Articolul acesta a apărut în secțiunea „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro de miercuri, 16 februarie. Puteți să vă abonați la newsletter aici.


Evident, acest rol este dedicat companiilor mari, unde departamente sunt silozuri destul de puternice, iar în cadrul startup-ului funcția este asumată cumva de către fondatori.

Citeam ieri un articol și am dat peste un cunoscut proverb chinezesc care spune cam așa: „Fie să trăiești în timpuri interesante”, ceea ce nu e neapărat un lucru bun, ci de multe ori un blestem. Pentru că în ultimii doi ani am trăit în timpuri interesante și nu ne-a fost neapărat mai bine.

Așadar, eu vreau să propun astăzi altceva pentru companii. Nu un Chief Future Officer, pentru că acesta, așa cum spuneam, poate fi un rol asumat de oameni care sunt prezenți deja în companie sau poate fi integrat în viziunea oricărui startup care nu are vechime pe piață.

Aș vrea însă să vorbesc despre Chief Generation Officer. E o funcție inventată de mine acum, care poate fi tradusă ca „Chief Gen Z Officer”. Când am început să navighez pe internet aveam 14 ani și au trecut deja 19 ani din acel moment. Am trecut prin diverse iterații ale lumii digitale și am ajuns în punctul în care simt că-mi este dificil să înțeleg anumite aspecte care se întâmplă azi. Sunt pe TikTok sau pe Twitch, dar nu pot spune că înțeleg în totalitate platformele. La fel, mulți antreprenori au astăzi dificultăți în a înțelege schimbările de zi cu zi.

Din acest motiv, eu propun ca orice companie să se gândească la a avea un Chief Generation Officer, o persoană care să fie mult mai apropiată de vârstă de generațiile care vin și care să înțeleagă trendurile și comportamentele de consum ale acestora. Pentru că adaptarea va fi brutală. Nu e vorba despre metaverse, Facebook sau blockchain. E vorba despre ce dorește publicul și despre modul în care folosesc astăzi internetul.

Cum se va adapta compania la o generație care are alte așteptări față de cele pe care le-am avut noi? Ce vor tinerii de astăzi și cum poți să-i transformi în clienții tăi?

Pentru a exemplifica această propunere pe care o am, mă uit pe Instagram des la campaniile pe care încearcă băncile să le facă pentru a se promova către generația tânără. Pe vremea mea de obicei banca venea în facultate și propunea un pachet special. Dar astăzi încearcă să folosească influenceri care au un public target mult mai tânăr, uneori minor, pentru a-i transforma în viitori clienți. Strategia nu este una rea, pentru că orice copil de 16 ani este următorul utilizator al serviciilor bancare. Dar ce contează cel mai mult este să vorbești cu aceștia.

Din acest motiv, un Chief Generation Officer pentru o companie mare, cum ar fi o bancă, ar putea prelua rolul de a înțelege viitorii clienți, nevoile lor tehnologice, de ce le place Revolut sau orice altă neo-bancă, și a veni cu propuneri către management pentru schimbări care să pregătească viitorul. Personalizarea serviciilor e esențială, mai ales că-n momentul de față fiecare companie are consumatori de toate vârstele.

Așadar, rolul tinerilor, de multe ori contestați, ca în orice generație, pentru modul în care văd viața sau cum își setează așteptările, poate fi unul de transformare și pregătire a viitorului. Pentru că de cele mai multe ori deciziile despre strategia unei companii sunt luate de oameni care au vârste de peste 40 de ani. Și chiar dacă un consumator de 18 ani nu are putere de cumpărare astăzi, el trebuie pregătit pentru momentul când devine client.

Încearcă să înțelegi generațiile actuale și să vezi dacă ai nevoie de un Chief Generation Officer în companie. Chiar dacă acesta ar putea cauza multe dificultăți și conflicte, dar ar putea aduce o privire mult mai fresh asupra lucrurilor.