilor fotbalului. Liga Ultras este stabil și a ajuns la 200.000 de utilizatori activi, în timp ce National Manager, un joc lansat acum două luni, a depășit deja acest nivel.

Să pornești 100% singur e o greșeală. Știi cum se spune, dacă vrei să mergi repede, fă-o singur, dacă vrei să ajungi departe, mergi cu mai mulți

Deși targetează aceeași audiență, totuși scopul jucătorilor este diferit, după cum explică Lemnaru. „Poveștile sunt diferite. National Manager e jocul unde tu ești antrenorul echipei naționale de fotbal. Liga Ultras e un joc de echipă, mai mult o comunitate gamificată, pentru că acolo actiunea este strâns legată de colaborarea cu ceilalți coechipieri.“, spune George. De altfel, jucând cele două jocuri pe Facebook, diferențele sunt clare. National Manager e un titlu mai singuratic, pentru cei care vor să-și construiască singuri destinul, în timp ce la Liga Ultras dialogul e foarte important.

Screen Shot 2016-09-23 at 11.03.07

Cei care se joacă National Manager și Liga Ultras sunt în majoritate bărbați între 17 și 28 de ani, pasionați de fotbal, iar demografic aceștia sunt în majoritate din Europa, urmați de America Latină.

„Am țintit Europa pentru că înțelegem cultura. Ne așteptam și ca America Latină să aibă rezultate, dar, comparativ cu Europa, nu ating același nivel al engagement-ului, monetizării și al numărului de utilizatori“, explică George.

Am vrut să aflu cât timp petrec oamenii în două jocuri de succes. În Liga Ultras, utilizatorii ajung de două ori pe zi și petrec cam 11 minute. În schimb, la National Manager, sesiunea durează aproximativ 15 minute și utilizatorii ajung cam la fel de multe ori. „În National Manager e mai mult vorba despre tine, în timp ce în Liga Ultras e vorba despre echipa din care faci parte și despre evenimente în care esti și tu implicat. De multe ori intri în acest joc să vezi ce a mai spus managerul, dacă a început meciul și te implici doar dacă trebuie, în cazul unui meci dificil“, a spus cofondatorul Green Horse Games.

Stabilitate

George a folosit cuvântul acesta de câteva ori în timpul interviului. Consideră firma stabilă. A ajuns să se întrețină din veniturile jocurilor, iar acum pot să crească din forțe proprii, fără o investiție imediată.

„E un lucru dificil în gaming. Ca să ajungi la un flow de venituri, trebuie să faci o investiție mare“, explică Lemnaru. Stabilitate înseamnă și modul în care vede Green Horse Games viitorul pieței. Deși vorbim de o lume mobile astăzi, compania a evoluat în ritmul ei și nu s-a aruncat în trenduri. „De fiecare dată când a apărut un val nou în gaming, nu a fost un joc de sumă nulă. Jocurile de Facebook au adus o piață nouă, prin atragerea femeilor sau prin atragerea jucătorilor casual. Toate dezvoltările nu au canibalizat piața existentă“, spune Lemnaru. Crede că o firma trebuie să intre pe o piață nouă în momentul în care este pregatită, altfel există riscul să se defocuseze.

De fiecare dată când a apărut un val nou în gaming, nu a fost un joc de sumă nulă. Jocurile de Facebook au adus o piață nouă, prin atragerea femeilor sau prin atragerea jucătorilor casual

Din acest motiv, Green Horse Games nu a lansat până azi aplicații mobile pentru jocurile sale, dar a început procesul pentru dezvoltarea uneia. „Am așteptat momentul să fim îndeajuns de puternici să intrăm pe mobile. Acum a venit acest moment“, spune Lemnaru.

Pe Facebook, Green Horse Games este a doua companie ca vânzări în rândul fanilor fotbalului. Cu toate acestea, nu se vor opri doar la acest domeniu. Deși nu mi-a spus multe, George a recunoscut că mai au un joc în dezvoltare, care nu se adresează aceluiași public.

13 ani în antreprenoriat

Parcă ieri scriau ziarele și site-urile despre succesul fulminant al unui tânăr român cu ajutorul unui joc pe internet. Deși nu e bătrân, la 35 de ani, George s-a maturizat de 13 ani încoace. Câteva dintre motivațiile inițiale i-au rămas și astăzi.

„Am vrut să demonstrăm că se poate și în România. Nu am fi primi, dar vrem să fim un exemplu“, spune George. La nivel personal, îmi mărturisește că citește și învață mult pentru a lucra mai eficient. „Oricât de bun ești, șansele ca ideea ta să iasă sunt mai mici de 50%, chit că e un feature sau un joc nou. Și trebuie să fii pregătit pentru situația asta“.

Am vrut să demonstrăm că se poate și în România. Nu am fi primi, dar vrem să fim un exemplu

De altfel, și piața s-a schimbat față de acum 12-13 ani. Pe atunci, nu știam de termenul de startup, iar investitorii erau doar cei care veneau, cumpărau un pachet majoritar și fondatorul pleca mai departe. Astăzi, în lumea tehnologiei, investitorul preia de multe ori pachete minoritare, cu scopul de a crește compania și apoi își recuperează investiția prin alte serii de finanțări sau printr-o vânzare a firmei.

„Astăzi sunt mai mulți oameni care să te ajute cu sfaturi și cu know-how. În al doilea rând, îți oferă posibilitatea contactului cu investitorii. Dar sunt și probleme. De exemplu, e greu să atragi finanțare în România între o investiție angel și una de tip Venture Capital“, spune Lemnaru.

George crede că putem vorbi ore întregi despre greșelile pe care le poți face ca startup, dar mi-a menționat doar câteva. „Să pornești 100% singur e o greșeală. Știi cum se spune, dacă vrei să mergi repede, fă-o singur, dacă vrei să ajungi departe, mergi cu mai mulți. O altă greșeală e să te îngropi în produs și să nu te uiți la utilizatori sau să uiți de partea financiară. Cu toate astea, ai nevoie și de un pic de magie, nu trebuie să treci în extrema cealaltă, când numai banul contează“, spune Lemnaru.

Încheie prin a spune că nu a făcut Green Horse Games pentru îmbogățire rapidă și crede în continuare în ideea de a construi ceva solid în România.

Ce e cu Start-up Corner? Fiecare articol se termină cu patru categorii speciale – Inspiration, Fears, Solution și Culture. Vrem să aflăm cine sunt oamenii care i-au inspirat pe fondatori, fricile lor, soluțiile la problemele ecosistemului din România și cărțile care i-au inspirat. Proiectul este susținut de Banca Transilvania. 

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".