- 24 Mai 2019
Provocări în antreprenoriat, Europa și America de Sud: „În orice criză există o oportunitate”
Recent, a avut loc Chivas Venture la Amsterdam, competiţia globală pentru antreprenoriat cu impact social. Redacția start-up.ro a fost prezentă la eveniment, unde a avut ocazia să interacționeze cu antreprenori din 20 de țări și să afle poveștile startup-urilor acestora, să vorbească despre succes și provocări. Unele țări par a fi paradisul pentru afaceri, iar în altele, startup-urile și antreprenorii încearcă să facă rai din ce au.
Mai jos, vei citi pe scurt despre soluții cu impact social pe care le dezvoltă antreprenorii, precum și despre provocările cu care se confruntă startup-uri din Europa și America de Sud, ca să știi că nu ești singur în lume cu astfel de probleme.
Antreprenorii români dau extemporal la ANAFO să începem cu The Human Link, românii care pot aduce liniște pentru 300.000 de bolnavi de Alzheimer. The Human Link, dezvoltat de Connected Medical Devices, au construit un ecosistem format dintr-un smartwatch și o aplicație care le permite aparținătorilor să știe în permanență unde se află rudele care suferă de Alzheimer și oferă siguranță familiilor prin servicii financiare și servicii medicale profesionale. Puteți afla mai multe despre povestea startup-ului din emisiunea video unde l-am avut ca invitat pe George Georgescu, cofondator Human Link.
Am fost foarte veseli pentru o perioadă până au început greutățile.
Discuția despre provocări au pornit de la o afirmație a lui George, care spunea că le-ar fi fost mult mai ușor dacă porneau cu startup-ul dintr-un oraș precum Amsterdam, dintr-o țară ca Olanda. Unu dintre motive ar fi accesul la finanțare, în România fiind puțin mai dificil să atragi investitori decât în alte țări, este de părere el. „Experiența Chivas Venture ne-a ajutat foarte mult, pentru că am discutat cu oameni din 19 țări și am vrut să vedem care este climatul de business din fiecare țară. Concluzia este că la noi se joacă pe nivelul hard, sunt alte zone unde se joacă pe easy din punct de vedere al găsirii finanțărilor, contactelor”, afirmă Georgescu.
În ceea ce privește activitatea de business în general în România. el spune că „lucrurile sunt destul de complicate, nu sunt foarte proaste în orice aspect, dar este loc de îmbunătățire fantastic”. Potrivit lui, lucrurile sunt destul de clare dacă ai experiență, dar dacă ești ca ei, la început, te lovești de diverse probleme, nu știi multe aspecte și ai nevoie de cineva care să-ți explice de la început, întrucât lucrurile nu sunt foarte clare.
Este puțin frustrant ca la 34 de ani să dai un extemporal ca să primești număr de TVA.
„Totul a început foarte ușor, am fost la o firmă care ne-a deschis compania și am plecat de acolo foarte fericiți. Am zis gata, avem o firmă. Am fost foarte veseli pentru o perioadă până au început greutățile - de exemplu, la ANAF, ca să avem cifră de TVA, trebuie să dăm extemporal. Adică noi am avut niște investiții, iar după aceea, ca să putem să avem număr de TVA, să putem vinde și produse nu doar servicii, am făcut 2 dosare mari, le-am dat, m-am dus la ANAF și mi s-au dat 6 foi de hârtie, un pix și a spus: Scrie, întrebarea numărul 1... întrebarea numărul 2... fix ca la școală a fost. Într-un fel, are sens, pentru că trebuie să și știi ce pui acolo. Da, este foarte complicat, da, durează mult, și este puțin frustrant ca la 34 de ani să dai un extemporal pe așa ceva, dar, din punctul meu de vedere, e ok.”, povestește cofondatorul The Human Link.
Pe lângă asta, a durat foarte mult înregistrarea brandului, până și-au luat certificările CE și FCC, care confirmă faptul că interferențele electromagnetice din dispozitiv sunt sub limitele aprobate de către Comisia Europeană și, respectiv, Comisia Federală de Comunicații.
„Fiind un antreprenor la început de drum, afli aceste lucruri pe parcurs și parcă este ceva ce nu se mai termină niciodată - este ceva ciclic, tot timpul trebuie să mai pui ceva, tot timpul trebuie să mai faci ceva. Mi-ar fi plăcut să fie lucrurile un pic mai clare.”, concluzionează George Georgescu.
Bulgarii știu să facă mult cu mai puținAceeași problemă a investițiilor este menționată și de către antreprenorii din țara vecină, Bulgaria. Gergana Stancheva este cofondatoarea startup-ului LAM'ON, care vrea să introducă plastic 100% biodegradabil în print, pentru o planetă mai sănătoasă. LAM'ON produce folii de laminare biodegradabile și adeziv pentru industria tipografică. Derivat din resurse regenerabile, cum ar fi porumbul, LAM'ON face imprimarea etică și inofensivă pentru toată lumea, oferind un mediu mai sănătos pentru toți cei implicați, fiind un produs complet lipsit de toxine și care ajută procesul de reciclare.
Gergana spune că, spre deosebire de startup-urile din alte țări, cele din Bulgaria sunt nevoite să gândească global încă de la început, întrucât piața este locală mult prea mică pentru a oferi o piață de desfacere suficientă. De altfel, același lucru a fost remarcat și de către investitori români. Într-un interviu anterior publicat pe start-up.ro, îl citam pe Dan Lupu care spunea că startup-urile românești înțeleg mai bine competiția și piața globală, pentru că acolo unde există o piață destul de largă, companiile locale targetează piața locală, dar eșuează în a profita de oportunitățile globale.
În aceeași ordine de idei, Gergana Stancheva menționează și ea dificultatea de a atrage investiții, ceea ce îi forțează pe antreprenori să facă mult cu mai puțin, lucru de care pare să fie, totuși, mândră, întrucât îl vede ca pe un succes în fața altor startup-uri pentru care lucrurile sunt mult mai simple.
Alte probleme despre care Gergana a mai vorbit sunt lipsa sprijinului din partea statului, despre dificultatea de a găsi producători și furnizori pentru materie primă, dar și despre dificultatea de a găsi specialiști pe domeniul lor de activitate.
Grecia se confruntă cu exodul de creiereLipsa de capital uman calificat este o problemă cu care se confruntă și antreprenorii din Grecia, despre care am vorbit cu Zoe Cournia, cofondatoarea Ingredio. Startup-ul decodifică ingredientele chimice din produsele alimentare și cosmetice cu un singur click.
Ingredio este o aplicație care informează consumatorii despre posibilele pericole asociate ingredientelor chimice din produsele alimentare și cosmetice. Utilizatorii fotografiază eticheta cu ingredientele unui produs și sunt informați imediat despre asocierea fiecărui ingredient cu toxicitatea, alergii, cancer și iritare pe baza unor surse instituționale, cum ar fi Comisia Europeană. Zoe spune că ei pun puterea informațiilor în mâinile oamenilor, pentru a disrupe piața și a crește cererea pentru produse mai ecologice și sustenabile.
Antreprenoarea spune că se confruntă cu mai multe provocări. În opinia ei, antreprenoriatul social este mult mai dificil în mod particular, pentru că investitorii de venture capital nu văd câștigul financiar imediat. „Este foarte dificil să strângi bani pentru un startup social, dar, din fericire, antreprenoriatul social devine din ce în ce mai popular printre investitori și cred că acest lucru începe să se schimbă acum”, adaugă Zoe.
Toată lumea pleacă din țară, deci este foarte dificil să oferim salarii competitive, să fim angajați competitivi.
Așadar, în ceea ce privește antreprenorii din Grecia, Zoe spune că cea mai mare problemă pentru ei a fost atragerea de capitalul. La fel de dificil a fost și găsirea unor persoane calificate, lucru îngreunat în Grecia din cauza exodului de creiere pe care țara îl are în prezent. „Toată lumea pleacă din țară, deci este foarte dificil să oferim salarii competitive, să fim angajați competitivi. De fapt, noi încercăm să creștem afacerea tocmai pentru a inversa exodul de creiere”, afirmă antreprenoarea.
Pe lângă acestea, se adaugă birocrația, precum și impozitarea, care este foarte ridicată - 29% cota de impozit pe profit, plus taxele pentru angajați, iar taxarea pe venit poate ajunge până la 45%.
Brazilienii văd o oportunitate în orice crizăCataki este o afacere socială care urmărește reducerea deșeurilor de mediu prin conectarea producătorilor de deșeuri cu reciclatorii și încurajează o economie circulară. Prin intermediul aplicației, startup-ul identifică clienții care vor să recicleze deșeurile și găsesc cele mai apropiate colectoare pentru a facilita acest lucru. Pe platformă sunt deja peste 2.000 de coelctor, iar aplicația a fost descărcată de peste 140.000 de ori.
Startup-ul a fost lansat de Thiago Mundano, artist stradal și activist din Brazilia. El spune că partea tehnică este una dintre principalele provocări în startup, deoarece este scumpă. „Când ai banii, este mai ușor, dar este nevoie de mult timp să-l dezvolți”, continuă el.
Thiago mai spune că este foarte greu să primești votul de încredere al comunității, dar avantajul startup-ului Cataki este faptul că el are o experiență îndelungată în echipă și este deja recunoscut în comunitate, datorită implicării civice, ceea ce le aduce și unicitatea.
În același timp, el vede lipsa competiției un avantaj și dezavantaj în același timp - „piața neexplorată rămâne o provocare, dar, de asemenea, aceasta este o mare oportunitate, pentru că nimeni nu lucrează în acest domeniu”.
Guvernul nu investește în lansări sau în crearea unui ecosistem, dar comunitatea din Brazilia este foarte creativă și are idei geniale de a produce un impact imens fără nimic.
În ceea ce privește ecosistemul de startup-uri din Brazilia și climatul local pentru afaceri, Thiago spune că acum nu au un moment bun în Brazilia. „Avem un președinte care se opune drepturilor fundamentale ale omului și, în același timp, se opune mediului. Pe de altă parte, el creează oportunități diferite, dar care nu funcționează. Deci, într-un fel, este o criză în Brazilia, o criză politică și economică.”
Antreprenorul spune că au multe provocări, dar în fiecare criză vede oportunități. „Faptul că avem impact social și de mediu este împotriva interesului guvernului brazilian. Pentru noi, această criză este uimitoare, pentru că cei care sunt cu adevărat interesați să facă asta ne susțin oricum, inclusiv celebritati, atleți și multe alte persoane cunoscute, pentru că ei cred în acest scop. Deci, în orice criză sunt mai multe oportunități. Guvernul nu investește în lansări sau în crearea unui ecosistem, dar comunitatea din Brazilia este foarte creativă și are idei geniale de a produce un impact imens fără nimic”.
Cred că atunci când au provocări, gândirea creativă a antreprenorilor din Brazilia îi ajută să găsească modalități de a avea un impact.
Startup-ul olandez Tykn.Tech vrea să rezolve criza identității persoanelor în lume. Tykn asigură accesul la drepturile omului prin intermediul identității digitale. Folosind tehnologia blockchain, eliberează identități digitale la nivel global pentru a proteja confidențialitatea, acestea fiind rezistente la atacurile cibernetice asupra datelor.
Tey El-Rjula, cofondator & CEO al Tykn, îmi povestește că motivația pentru lansarea startup-ului a pornit de la propria experiență. el fiind refugiat sirian. „Am pornit din tabăra pentru refugiați din Utrecht, în Olanda, camera cu numărul E12. De ce am pornit de acolo? Pentru că eu sunt refugiat sirian. Deși lucram aici dinainte, contractul meu de muncă a expirat, așa că, pentru a rămâne, trebuia să solicit azil. A fost o experiență foarte dureroasă, pentru că eu mă consideram olandez. Mă plâng de taxe, mă plâng de vreme, aveam un câine, susțin echipa de fotbal locală, dar asta nu era suficient pentru ca serviciile de imigrare să creadă că sunt în această țară. Nu a fost suficient pentru ei că am plătit impozite în ultimii patru ani, am un număr de impozit, un număr de asigurări sociale - toate acestea nu aveau importanță, ceea ce conta era acea bucată de hârtie pe care campusul o eliberează și spune că sunt refugiat.
Spune despre el că este „omul invizibil”, pentru că și-a pierdut certificatul de naștere la 5 ani, în timpul războiului. Pe lângă el, mai multe alți 290 de milioane de copii sub 5 ani fără certificat de naștere, 650 de milioane de copii între 0-16 ani și 1,2 miliarde de oameni neidentificați la nivel global. Rădăcina acestei probleme sunt buletinele de hârtie care sunt folosite.
Ca antreprenor imigrant, Tey spune că „Olanda este terenul inovării, iar Amsterdam este cel mai bun loc pentru a exista, pentru că este diversificat, pentru că există un mediu multicultural, există sprijin din partea guvernului pentru comunități și sprijin din partea industriei IT pentru a aborda probleme sociale și pentru a accepta cât mai multe idei și perspective diferite”.
Ceea ce face nucleul unui antreprenor este reziliența și puterea de a schimba și de a influența status-quo-ul.
Ca antreprenor în general, crede că este întotdeauna dificil, întrucât nu toată lumea are puterea de a fi antreprenor. „Cred că acest lucru te formează pe măsură ce crești - cu cât mai multe provocări ai avut în viața ta, cu atât mai multe dificultăți te confrunți în viața ta, cu atât ești mai hotărât să nu renunți și lupți pentru existența ta. Ceea ce face nucleul unui antreprenor este reziliența și puterea de a schimba și de a influența status-quo-ul.”, adaugă el.
Tey El-Rjula spune că provocarea pe care o întâmpină la Tykn este mentalitatea oamenilor. „Noi credem că Facebook este un loc sigur pentru a pune datele. Credem că Google este un loc sigur în care să ne introducem datele. Credem că există în realitate AI în Alexa și că nu sunt oameni care ascultă conversațiile și ne influențează deciziile. Încă suntem naivi cu privire la modul în care internetul ne influențează viața și modul în care identitatea este concepută astfel pentru a reprezenta o amenințare la democrația noastră.”
În opinia lui, cea mai importantă amenințare la adresa democrației noastre sunt datele, oamenii puternici care colectează și ascund aceste informații și influențează modul nostru de viață. „Am văzut ce s-a întâmplat în SUA - acesta a fost un exemplu foarte bun în ceea ce privește modul în care poți obține date pentru a influența deciziile și pentru a schimba sensul democrației. Atunci când vine vorba de refugiați și de populațiile vulnerabile, scurgerile de informații, hacking-ul și breșele de date care au un impact mult mai mare pentru beneficiari.”, conchide antreprenorul.
UK, țara cu cea mai solidă comunitate de investitoriGiving Streets este un startup din Anglia care vrea să construiască o societate fără cash, care fie incluzivă pentru toată lumea. Acesta facilitează donațiile spontane și instant fără cash, folosindu-se o combinație de smartphone-uri și coduri QR.
Aplicația cere beneficiarilor să poarte un card unic GivingStreets cu un cod QR, care poate fi scanat atunci când cineva dorește să facă donații fără cash prin intermediul aplicației GivingStreets. Beneficiarii pot apoi converti donațiile în cumpărături la retailerii parteneri. Această soluție nu necesită nicio tehnologie din partea beneficiarului, iar rețeaua blockchain a startup-ului asigură transparența și urmărirea tuturor donațiilor.
Nimeni nu vine la tine și spune Uite niște bani în plus, du-te și te joacă cu ei, dezvoltă cum vrei tu.
Dimitris Vassiliadis, fondatorul startup-ului, spune că se confruntă cu mai multe provocări. Una dintre ele ține de propria persoană. „Trebuie să continui să crezi că ceea ce faci are sens și oamenii o vor folosi.”
Cel de-al doilea lucru este că trebuie să faci o mulțime de cercetări și să înțelegi care sunt provocările oamenilor care trăiesc pe străzi, care sunt provocările ONG-urilor privind imposibilitatea de a strânge fonduri.
A treia problemă este legată de capacitatea de a dezvolta produsul, pentru că nimeni nu vine la tine și spune „Uite niște bani în plus, du-te și te joacă cu ei, dezvoltă cum vrei tu”. Vassiliadis spune că au investit propriii bani, economiile lor. Totuși, cea mai mare provocare este să rămâi concentrat și să-ți reamintești mereu că ceea ce faci este pentru o cauză mai mare, nu doar o simplă tehnologie.
În ceea ce privește mediul de business pentru startup-uri în Marea Britanie, antreprenorul spune că este unul primitor și activ. „Ceea ce este minunat e că în Marea Britanie, în prezent, impactul comunității de investiții este înfloritor, probabil cel mai puternic din lume. Nu cred că Brexit va cauza o problemă în această privință a afacerilor. În experiența de până acum, lucrând în Londra, Marea Britanie ne-a oferit doar o mulțime de oportunități. În primul rând, pentru a face lucrurile să se întâmple și, în al doilea rând, pentru a ne ajuta să lansăm afacerea cu succes”, conchide antreprenorul.