Primul pas spre reglementarea Uber și Taxify se discută mâine la Curtea Europeană de Justiție

De când a intrat pe piață, Uber s-a lovit de multe proteste, mai ales din partea transportatorilor, cu privire la cadrul legal în care operează. Compania americană a avut probleme în mai multe orașe din lume. Din Budapesta chiar a ales să se retragă în urma unei legi care punea în pericol șoferii în mod direct.

Însă lucrurile par să se schimbe. Mâine (29 noiembrie), o majoritate a țărilor europene este așteptată să facă un pas important spre reglementarea Uber ca o platformă de servicii digitale și nu ca una convențională de transport, scrie Euractiv.com. De cealaltă parte, Franța, Spania și Irlanda se opun acestui lucru. E prima oară când se pune problema de a exista o viziune comună a Uniunii Europene în zona serviciilor de ridesharing, într-o economie de tip shared, care include companii ca Uber, Taxify, AirBnB și BlaBlaCar.

De la începutul operațiunilor sale, Uber a susținut că nu e nimic mai mult decât un mijlocitor între client și șoferul care vrea să lucreze pe cont propriu. Astfel că trebuie încadrat la servicii de e-commerce și informații. Dacă reglementarea va fi aprobată, compania din Silicon Valley va face un pas uriaș spre încheierea definitivă a problemelor sale, cel puțin pe plan european.

Un plen de 15 judecători de la Curtea Europeană de Justiție vor audia o multitudine de persoane reprezentând entități din varii domenii. Lucrul acesta ne arată că avem de a face cu un proces cât se poate de serios. Va fi prima dată când judecătorii europeni își vor expune punctul de vedere cu privire la economia disruptivă de car sharing. Verdictul final este așteptat în a doua jumătate a lui 2017.

Nu va urma o decizie imediată. Potrivit informațiilor, o primă decizie va fi luată în prima jumătate a anului 2017, iar verdictul final spre finalul anului următor. Decizia ar putea armoniza legislațiile naționale, cu care se luptă Uber pe diverse planuri.

Într-una dintre țările în care Uber are viața cea mai grea, Spania, guvernul este de partea transportatorilor. Însă argumentele sindicatului taximetriștilor de acolo sunt demontate unul câte unul de către americani. Dacă spaniolii acuză că șoferii Uber nu au flexibilitate, compania de ride-sharing susține că colaboratorii ei sunt liberi să-și determine singuri programul. Uber se bucură de susținerea primăriei din Barcelona, care le-a luat partea în trei rânduri până acum.

Mai multe puteți citi pe euractiv.com.

Comentezi?

Aflat la început de drum în presă, lui Claudiu Râpan nu-i lipsește entuziasmul și ambiția. După ce și-a făcut junioratul la Gazeta Sporturilor, a decis să tatoneze și domeniul antreprenoriatului. Pasionat de sport din fire, el identifică o serie de similarități între atleți și antreprenorii aflați la început de drum pe piața startup-urilor românești. Cursa este la fel de dinamică în ambele domenii, și evident, la fel de acerbă.