Acest masterclass a fost susținut de Marius Ursache, designer, consultant pe inovație pentru companii și acceleratoare din întreaga lume, și antreprenor. Marius este și Mentor&Teaching fellow la MIT Global Entrepreneurship Bootcamp, a cofondat Grapefruit (Iași), Discipline Entrepreneurship Toolbox (San Francisco), Eterni.me (San Francisco).

Am participat la discursul acestuia din cadrul How to Web 2018 și am selectat câteva informații relevante pentru cei care doresc să afle mai multe de lansarea unui business.

”Antreprenoriatul e ceva care încă nu este atât de popular la noi. Este greu, dar îți poate aduce multe satisfacții”, a spus Marius Ursache.

Din punctul său de vedere, antreprenorul este persoana care este capabilă să aducă la un loc resurse pentru a rezolva probleme sau nevoi.

Cel mai bun loc pentru a lansa un startup

Ca antreprenor, vrei să mergi unde un ecosistem antreprenorial. Te duci unde e capital (în Vale, banii se duc în tech, în Dubai sau Singapore, se duc spe imobiliare), know-how, rebeliune (are de-a face cu cultura locului – cum convingi clienții/lumea să lucreze cu o companie nouă). Încearcă să înțelegi ecosistemul foarte bine înainte de a fonda un startup.

Când începe să dea greș startup-ul?

Cât de mult trebuie să stai în joc – este cel mai important lucru pentru tine, să rămâi în joc. Pregătește-te pentru a da greș, pentru ce ți se poate întâmpla mai rău atunci când fondezi un startup.

Pasul 2 după idee

Ai nevoie de un proces ca să pui în practică o idee și să ajungi la profit. O idee nu valorează nimic dacă nu știi cum să o pui în practică.

Rezolvă probleme, nu construi aplicații. Rolul unei idei este de a atrage alți oameni alături de tine în echipă. Ideea se va schimba oricum pe parcurs. Nu te lega de faptul că îți fură alții ideea dacă o spui. Asta se poate întâmpla oricum.

Business model canvas

Ce trebuie să urmărești: cum creezi, livrezi valoare.

Inovația – cei mai talentați oameni pe care îi ai ca să rezolve problemele sunt, de fapt, clienții tăi.

Odată ce îți dai seama care este problema pe care încerci să o dezvolți, trebuie să îți dai seama care este valoarea specifică pe care o ai, cum vei ajunge la oameni și cum vei face venituri.

Un startup este o organizație care încearcă să construiască produse și servicii în momente de incertitudine.

Construiește un MVP

Nu trebuie musai să construiești tot produsul ca să vezi că funcționează ceea ce faci. Poți să faci un MVP și să afli reacția publicului. Poți să faci un landing simplu la început și să vezi ce reacție au oamenii la demo, dacă îi interesează. Poți să vezi asta foarte simplu din Analytics.

Lumea îți va da feedback ca să știi cum să lucrezi mai departe și dacă reușești să-i faci să și cumpere prototipul, vei avea suficient de mulți bani ca să treci la următoarea etapă de dezvoltare. Totul fără a fi nevoit să iei bani de la investitori încă din primul moment de existență al startup-ului tău.

Clientul, elementul care condiționează existența unui startup

Singura condiție necesară pentru ca un business să existe este să aibă un client plătitor. Exceptăm cazurile din Silicon Valley unde investitorii aruncă cu bani în idei. În lumea reală, ai nevoie de clienți și de banii lor. Nu e despre tehnologie, despre produs, este despre clienți, ce valoare unică le poți aduce.

Structură

Structurare pe săptămâni a lucrurilor pe care le ai de făcut în funcție de țelurile pe termen lung.

Cunoaște oameni

Faza tare e că în antreprenoriat sunt și multe chestii care au de-a face cu norocul. Toată lumea vorbește despre muncă. Și norocul are o parte foarte mare. Iar norocul are de-a face cu lumea pe care o cunoști. Du-te să cunoști oameni.

Dacă angajezi oamenii nepotriviți, compania ta este pierdută. Va trebui să angajezi și în funcție de valorile care-i animă pe acei oameni. E ușor să angajezi un manager, e greu să găsești o persoană cu bun simț.

Timp pentru tine

92% dintre lucrurile pe care le faci pentru startup-ul tău vor fi nefolositoare peste un an. Păstrează timp pentru tine, pentru viața privată, nu lucra non-stop doar pentru companie.

Investitorii investesc, nu cheltuiesc – încearcă să construiești ceva, cel mai bun mod ca să atragi investitori este de a avea clienți.

Geografie

Nu te mai ascunde după ”asta nu funcționează în România”. Suntem diferiți și speciali. Poți fi acolo unde consideri că funcționează țelurile tale și le poți atinge.