Membrii generației Z au competențe tehnice, dar sunt preocupați că nu au abilitățile sociale necesare și își doresc mai multă interacțiune umană; chiar și așa, angajații cu vechime se tem că vor fi înlocuiți de nativii digitali. Iată ce spun studenții despre tehnologie și viitoarele lor cariere, conform studiului global realizat de DellTechnologies.com/GenZ

Tehnologia și potențialul său, văzută de Generația Z

Generația Z intră pe piața muncii, aducând o mentalitate orientată spre tehnologie, care va propulsa companiile și mai departe în era digitală, dar, în același timp, având potențialul de a adânci falia dintre cele cinci generații de la locul de muncă. Conform studiului, membrii Generației Z, adică cei născuți după 1996, posedă o înțelegere profundă și universală a tehnologiei și a potențialului său de a transforma modul în care muncim și trăim.

„Este aproape un dat ca acești nativi digitali să aibă abilități tehnologice și de știința datelor, dar ceea ce este surprinzător este nivelul de maturitate digitală pe care ei îl aduc la locul de muncă”, a declarat Danny Cobb, cercetător principal și vicepreședinte pentru strategii tehnologice în cadrul Dell Technologies. „Totuși, nu am crescut o generație de roboți. Generația Z vede tehnologia nu numai ca pe un instrument care să faciliteze progresul umanității, ci și ca pe un mijloc pentru echilibrarea forțelor pe terenul de joc al informației. Combinația lor de viziune și optimism este remarcabilă”.

Studiul, realizat în rândul a peste 12.000 de elevi de liceu și studenți din 17 țări, relevă perspectiva generației tinere în privința tehnologiei și locurilor de muncă ale viitorului.

  • 98% au utilizat tehnologia în cadrul educației lor formale
  • 91% spun că tehnologia oferită de un angajator ar reprezenta un factor în alegerea dintre mai multe oferte de angajare similare
  • 80% doresc să lucreze cu tehnologie de vârf; dintre aceștia, 38% sunt interesați de cariere în IT, 39% vor să lucreze în securitatea cibernetică, iar 46% aspiră să lucreze în cercetare și dezvoltare tehnologică
  • 80% cred că tehnologia și automatizarea vor crea un mediu de lucru mai echitabil preîntâmpinând arbitrarul și discriminarea.

Un procent de 89% consideră că intrăm în era parteneriatului om-mașină; 51% dintre respondenți cred că oamenii și mașinile vor lucra în echipe integrate, iar 38% consideră că mașinile sunt instrumente pe care oamenii trebuie să le utilizeze după necesități.

Lipsa experienței, posibile falii între generații

Deși majoritatea membrilor generației Z este încrezătoare în calitățile sale tehnice, aceștia sunt de asemenea preocupați că nu posedă abilitățile sociale și experiența dorite de angajatori. 73% își evaluează gradul de alfabetizare tehnologică drept bun sau excelent, iar 68% declară că au abilități de codare peste medie. Și mai grăitor este faptul că 77% sunt dispuși să fie mentori pentru colegii mai în vârstă care ar putea avea experiență mai puțină în ceea ce privește tehnologia. Cu toate acestea, aproape toți proaspeții absolvenți (94%) sunt îngrijorați de găsirea unui loc de muncă.

  • Doar puțin peste jumătate dintre respondenți (57%) evaluează ca fiind bun sau excelent aportul educației lor la pregătirea pentru viitoarele cariere
  • 52% sunt încrezători că posedă abilitățile tehnice pe care angajatorii le doresc, dar nu neapărat și abilitățile non-tehnice.

În același timp, angajații cu vechime sunt preocupați de faptul că sunt depășiți și că majoritatea pozițiilor de conducere din viitor vor fi ocupate de nativii digitali. Conform unui studiu anterior realizat de Dell Technologies, 87% dintre liderii companiilor se tem că organizațiile lor vor avea dificultăți în a oferi șanse egale tuturor generațiilor.

Ce-și dorește generația Z de la angajatori

Având acum până la cinci generații printre angajații lor, companiile trebuie să îi ajute pe aceștia să găsească un numitor comun în demersul de a crea o cultură orientată în principal spre digital. Echipele inter-funcționale cu seturi de abilități complementare pot încuraja schimbul de cunoștințe și o abordare nouă față de rezolvarea problemelor. Programele de practică, de rotație și alte oportunități de dezvoltare a carierelor aflate la început pot ajuta tinerii angajați să acumuleze experiență și abilități sociale la locul de muncă. Iar programele de mentorat invers pot ameliora competențele tehnice la nivelul unei întregi organizații, având membrii generației Z drept deschizători de drumuri.

„La Draper, obținem rezultate bune din colaborarea interdisciplinară. Nu este ceva neobișnuit la noi să creăm echipe formate din experți militari, savanți din domeniul aerospațial și studenți de la universitățile din zonă pentru a rezolva unele dintre cele mai complexe provocări ale lumii”, a declarat Mike Crones, CIO al Draper. „În aceste scenarii, studentul oferă o perspectivă unică asupra dezvoltării soluției. Multe dintre tehnologiile la care lucrăm sunt foarte interactive, iar generația Z aduce o abordare bazată pe curiozitate și orientată în principal spre utilizator, pe care noi nu am fi luat-o în considerare altfel”.

Elementul uman

Deși au interacționat cu dispozitivele electronice practic încă de la naștere și au crescut odată cu platformele de socializare, membrii generației Z își doresc mai multă interacțiune umană la locul de muncă.

  • Comunicarea în persoană este metoda preferată de comunicare cu colegii de către 43%, urmată de telefon (21%); aplicațiile de mesagerie și mesajele text s-au clasat ultimele.
  • 75% se așteaptă să învețe la locul de muncă de la colegi sau alți oameni, nu din online.
  • 82% spun că platformele sociale pot reprezenta un instrument valoros la locul de muncă.
  • Peste jumătate dintre respondenți (53%) preferă să meargă la un loc de muncă în comparație cu lucrul de acasă, iar 58% preferă să lucreze în cadrul unei echipe decât în mod independent.

„Tinerii angajați ai zilelor noastre au crescut într-un mediu educațional care presupunea colaborare și au aceleași așteptări la locul de muncă”, a declarat Maribel Lopez, analist pentru industria tehnologică și consultant strategic în cadrul Lopez Research. „Deși comunicarea față în față nu este întotdeauna posibilă la locul de muncă modern al zilelor noastre, tehnologiile imersive permit tuturor tipurilor de lucrători să colaboreze atât în lumea reală, cât și în lumea virtuală”.

Cobb a adăugat: „În cele din urmă, acele organizații care creează o forță de muncă în care pot fi prezente toate generațiile vor avea succes în era parteneriatelor om-mașină. O forță de muncă integrată este o forță de muncă puternică, una care poate ajuta organizațiile să se transforme și să aibă succes în viitorul digital”.

Studiul a fost comandat de Dell Technologies și realizat de o firmă de cercetare independentă. Între august și septembrie 2018, Dimensional Research a realizat un studiu online printre elevii de liceu și studenți din 17 țări din toată lumea. Studiul a fost completat de peste 12.000 de persoane cu vârste între 16 și 23 de ani.

Foto credit: gstockstudio / Deposit Photos