Interviul cu Alin Radu este publicat în secțiunea “Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de către ING Bank, partener de creștere pentru afacerile din România.

Proiectul „Antreprenori” este sustinul de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.


Alin Radu provine dintr-un mediu corporatist. A fost General Manager la Suzuki România timp de aproape 10 ani înainte să devină antreprenor. Și spune că trecerea a fost un moment de cotitură, inspirat și de soția sa, care îi este parteneră în afacere.

“A fost abrupt. De la CEO de multinațională la micromanagement. Recomand oricui cu nervii tari. Contactul cu birocrația, cu sistemul financiar și administrativ românesc e unul foarte dur. Aș face o școală de manageri pe tema asta”, explică Alin Radu modul în care a simțit trecerea. Spune că a pornit de la zero, pentru că multinaționala îl proteja și nu vedea aceste aspecte. Plus că nu avea expertiză în domeniu.

“Toată afacerea a pornit de la pasiunea și aplecarea fără rezerve a soției mele. Eu am fost și sunt încă pe partea administrativă, analize financiare, dar e un domeniu dificil. Dacă ar fi, aproape că nu aș recomanda nimănui să investească în domeniul acesta”, spune Alin Radu.

Cu toate acestea, lor le-a ieșit. Doctor SKIN are afaceri de aproape 20 de milioane de lei pe an și se extind constant. Dar când își amintește de începuturi spune că “aș face cursuri cu tineri manageri ca să înțeleagă cât de dificil e primul pas și câte lucruri trebuie să faci la început care nu-ți aduc niciun beneficiu”, explică antreprenorul.

Doctor SKIn este o clinică ce oferă tratamente de îngrijire corporală, dermatologie, estetică sau epilare definitivă. O afacere pe care a învățat-o pe parcurs.

Provocarea resursei umane pentru a crește afacerea

Pentru Alin, cea mai mare provocare din antreprenoriat a fost resursa umană. Doctor SKiN a ajuns la 80 de angajați în momentul de față, dar a început doar cu doi colegi. “Lucrăm în servicii. E puțin important câți bani investești în aparatură sau în utilaje. Resursa umană e cea mai mare provocare, cu tot ce înseamnă ea, de la simpla recrutare la lucruri mai complexe”, spune el.

Își amintește că o perioadă a trebuit să facă și recepție pentru că nu și-a găsit pe cineva. Dar odată ce lucrurile încep să se miște, explică faptul că nu prea ai cum să eșuezi. Dacă astăzi au 80 de angajați, până la finalul anului vor să ajungă la 100 de angajați.

“Societatea noastră evoluează rapid și nu neapărat previzibil, așa că trebuie să fii concentrat pe resursa umană”, spune el.

Afacerea a crescut, dar cu multă muncă, pentru că-n servicii așa e. “Am pornit în primul an de la o cifră de afaceri de 500.000 de lei și am ajuns aproape de 20 de milioane de lei. E o creștere mare, iar evoluția se vede des. Iar publicul nostru e pretențios, pacienții sunt în pas cu moda, cu dezvoltarea tehnicii, cu noi tehnici faciale, cu cele mai noi lasere. Așa că această atenție a lor se transformă în provocare”, spune CEO-ul Doctor SKIN, companie ce s-a numit anterior Skin Med Spa.

Ce are nevoie un antreprenor

Alin Radu consideră că un antreprenor are nevoie de flexibilitate atunci când vorbește cu o bancă. Și de un partener de discuție.

“Atunci când vorbești cu un business plecat de la zero, nevoile sunt de foarte multe ori diferite de ale unui business vechi, cu experiență de ani de zile pe piață”, spune acesta. Din acest motiv, așteaptă un partener de dialog care să-l înțeleagă dincolo de șabloane.

Dar planurile de creștere sunt mari pentru Doctor SKiN. 2023 a început abrupt, spune Alin. Planurile de investiții au trebuit urgentate, pentru că astrele s-au aliniat, iar unele spații comerciale au fost gata mai repede. Își propusese să deschidă una sau două clinici, dar vor ajunge la patru clinici.

“Dacă-l ducem la bun sfârșit așa cum ne-am propus, e foarte ok. Va fi o creștere a cifrei de afaceri, va fi o creștere a numărului de oameni, avem pentru ce munci”, explică antreprenorul.

Pentru această creștere constantă, a avut nevoie de investiții. Unele se duc în resursa umană, altele în promovare, altele în echipamente. Când se gândește la promovare, social media este baza afacerii sale.

“Suntem foarte activi și investim sume foarte mari. Totul este online. 90% din bugetele noastre se duc în promovarea online. Toată lumea e conectată cu cel puțin un telefon, astfel încât dacă nu ești acolo nu exiști”, spune Alin Radu.

Iar atunci când este pus să aleagă două investiții care au contat pentru ceea ce este Doctor SKiN astăzi spune “Oameni și tehnologie”, o metaforă frumoasă a timpului.

“Tehnica de vârf contează. E ceea ce ne-a ajutat să urcăm într-o piață pe care nu o cunoșteam și în care am venit relativ târziu. Am investit în tehnologie de ultimă oră și care este certificată de Food and Drug Administration în Statele Unite. Ne-am pozițiționat de partea sănătoasă a problemei și am mers spre aparate omologate. Eu nu aș putea dormi liniștit dacă nu am avea aparate de acest tip”, explică antreprenorul.

Sfaturile pentru antreprenori: “Să nu piardă contactul cu business-ul”

Alin spune că e important pentru orice antreprenori să nu piardă contactul cu afacerea lor, să știe și de omul de la recepție și să nu se închidă în biroul de la etajul 14.

Afacerea sa avea doar doi ani atunci când realitatea l-a făcut să aibă un contact puternic. A venit pandemia. “Nu voi uita niciodată ziua în care s-a decis închiderea unor business-uri și s-a adăugat pe listă și îngrijirea personală”, spune Alin Radu. Nu ar fi crezut că locul carierei va veni așa rapid.

“Terminasem o extindere a primei noastre clinici. Eram la fundul sacului. Vestea a venit ca o găleată cu gheață pentru noi. Cel mai dur a fost în dimineața următoare, când am realizat că nu avem unde să mergem. Ce facem azi?”, își amintește el. Azi zâmbește, dar atunci nu o făcea.

S-a repliat rapid, au intrat într-un business de distribuție de materiale sanitare, o afacere de pandemie care a luat amploare, dar odată ce lucrurile s-au liniștit, au revenit la afacerea principală, pentru că Doctor SKiN necesită multă atenție.

“E un business de familie. Nu am ajuns la nivelul la care să avem o structură atât de stufoasă încât să ne putem desprinde de business. Suntem implicați zilnic și eu, dar și soția mea”, spune ALin.

Și când se gândește la cel de la 20 de ani, ar face aproape același lucru.

“M-aș trimite din nou la muncă în corporație la 20 de ani. Vii cu un bagaj extrem de mic de cunoștințe utile. Cunoștințele din școală nu au aplicabilitate imediată și sunt puține afaceri pe care le poți porni la 20 de ani”, explică antreprenorul.

În plus, dacă la 20 de ani nu ai terminat o școală, sfatul său e să te apuci de învățat. “Fără școală în momentul acesta nu poți izbândi în viață decât accidental. Iar corporația îți oferă la început și șocuri, și izbânzi ușoare, victorii de etpaă facile. Dar intrarea într-un sistem te face să-ți organizezi mintea, obiceiurile și să vezi unde se potrivesc cunoștințele tale, dacă le ai”, explică acesta.

Întrebarea inversată

La finalul interviurilor din seria #Antreprenori, powered by ING Bank, îi provocăm pe invitați să schimbe locurile cu noi. Măcar virtual. Și să-și pună o întrebare la care noi nu ne-am gândit.

“Pe ce direcție ți-ai îndruma copiii?”, se întreabă Alin Radu. Tot el răspunde că “suntem într-o evoluție destul de incontrolabilă a societății. Civilizația la nivel mondial evoluează și sfatul meu, pentru că în România suntem extremiști și uneori ne manifestăm ca atare, e să-mi îndrept copiii să profeseze oriunde în lumea aceasta. În momentul acesta, cunoștințele naționale sunt total depășite. Dacă poți face o meserie doar în română sau doar în Germania, limitezi foarte multe șanse”, spune antreprenorul care a fondat Doctor SKiN.