Onyx Beacon, printre liderii pieței de microlocalizare: mizează pe o evaluare de 20-30 de milioane de euro

Una dintre tehnologiile în creștere, dar care încă nu a explodat, este cea a beacon-urilor. Micile dispozitive care se conectează la smartphone-uri vor fi folosite în viitor de marile lanțuri de retail, în transporturi sau la evenimentele cu mulți participanți. Onyx Beacon din Cluj e în primele 10 companii ale lumii în acest domeniu, iar ardelenii vor să ajungă la cifre impresionante în viitor.

05 Shopping cart with tablet for Smart Shopping experience in Carrefour store 3

Am discutat cu Bogdan Oros, CEO Onyx Beacon, despre afacerile companiei pe o piață în permanentă creștere. Beacon-urile sunt folosite pentru microlocalizare. Ei alertează utilizatorii, pe telefoanele mobile, privind diverse lucruri, atunci când aceștia se apropie de emițător. De exemplu, un beacon amplasat într-un magazin poate să te notifice în privința unei oferte, iar la un eveniment poate număra participanții și să le ofere promoții. În plus, un beacon te poate ajuta să te orientezi prin magazin, indicându-ți poziția exactă dintr-un hipermarket.

Onyx Beacon a fost fondat acum 18 luni de germanul Roman Foeckl și de Bogdan Oros, împreună cu CTO-ul Marius Mornea. Domeniul a devenit activ în 2013, odată ce Apple a introdus această tehnologie de localizare, iar clujenii au trebuie să recupereze câteva luni în care nu au fost prezenți pe piață.

Cifrele Onyx

Startup-ul din Cluj este, după cum spune Bogdan Oros (foto), chiar între primele 5-7 companii din lume din acest domeniu, dar lucrurile se pot schimba rapid prin câteva contracte în curs de finalizare.

În acest moment, Onyx Beacon are 1.500 de clienți, dintre care 90% în străinătate. „După 18 luni de funcționare am ajuns la afaceri de 200.000 de euro. Cu toate acestea, există conturi pe care le-am câștigat și unde discutăm de contracte de 1-2 milioane de dolari, deci piața se poate schimba rapid“, spune Bogdan Oros.Bogdan Oros Onyx Beacon 02

Piața de beacon-uri poate fi definită ca emergentă. Anul acesta studiile arată că vor fi vândute 600.000 de device-uri, dar în 2020 vor fi 60 de milioane în toată lumea. „Piața poate fi influențată ușor de un provider mare de infrastructură, din acest motiv cifrele actuale nu sunt relevante“, spune CEO-ul Onyx Beacon.

Onyx vinde în 80 de țări, dar diferențele sunt semnificative. În unele țări au vândut doar câteva dispozitive, în timp ce în altele au proiecte mai mari. Printre cei mai mari clienți din momentul de față sunt Guvernul Taiwan-ului, Carrefour, Vodafone Noua Zeelandă, unul dintre cele mai mari stadioane de Europa Champions League și Aeroportul din Munchen. Cu mulți dintre aceștia Onyx Beacon nu a intrat în legătură direct, ci lucrează cu agenția de publicitate care implementează proiecte la fața locului. La începutul anului, Onyx a dotat cu beacon-uri cel mai mare eveniment global organizat de IBM. De asemenea, în viitorul apropiat vor lansa un proiect pe unul dintre cele mai mari aeroporturi din Europa.

Avem în pregătire parteneriate cu lideri globali pe anumite piețe și sperăm să le ducem la final. Sperăm ca după asta să căutăm o rundă de finanțare de câteva milioane de dolari, la o evaluare de 20-30 de milioane de dolari

În acest moment, compania tocmai a luat o rundă seed de câteva sute de mii de euro, potrivit declarațiilor lui Bogdan Oros, care nu a dorit să detalieze suma exactă. Cei doi investitori sunt din străinătate, iar unul dintre ei este rezident în România. „Avem în pregătire parteneriate cu lideri globali pe anumite piețe și sperăm să le ducem la final. După asta vom căuta o rundă de finanțare de câteva milioane de dolari, la o evaluare de 20-30 de milioane de dolari“, explică Oros.

În căutare de parteneri mari

Dat fiind că piața este emergentă, iar companiile din domeniu sunt numeroase, Onyx dorește să își aconteze câteva proiecte de amploare prin care să crească.

„Modelul de business e unul orientat către parteneri, pentru că e greu să faci sales în 80 de țări. Vrem să vindem prin parteneri, iar când avem o soluție încercăm să o scalăm prin reselleri, distribuitori și agenții“, spune Bogdan Oros.

De asemenea, el menționează că au început discuțiile pentru un contract pe piața din Japonia, pentru Jocurile Olimpice de la Tokio din 2020.

Între toate aceste modele indirecte, unde Onyx oferă device-uri, dar și o platformă de administrare, există și unele unde clujenii vor să fie hands-on, cum ar fi cazul IBM, un partener strategic, mai ales că vine din zona tehnologiei. „Vrem să ne ocupăm îndeaproape de ei. Dar există și parteneri care folosesc soluția noastră sub branding-ul lor, în Israel, Statele Unite, Germania sau Coreea de Sud“, explică Bogdan.

Vrem să ne poziționăm la nivel de soluție, nu de producător de hardware. Am venit la nouă luni după concurență și am avut de recuperat.

O piață globală

Încă de la început, startup-ul clujenilor s-a orientat către piața globală, care oferă și majoritatea veniturilor și clienților. Potrivit estimărilor Onyx Beacon, piața crește cu 200% în fiecare an. Acum un an, clujenii voiau să deschidă un birou în Marea Britanie, pe care o considerau o piață strategică. Între timp au realizat că acest lucru nu i-ar ajuta, iar acum se gândesc la un birou în Germania. „Ne uităm, la fel, să deschidem un birou în Statele Unite la începutul anului viitor“, spune Bogdan.

„Vrem să ne poziționăm la nivel de soluție, nu de producător de hardware. Am venit la nouă luni după concurență și am avut de recuperat. Până acum, aproape toți clienții au venit inbound. Acum e rândul să schimbăm focusul și să abordăm puțin piața. Începem în sectorul de transport, unde avem o soluție și ne uităm la alte sectoare“, mai spune CEO-ul Onyx Beacon.

86 bus with Enterprise beacon

Acum, Onyx are 18-20 de angajați și mai vrea să se extindă, adăugând alți cinci până la finalul anului, pe development, Q&A și sales.

Funcționalitățile Onyx Beacon

Bogdan Oros menționează că e foarte dificil să te diferențiezi pe această piață, pentru că tehnic beacon-urile funcționează la fel. În schimb, platforma software e cea mai de preț. Astfel, Onyx Beacon vine cu trei produse care deschid și trei modele de business.

Compania vinde produsele hardware, un SDK prin care dezvoltatorii de aplicații pot să realizeze comunicarea cu beacon-urile, dar și un CMS în Cloud care-ți permite managament-ul infrastructurii de device-uri, Analytics și Campaign Management.

„CMS-ul nostru permite cele trei funcții. E foarte important, când cumperi 100 de beacon-uri, să poți face management-ul bateriei, al frecvenței. De asemenea, ai nevoie de Analytics pentru a vedea cum se plimbă oamenii în spațiul delimitat de device-uri. E important mai ales în retail, ca să vezi pe unde au mers clienții. A treia categoria de funcționalitate e Campaign Management, în care dăm posibilitatea dezvoltatorilor să definească notificări pe care să le dea clienților când se apropie de beacon-uri“, explică Oros.

IMG_2936

Cu ajutorul softului dezvoltat de clujeni, Onyx Beacon e mai mult decât un producător de device-uri. De exemplu, în perioada următoare vor lansa un proiect pilot în cea mai mare bancă din Orientul Mijlociu, în care vor integra produsul lor cu CRM-ul băncii pentru a trimite mesaje personalizate cliențilro care intră prima oară în sedii.

Beacon-urile sunt folosite momentan în retail, dar și în transporturi sau la evenimente. În București, Onyx are un proiect pilot cu RATB, în cadrul căreia a dotat autobuzele cu device-uri care anunță nevăzătorii când vin mașinile în stație. Până la finalul anului, proiectul va fi extins la 500 de autobuze. Am căutat o infografie folositoare pentru cei mai puțin inițiați în domeniu, care să treacă peste aspectele generale ale industriei microlocalizării. 

Comentezi?

Urmărește startup-urile din România de peste patru ani și așteaptă unicorni locali. Redactor-șef al start-up.ro, Vlad tratează ecosistemul antreprenorial din România cu realism și nu crede că avem încă "Steve Jobs de România".