Facebook a lansat la conferința F8, dedicată dezvoltatorilor, opțiunea de a crea chatbots pentru Facebook Messenger. Un concept încă străin pentru mulți, chatboții (pentru că încă nu le-am găsit o denumire mai bună în română) sunt niște aplicații integrate în Messenger, prin care poți discuta direct cu un roboțel care-ți răspunde la întrebări simple. Am zis să testăm și să vă arătăm în câteva gifuri cum funcționează.

Chatboții sunt aplicații care folosesc platforma Messenger. Dezvoltatorii construiesc unelte pentru Facebook Messenger prin care paginile pot interacționa automat. De exemplu, dacă ai un magazin online, poți lega diverse secțiuni, iar utilizatorii, teoretic, pot să comande direct din Facebook. De asemenea, clienții pot primi confirmare de primire pe Messenger.

Nu sunt foarte mulți boți momentan pe Facebook, iar aplicațiile sunt în domeniul publishing-ului (site-uri care-ți livrează știri), meteo (poți afla temperatura de afară), poți comanda flori dacă ești în Statele Unite sau poți chiar să ai dialoguri virtuale cu un fel de prietenă interactivă. Nu am înțeles prea bine ultima variantă, rămâne să o descoperiți voi.

Poți vedea o listă cu boți cunoscuți în acest Google Docs. Lista se updatează constant pentru a afla de ultimele adiții.

Avantajele chatboților

Deși e o tehnologie recentă, chatboții pot să genereze mai multă interacțiune cu utilizatorii. Iată câteva avantaje:

  • utilizatorii pot căuta mai ușor un produs dorit în site. Bara de search poate fi înlocuită cu chatboții.
  • poți afla niște informații ușoare dacă stai foarte mult pe Facebook
  • afli știrile care te interesează, fără să le cauți în zgomotul din site. Ele sunt oferite în funcție de taguri și de interesele tale.
  • publicațiile pot să atragă un nou tip de audiență
Dezavantajele actuale:
  • sunt foarte lenți
  • încă este nenatural să vorbești cu chatboții, mai ales dacă ești în România și nu știi exact ce să scrii sau ce să apeși
  • uneori, cel puțin în cazul vremii, e mai ușor să cauți pe Google

Iată un exemplu de la Shopify.

Noi am testat câțiva chatboți și am creat și niște GIF-uri pentru a înțelege cum funcționează.

De exemplu, Hi Poncho este un roboțel care-ți spune vremea. Îi spui unde ești și îți zice temperatura și condițiile atmosferice.

Poți să-l întrebi cum va fi vremea mâine, dar nu am descoperit cum să-l facem să fie mai interesant. Multe dintre replicile sale au fost „nu știu“, „nu cunosc“.

Aplicația de știri CNN e una destul de interesantă. Te întâmpină, iar apoi îi scrii despre ce vrei sa afli. Am scris „democratic election“ și nu m-a înțeles. Abia când am scris „Hillary“, mi-a dat știri.

Poți afla știrile populare și recomandările zilei. Cumva, interfața mi se pare în continuare stângace și mesajele vin prea rapid și sunt greu de citit.

Cea mai ciudată aplicație, pe care nu am înțeles-o, este Sequel Stories. Se descrie ca un entertainment bot.

Am selectat o aplicație numită Miss Match, care mă punea în legătură cu un fel de fată virtuală.

Practic, sunt povești create de oameni, care sunt apoi transformate în interacțiuni pe Facebook Messenger.