Ioana Ciudin, fondatoarea Digital Climbers și ClimbinSearch, își împărtășește experiența și răspunde la 13 întrebări comune, demontând miturile antreprenoriatului.
Este antreprenoriatul calea către mai mult timp liber?
- Se spune că antreprenoriatul, în special în fazele inițiale, poate însemna zile lungi și nopți scurte. Timpul liber devine un concept relativ când pasiunea pentru proiectul tău te ține activ. Așadar pasiunea, nu antreprenoriatul, afectează cantitatea timpului dedicat muncii, lucru valabil și pe vremea când eram angajată în corporație. Realitatea este că fiecare este responsabil de propriul timp și managementul acestuia. Pentru mine e o excepție atunci când lucrez în weekend-uri sau overtime, pentru că weekend-urile prefer să le dedic cățăratului offline, cu familia. ?
Oferă antreprenoriatul o soluție rapidă la nemulțumirile din cariera din corporație?
- Eliberarea de sub restricțiile corporatiste vine cu propriile provocări. Îmi place că putem decide în totalitate direcția de dezvoltare, avem însă o responsabilitate mai mare și o asumare pentru o gamă de activități mai mare. Aceste activități, cum ar fi contabilitate, management financiar, legal, HR, în corporație “se făceau” și le luam de-a gata. Antreprenoriatul este mai degrabă un maraton decât un sprint, necesitând o viziune clară și o reziliență îndelungată.
Ai nevoie de o idee revoluționară pentru a reuși?
- Depinde ce îți dorești. Dacă vrei un business stabil, profitabil, cu un ritm de creștere natural, ClimbinSearch este dovada că optimizarea și îmbunătățirea ideilor existente pot avea un impact semnificativ. Practic am luat o componentă de analiză și strategie pe care o făceam manual și am automatizat-o. La fel și restul automatizărilor pe care le facem pentru Digital Climbers sau iProspect Franța. Sunt procese manuale clare pe care le automatizăm pentru a elibera timp și a deveni mai eficienți. Nu ne-am îmbogățit, însă avem un business stabil, sănătos, cu potențial. Dacă vrei investiție, intri în jocul finanțării și implici investitori de tip angel sau VC, atunci presiunea se schimbă. Ideea într-un start-up de tehnologie este să ajungi la creștere accelerată de tip hockey-stick după ce ai identificat product-market fit. Așadar, fiecare are propria definiție despre “ a reuși” și răspunsul este “depinde”.
Vei fi complet independent, fără a răspunde în fața nimănui?
- Realitatea este că răspunzi în fața echipei, clienților, partenerilor și, nu în ultimul rând, în fața propriilor tale standarde. Antreprenoriatul schimbă dinamica, dar nu elimină responsabilitățile. Dacă decideam să luăm investiție printr-o rundă de finanțare, mai răspundeam și în fața investitorilor. Pentru noi 2021 a fost anul în care am decis că preferăm creșterea organică, am renunțat la ideea de a lua finanțare de la VC și am înființat agenția de digital media Digital Climbers.
Este prea riscant să devii antreprenor?
- Riscul face parte din orice inițiativă. Cheia este gestionarea inteligentă a riscurilor, nu evitarea lor. De multe ori tinzi să vezi scenarii pesimiste, te gândești la mulțimea de costuri fixe clare și veniturile care sunt incerte. Noi balansăm momentele grele cum ar fi pierderea unui client important cu oportunitatea de a lucra pe proiecte interne pentru care nu găseam timp în perioade de alocare mare.
Este nevoie de un capital mare pentru a începe?
- Digital Climbers și ClimbinSearch demonstrează contrariul. Cu resurse financiare modeste, dar cu oameni inteligenți și motivați, poți construi ceva valoros. Practic ne-am pus know-how-ul acumulat de-a lungul anilor la treabă și am reușit să menținem un ritm de creștere constant fără infuzie de capital.
Fără experiență antreprenorială anterioară, ești sortit eșecului?
- O parte din competențele dobândite în mediul corporatist sunt adesea transferabile și pot constitui o fundație solidă pentru antreprenoriat. Consider că la nivel de business sub 10 oameni nu poți avea structură de corporație și trebuie să fii deschis să porți o mulțime de pălării. Câteodată, în aceeași zi, un antreprenor poate trece de la client service, la specialist SEO, la specialist PPC, la data analyst, la strateg, la contabilitate, la management financiar, la legal, la HR. Nu prea merge să nu te implici în toate, mai ales la început.
Este antreprenoriatul un drum solitar?
- Deși pot exista momente de solitudine, construirea unei rețele de suport și colaborare este esențială. Sfatul cu “get out of the building” e foarte bun și îmi propun să îl urmez, deși nu îmi reușește foarte bine mereu.
Trebuie să te descurci singur în toate aspectele afacerii?
- Delegarea și colaborarea nu doar că sunt posibile, dar sunt și esențiale pentru creșterea sustenabilă. Trebuie să poți acoperi toate aspectele și să fii implicat, însă pe măsură ce trece timpul provocările se transformă și trebuie să fii pregătit pentru trecerea prin diversele etape.
Este eșecul un semn că antreprenoriatul nu este pentru tine?
- Eșecul este adesea un profesor valoros. Esențial este ce înveți din aceste momente și cum te adaptezi. Noi pivotăm constant între diversele idei pe care le avem pentru că vrem să găsim acel product market fit în care lucrurile prind o viteză de la sine. Așadar, eu consider că nu există eșec, ci teste pe care le faci ca să poți clarifica deciziile din roadmap.
Ai nevoie de un plan de afaceri perfect?
- Un plan de afaceri este doar un ghid, esențial de avut încă de la început si de revizuit constant. Flexibilitatea și capacitatea de a te adapta sunt foarte valoroase. Facem măcar de două ori pe an reuniuni în care analizăm ce am făcut, ce vrem să facem, care sunt inițiativele strategice de urmat și evoluția de KPIs stabiliți intern. Astfel, ne aliniem și avem toți o direcție comună, ceea ce contează mai mult decât orice plan după părerea mea.
Poți să te relaxezi odată ce afacerea este lansată?
- Lansarea este doar începutul. Cel puțin în domeniul nostru. Însă nu am auzit de un model de business care merge de la sine, mai ales la nivel de start-up. Start-up-urile sunt business-uri demanding, care au nevoie de agilitate, și spun asta și din experiența cu clienții noștri care sunt startup-uri.
Succesul vine peste noapte?
- Succesul este rezultatul muncii susținute, al adaptării și al perseverenței. Rareori este un eveniment instantaneu și nu cred în îmbogățirea peste noapte. Nu cred nici că dacă muncești mai mult ai mai mult succes. Ține de foarte mulți factori. Pe unii îi poți influența, pe alții nu.
Trecerea de la corporație la antreprenoriat nu este lipsită de provocări, dar, cum demonstrează Ioana Ciudin, este și o cale plină de satisfacții. Demontând aceste mituri, Ioana ne amintește că succesul în antreprenoriat vine din pasiune, perseverență și viziune clară.
Despre Ioana Ciudin
După 18 ani de experiență în diverse roluri de marcom, Ioana a avut șansa să conducă strategiile digitale pentru unele dintre cele mai mari afaceri online din România, de la agenții de turism online, site-uri de comerț electronic pur sau marketplace-uri, până la bunuri de consum și branduri B2B. Își integrează întotdeauna expertiza în analize de date și performanță digitală în strategiile de media digitală. Îi plac riscurile calculate, să rezolve probleme și, indiferent de provocare, îi place întotdeauna să aibă claritate, transparență și predictibilitate.
Despre Digital Climbers
Digital Climbers, agenție de digital media reinventată, își dedică activitatea creșterii a business-urilor clienților printr-o combinație echilibrată de tehnologie, teste și îmbunătățire continuă. Fără a se plafona într-o abordare standardizată, echipa Digital Climbers lucrează deja cu peste 15 companii din diverse domenii precum automotive, oil & gas, laundry & home care, ecommerce, startup investment, pharma, healthcare, insurance și servicii financiare.
Despre ClimbinSearch
ClimbinSearch este o platformă de Data Analytics dedicată optimizării performanței în Search. Oferă oportunitatea de a maximiza ROI aferent Google Search, integrând datele din Organic și Paid și oferind o perspectivă a sinergiei dintre cele două canale. Astfel pot fi ușor aliniați KPIs, optimizate bugetele și extrase insighturi unice pentru echipele de performance marketing.