Startup-ul de trotinete electrice Bird devine unicorn. Modelul de business al unui „Uber pentru trotinete”

Startup-ul de trotinete electrice Bird atinge statutul de unicorn, după ce ar fi primit o finanțare de 150 de milioane de dolari. Ce oportunități ar putea aduce un business de genul „Uber pentru trotinete”?

Compania a primit 150 de milioane de dolari într-o rundă de investiții condusă de Sequoia Capital. Odată cu această rundă de investiții, Bird va fi primul startup de trotinete electrice unicorn, termen atribuit startup-urilor care valoarează peste 1 miliard de dolari. Reprezentanții companiei nu au comentat știrea, dar Bloomberg citează surse familiare care o confirmă.

Bird funcționează pe principiul Uber și le oferă utilizatorilor posibilitatea de a-și rezerva un scuter din proximitate prin intermediul unei aplicații mobile, să-l folosească pentru o taxă modică, iar la sfârșitul călătoriei să-l lase în orice zonă a orașului.

Oportunitățile unui business de genul Uber pentru trotinete

În ultimii ani, succesul copleșitor al mai multor companii, cum ar fi Uber și Airbnb, a stârnit interesul pentru sharing economy. De curând, Atelierele Pegas au lansat serviciul Ape Rider, un sistem similar de bike sharing, prin care clienții închiriază biciclete prin aplicație mobilă, fără stații de parcare predefinite.

Cu siguranță, industria trotinetelor electrice devine tot mai atractivă atât pentru dezvoltatori, cât și pentru investitori. Scooterson este un startup fondat de doi români și de un american, iar la începutul acestui an au primit o investiție de 1,75 milioane de dolari de la Arsat Industry, companie din Arad.

În acest context, ne întrebăm cum fac bani aceste companii și dacă modelul de business este suficient de scalabil încât să justifice creșterea rapidă a valorii. 

Startup-urile de scooter-sharing funcționează la fel ca afacerile de car-sharing, cum sunt Uber sau Taxify, un alt unicorn, de altfel. Cauți în aplicația mobilă cel mai apropiat vehicul, îl închiriezi și plătești în funcție de timpul de utilizare, plus o taxă fixă. 

Diferența dintre Bird și Uber, de exemplu, este că modelul de afaceri pentru scooter-sharing impune companiile să investească în achiziționarea vehiculelor, încărcarea și întreținerea fiecărei trotinete, ceea ce poate avea un impact semnificativ asupra capacității de generare de profit.

Publicația Forbes a făcut o analiză a profitului brut per trotinetă și factorii care joacă un rol esențial în stabilirea cifrei de profit și a ajuns la concluzia că există o marjă de 10,5% per scuter, ceea ce face ca modelul de business să fie dificil de susținut pe termen lung, iar asta în condițiile în care nu ține seama și de alte cheltuieli de exploatare.

 Foto: Recode

 



Citeste si