Și în România, angajații par dornici să se întoarcă în sediile companiilor. Aproximativ 60% dintre respondenții unui sondaj online realizat de CBRE România în ultima jumătate a lunii aprilie au precizat că își doresc mai degrabă să lucreze la birou decât de acasă. La polul opus, 40% dintre români preferă să lucreze în continuare de acasă sau în sistem hibrid.

Cele 5 motive pentru care angajații nu vor să se întoarcă la birou sunt:

  1. Timpul pierdut în trafic - 35% dintre respondenții la sondajul CBRE consideră că pierd prea mult timp în traficul rutier către birou și înapoi;
  2. Cheltuieli suplimentare pentru transport, mâncare și îmbrăcăminte adecvată - 21% dintre participanții la sondaj nu sunt dispuși să investească în transport, mâncare și îmbrăcăminte adecvată pentru birou;
  3. Nu reușesc să îmbine eficient viața personală și cea profesională - 16% dintre angajați preferă să lucreze de acasă pentru a petrece mai mult timp alături de cei dragi;
  4. Găsirea unui loc de parcare - 11% dintre respondenți au precizat că dificultatea de a găsi un loc de parcare duce la reticența de a merge la birou;
  5. Modul neplăcut în care arată spațiul de lucru - peste 7% dintre salariați aleg să lucreze de acasă din cauza designului mediului de lucru.

Pe lângă argumentele precizate mai sus, respondenții menționează printre motive și lipsa opțiunilor de luat masa în apropierea biroului (peste 6%), cât și relocarea departe de acesta sau chiar în afara orașului în perioada pandemie (3%).

"Efervescența din piață privind noile moduri de lucru a generat un interes puternic din partea companiilor pentru soluții care implică procese de change management, lucru pe care îl observăm de altfel printr-o creștere semnificativă a proiectelor pe care suntem solicitați să le conducem folosind principii de management al schimbării. Vorbim de proiecte care variază de la 100 la 3500 de angajați implicați în proces, spre exemplu. Managementul schimbării facilitează modificarea și adaptarea spațiului de lucru pentru a fi îndeplinite nevoile firmelor și dorințele angajaților, mai ales când procesele sunt realizate în mod inteligent, de experți în implementarea acestora. Deși unele companii nu vor face nicio schimbare, ceea ce automat va genera frustrări printre angajați, tot mai multe companii au înteles că trăim o nouă paradigmă, cea a sistemului de muncă hibrid, și că aceasta cere în mod natural reamenajarea spațiilor de lucru", declară Tudor Ionescu, Head of CBRE’s Romania Advisory & Transaction Services | Office.

Rezultatul sondajului desfășurat de CBRE arată că angajații care își doresc revenirea la birou pun în prim plan conectarea cu compania.

În plus, aceștia își doresc să fie la curent cu informații care îi ajută în carieră sau la îndeplinirea task-urilor (36%). Discuțiile cu colegii au reprezentant și ele unul dintre argumentele puternice pentru care angajații își doresc să revină la birou, însumând 33,4% din totalul răspunsurilor. Și lipsa spațiului de acasă a fost în favoarea lucrului de la birou cu 13,3%, la fel ca și lipsa mobilierului adecvat pentru care au optat 12%. În plus, 5% dintre angajați s-au gândit și la reducerea costurilor cu utilitățile, atunci când au votat să revină la birou.

Cei care își doresc reîntoarcerea la birou au însă o serie de așteptări când vine vorba de amenajarea spațiului de lucru la sediul companiei. Spațiile exterioare amenajate astfel încât angajații să poată lucra de afară contează pentru mai mult de 25% din angajați. De asemenea, foarte importante sunt și birourile fixe care lasă angajaților posibilitatea de a le amenaja după bunul plac (20%). Un sediu care are mai multe terase contează pentru 16% dintre angajați, iar 15,3% dintre respondenți consideră importante spațiile pentru fiecare departament. Peste 7% dintre angajați își doresc și un sistem de rezervare a biroului/a spațiului de lucru.

De asemenea, conform datelor CBRE, există câteva caracteristici în amenajarea unui spațiu de lucru care îi fac pe angajați să se simtă bine și să fie mai productivi. Printre acestea sunt atmosfera generală creată de aspectul biroului (40%), mobilierul ergonomic (22%), modul în care este integrată tehnologia necesară conferințelor video (peste 16%), zonele de lounge (12%) și hot desking – posibilitatea de a lucra de la orice birou din spațiul de lucru (11%).