A lucrat în vânzări, a fost taximetrist în Londra, acum îți repară bicicleta în dubă. Povestea Sir Fixalot

Bicicleta este un mod de transport care începe să prindă din ce în ce mai mult în București. Dacă acum câțiva ani, lumea se uita ciudat la bicicliștii care aveau ”tupeul” să meargă pe carosabil, acum asta e la ordinea zilei. Însă ce te faci atunci când ți se strică bicicleta și nu ai timp s-o duci la service? E simplu. Îl chemi pe Sir Fixalot.

Am stat de vorbă cu Florin Turcea, alias Sir Fixalot. Are 34 de ani și spune că le-a încercat aproape pe toate. A lucrat în vânzări în multinaționale, a fost barman, chiar și taximetrist. Acum repară biciclete în dubă. Dacă n-ai timp să ți-o duci pe a ta la atelier, îl chemi pe Florin și ți-o repară chiar la locul de muncă sau acasă.

Tânărului nu i-a plăcut niciodată munca de birou și spune că a fugit de ea ca de naiba. Îi place să se plimbe și să se autoeduce. Așa a învățat să repare biciclete. ”Am făcut destul de multe lucruri de-a lungul timpului. Am lucrat în diferite domenii legate de customer service și am fugit mereu de genul de joburi care mă țineau închis undeva într-un birou. Le-am evitat pe cât posibil și de multe ori mi-a reușit. Am avut tangențe și cu vânzările și cu aprovizionările. Am lucrat chiar și ca taximetrist în Londra”.

Florin nu a vrut și nici nu a avut nevoie de ajutor. S-a descurcat singur timp de un an, în care și-a cumpărat duba și a echipat-o corespunzător cu tot felul de unelte și de accesorii care mai de care. Nu există bicicletă care să nu poată fi reparată aici. A identificat o nevoie actuală pe piață și acum i se adresează corespunzător: ”Ideea asta cu service-ul mobil de biciclete s-a născut din procrastinație. Ideea mi-a venit într-o dimineață la cafea. Anul trecut prin iulie-august m-a sunat un prieten să mă cheme să-i repar bicicleta. El era și destul de ocupat, iar eu nu aveam ce face în ziua aceea și m-am dus să-l ajut. Am observat că majoritatea oamenilor sut foarte ocupați în ziua de azi. Nu au timp să meargă să se ducă cu bicicletele la service. Așa mi-am dat seama de fapt că există o nevoie. Că pot să fac ceva în privința asta. A durat cam un an de zile până mi-am pus business-ul pe roate. În timpul ăsta am căutat dubă, am echipat-o. E un proiect solo, lucrez singur. Eu am făcut rost de bani, eu am făcut totul. Prin aprilie trebuia să fie gata însă nu s-a putut, abia pe 13 iunie am început să lucrez. Lumea a început să afle de mine, afacerea chiar a început să se miște”.

Fără credite, doar economii

Florin s-a gândit la toate. Și-a dat seama imediat că afacerea sa nu are cum să meargă iarna și s-a adaptat imediat. Pentru anotimpul rece care urmează el vrea să se perfecționeze în reparațiile de ski și de snowboard. De asemenea, banii invesiți până acum sunt exclusiv ai lui și urăște să fie dator la bănci: ”Din păcate afacerea asta e sezonieră, nimeni nu merge iarna cu bicicleta. Și am zis că trebuie să mă ocup de ceva și în restul anului. Așa că mi-a venit ideea să repar skiuri și plăci de snowboard. De ce nu? Mă voi folosi de aceleași resurse ca și pentru biciclete. Va mai trebui probabil să cumpăr câteva unelte, însă nimic deosebit. Cam 10.000 de euro am investit până acum. Duba a costat cel mai mult, însă și aici am strâns cureaua. Am luat-o cu volan pe dreapta, însă nu am niciun fel de problemă cu asta. Banii au fost ai mei, strânși. Nu îmi place să fac credite, să îmi fac datorii”.

Turcea a lucrat în vânzări pentru ca apoi să se mute în Anglia. Când s-a întors, i-a fost greu să-și mai găsească ceva de lucru pe măsura experienței sale. Spune că s-a simțit dezavantajat de faptul că a fost plecat deoarece toți oamenii cu care a intrat în contact la interviuri îl tot întrebau dacă e motivat să rămână aici. ”Normal că vreau să rămân în țară și vreau să muncesc pentru voi. De-asta sunt aici, la interviul de angajare, nu?”, povestește el.

”Când m-am întors în România am vrut inițial să mă angajez din nou în vânzări. Însă am descoperit ceva cel puțin ciudat. Dacă ai locuit în afara țării ești dezavantajat deoarece angajatorul nu e sigur că se poate baza pe tine, că vei rămâne în România. La primul interviu, cel cu departamentul de HR, m-au întrebat de trei ori dacă sunt tentat să plec din nou. Că noi nu avem salarii ca în afară, etc. Nu mi se pare normal. Eu zic că ar trebui îmbrățișată ideea de a aduce oameni care au trecut și prin alte țări, experiența acumulată de ei este mai mare din start”, mai spune Florin.

Nu prea mai rentează să le repari dacă sunt foarte vechi. S-ar putea ca costurile reparației să fie mai mari decât bicicleta în sine

Tânărul nu pedalează de multă vreme, însă consideră bicicleta ca fiind un mijloc de deplasare excepțional, mai ales pentru orașele foarte congestionate precum e Bucureștiul. A început să repare din pasiune, cu tutoriale și ghiduri. Ba mai mult făcea și recondiționări: ”Nu pot să spun că sunt pasionat de multă vreme de biciclete. Mi-am cumpărat una când m-am întors în țară. Din curiozitate, în timpul liber, o reparam eu, îi făceam eu reglajele. Nu fac asta de mult timp, însă m-am învățat singur. Cu tutoriale pe net, diverse ghiduri. Îmi place să lucrez cu bicicletele vechi. Am tot făcut și recondiționări. Erau aduse din Olanda, Franța, Germania. Eu le reparam, le făceam aspectuoase și le vindeam. Era și destul de complicat că nu prea mai găseam piese, ele fiind vechi. Nu prea mai rentează să le repari dacă sunt foarte vechi. S-ar putea ca costurile reparației să fie mai mari decât bicicleta în sine. Am lucrat și cu unele companii care încurajează angajații să folosească bicicleta ca sistem alternativ de transport spre și de la muncă, oferindu-le unele beneficii”.

Venit, reparat, plecat

Îl întreb despre procedură. Îmi spune că a vrut din start să fie cât mai simplă, cât mai prietenoasă. Nu a cerut și nu va cere niciodată crearea de cont de utilizator. De asemenea e de părere că bicicletele au nevoie de revizie precum mașinile, iar că proprietarii nu prea înțeleg asta: ”La biciclete e ca și la mașini. Trebuie întreținute, trebuie făcute revizii. Însă lumea vine cu ele la service doar când se strică. Procedura la mine e foarte simplă. Intri pe site, îți faci o programare într-o anumită zi, la o anumită oră. Iar eu te sun în cel mai scurt timp să confirm dacă sunt disponibil. Am creat procesul acesta special ca să fie cât mai eficient. Mai poți adăuga și poze pe site ca să îmi dau seama ce tip e și de ce piese are nevoie. Așa scutesc foarte mult din timp. Vin cu piesele de schimb direct în stoc. Eu vin cu duba la tine la birou. Cât timp tu îți faci treaba, eu repar la bicicletă. Când e gata te sun și vii s-o iei la test drive să vezi dacă ți-am rezolvat problemele cum trebuie”.

Clienți are cât să-l țină ocupat, ceea ce e bine având în vedere că e aproape sfârșit de sezon. Chiar dacă e nou pe piață, serviciile sale sunt apreciate. Îl ajută și promovarea pe absolut toate canalele sociale: ”În perioada asta am fost mai aglomerat, am avut cam cinci clienți pe săptămână. Ceea ce mi se pare ok. Multă lume e în concediu, iar reviziile sunt făcute cel mai adesea la începutul sezonului. Mă promovez pe toate canalele, cum pot. Facebook, Twitter, YouTube, Instagram etc.”.

”Vreau să mă dedic exclusiv acestui proiect. Consider că este full-time și vreau să-l cresc. Nu mai vreau să îmi caut de muncă în alte părți, să depind de altcineva. Vreau să fac lucrurile cum știu eu. Anul ăsta e de tatonare, de expunere. Nu vreau să-mi recuperez investiția din primul an, nu cred ca așa se face treabă. Trebuie răbdare. Mulți oameni fac așa, iar după aceea caută vinovații pentru faptul că business-ul lor a eșuat”, mai spune el.

La dubă a lucrat singur. El a echipat-o, el a izolat-o. Deoarece avea nevoie ca temperaturile să fie suportabile atunci când afară e prea cald ori prea frig. A izolat-o termic și acum e numai bine: ”O altă problemă pe care am avut-o a fost vremea de afară. Mi-am dat seama ca temperatura poate urca foarte tare vara, iar iarna să fie foarte frig. Astfel că am găsit o soluție. Am izolat toată duba, din cap până-n picioare. Acum nu am astfel de probleme. Iarași o altă probemă organizatorică a fost cu site-ul. Ideile mele nu se potriveau cu cele ale designer-ului. Au existat multe divergențe. Eu am știut clar ce vreau. Să nu existe user și parola. Vreau să fie cât mai comod pentru clienți. Doar să completeze câteva rânduri și să fie gata cu procedura. Nu vreau să stresez oamenii cu astfel de chestiuni”.

”Am observat că și în București, și în Londra la nivel mai mare, ai multe oportunități. Și în câmpul muncii, și în câmpul deschiderii unui business. Însă e destul de scump să-ți permiți o locuință în oraș. Astfel că nevoia de transport e esențială. Și ai nevoie de un mijloc rapid de deplasare”, a mai spus Turcea.

Autoritățile vor să bage chestia asta cu ciclismul pe gât, vor să fie mainstream. Așa și aici, în București. Nici ei, nici noi nu avem tradiție de zeci de ani de mers pe bicicletă cum au alții, precum olandezii sau danezii

Pe măsura ce discuția se apropia de final, l-am întrebat și dacă nu s-a gândit să-și deschidă business-ul cu biciclete în afara țării. A reacționat amuzat, ”începi și tu?”. Pur și simplu vrea să lucreze aici, iar asta nu ar trebui să pară ciudat deloc. De asemenea, mai spune că noi încercăm să deprindem o cultură a bicicletelor doar pentru că ni se pare cool, nu pentru că am vrea să ajutăm mediul înconjurător în vreun fel: ”Nu am vrut să-mi deschid afacerea în afara țării, deși am avut posibilitatea să fac asta la Londra. Chiar dacă nu are pedigree în ceea ce privește istoria cu bicicliștii, lucrurile merg în această direcție. Vor să facă Londra precum Amsterdamul. Dacă stai să analizezi logic nu e normal. Nu le va ieși. Vor să bage chestia asta pe gât, vor să fie mainstream. Așa și aici, în București. Nici ei, nici noi nu avem tradiție de zeci de ani de mers pe bicicletă cum au alții, precum olandezii sau danezii. Pare forțată direcția asta. Nu am înțeles și nu înțeleg de ce tindem spre asta. Noi vrem să fim după trend, nu să fim ecologiști”.

De asemenea, cei de la GreenRevolution au lansat o inițiativă, pe care și Florin o susține, prin aplicația IVelo și nu numai, de a încerca să adune date despre rutele biciclistilor în București: ”Scopul este de a putea participa activ și cu date reale, obținute prin consultanță la urmatoarele proiecte de construire și amenajare de piste de biciclete, demarate de primarie. Ei încearcă să evite situațiile precedente în care s-au cheltuit sume considerabile pentru amenajarea unor astfel de piste fară sa se țină cont de unele date reale, majoritatea pistelor ajungând a fi desființate”.

”Bucureștenii au devenit obișnuiți cu bicicliștii. Pai dacă acum 3-4 ani vedeai un biciclist pe carosabil, unul din ăia trei din tot orașul, îl întrebai ce naiba caută acolo. Acum nu mai e așa. Șoferii iau atenție la bicicliști, sunt conștienți că și ei sunt participanți la trafic”, a conchis Florin Turcea.



Citeste si