- 19 Septembrie 2016
Un browser creat la București are sute de mii de utilizatori. În dialog cu AdaptiveBee, startup-ul franco-român
AdaptiveBee este un startup româno-francez care oferă soluții și produse web pentru desktop și mobile. Compania are birouri atât în București, cât și în Paris, fiecare zonă având atribuțiile ei. Ne-am întâlnit și am vorbit cu ei despre UR Browser, platformă produsă în mare parte în România și care are deja 500.000 de descărcări chiar dacă nu a trecut de stadiul de open beta.
Am mers să mă văd chiar la birourile din București ale companiei cu Ionuț Vidu, Country Manager AdaptiveBee. Are 29 de ani și este foarte stăpân pe ceea ce face. Conduce echipa din România într-un mod fresh, nonconformist, pe modelul startup-urilor din Silicon Valley. Întâlnirea a avut loc într-o sală de relaxare, chiar lângă o masă de ping-pong.
El a lucrat și în domeniul bancar înainte despre care spune că nu se aseamănă deloc cu ceea ce face acum. Acolo lucrurile sunt bine stabilite, se fac în același mod de ani de zile și este prea puțin spațiu de manevră pentru ideile inovatoare: ”La AdaptiveBee m-a atras foarte mult aspectul tehnic, aici totul se face mult mai practic. E o mare diferență între cele două domenii, trecerea s-a simțit. Acolo totul este «corporate», se face ca înainte, iar la o scară mai mare au succes. La noi, chiar dacă lucrăm de mulți ani în industria asta, când am vrut să creăm ceva nou, am trecut la treabă, am dat reset. Am avut alte idei, alte moduri de a pune problema. Nu a existat bariera etapelor în ceea ce privește ideea. Aici facem feedback sessions, totul merge mult mai repede. Chiar și concursuri, în care cine are cea mai bună idee câștigă un coș de bunătăți sau o șampanie. Totul vine natural aici, asta e marea diferență între cele două domenii”.
”Sunt un tip tehnic care a venit la o companie care e în plină creștere și transformare. Asta mi-a permis să explorez partea asta de produs, de management. După câțiva ani am ajuns Country Manager. Îmi place să mă implic în toate aspectele companiei, lucrăm mult cu oamenii, cu ideile, dar și cu partea tehnică”, a mai adăugat tânărul.
Compania multinațională a luat naștere din prietenia câtorva francezi și români. Fiecare țară are partea ei de treabă. Dacă în Franța accentul se pune pe locația foarte bună din capitală și pe oportunitățile excelente pentru un startup aflat în plină ascensiune, în România se lucrează din greu cu IT-știi foarte talentați de care dispune țara noastră și cu infrastructura deosebită de internet: ”Totul a luat naștere de la un grup de prieteni români și francezi. Este o combinație excelentă între conexiunile pe care le creezi în Vest, în Franța precum și talentul în IT din România. Astfel, obții o rețetă foarte bună. În Franța avem o divizie de management și una de business. Oricât ne-am dori să fim noi centrul universului, încă nu ne ridicăm la nivelul altora. Noi suntem cu oamenii și energia”.
România-Franța livestreamChiar dacă e ”ruptă în două”, firma funcționează la comun. Șefii au insistat pentru punerea în funcțiune a unui sistem de livestream între birourile din cele două capitale europene, astfel că toți angajații interacționează unii cu alții non-stop: ”Compania noastră funcționează foarte sinergetic. Avem un livefeed cu birourile din Franța conectat aici 24/7. Avem manageri și aici și acolo, team-leaderi aici pentru echipe de acolo, totul e global. Noi suntem zece naționalități, din America Latină, din Australia, oameni care au idei diferite, concepte diferite. UR Browser e creat în ambele locuri. Toată nebunia cu browserele a plecat de la ceva simplu. Conceptul de la început, o fereastră spre internet. Așa erau și telefoanele înainte, simple. Sunai unde aveai nevoie și aia era totul”.
Ionuț și echipa sa au dezvoltat browserul pe o platformă deja existentă, Chromium, de unde au luat bazele excelente de securitate. În continuare, el și-a dorit un browser care să fie mai apropiat de om, mai versatil, care să arate mai frumos, mai sexy: ”Vrem să aducem o experiență cât mai simplă pe desktop. UR este dezvoltat pe platforma Chromium. Avem toate părțile excelente de la ei, cea mai importantă fiind securitatea, iar noi am adăugat ceva în plus. Interfața extrem de accesibilă pentru oricine”.
Vremea simplei ferestre spre Internet a trecut. Utilizatorii caută altceva, vor o experiență personalizată. Ne petrecem mai mult timp în browser decât în sistemul de operare, iar echipa AdaptiveBee se ghidează foarte mult după feedback-ul primit de la cei care au descărcat platforma: ”Noi personalizăm experiența utilizatorilor. Am adăugat o parte foarte dezvoltată de media, și mă refer aici în principal la YouTube. Îți poți downloada lucruri, să le vezi mai târziu, să le grupezi. Utilizatorul vrea o experiență mai personală. Nu mai vrea o simplă fereastră spre Internet. Iar noi vrem să combinăm experiența mobile cu cea desktop. Să ai SMS-urile pe calculator, în browser. Să poți distribui conținut într-un mod foarte intuitiv. Nu lucrăm după un șablon artificial, pur și simplu ăsta e feedback-ul după care ne ghidăm”.
Descărcările sunt numeroase, clienții mulumiți. Nici retenția nu este de ici de colo, iar Ionuț îmi povestește despre zonele globale care utilizează cel mai mult UR Browser: ”Momentan avem cam 40.000 de descărcări pe zi, cu o jumătate de milion de clienți activi. Retenția este destul de bună, de trei-patru luni, având în vedere că suntem încă în stadiul de open beta. Oamenii își doresc să-l folosească, feedback-ul e bun. Ca să-i sustragi de la folosirea Google Chrome, de exemplu, trebuie să le oferi același lucru, cu ceva în plus. Cele mai multe descărcări le avem din America Latină și din Europa de Vest. Piața sud-americană este în plină creștere, toată lumea de acolo e dornică de ceva nou. Cea europeană este însă mai matură, mai stabilizată”.
Chiar dacă produsul a prins foarte bine pe piața internațională, în România a cam scârțâit. Românii sunt mai tehnici ca alte popoare, vor ceva mai desosebit. UR Browser se adresează persoanelor care vor o experiență ceva mai ”ușoară”, mai vizuală: ”În România nu avem foarte mulți utilizatori. Noi suntem un popor foarte tehnic, foarte critic. Nu suntem chiar niște utilizatori casual. Nu e targetul nostru acesta. Noi căutăm să oferim o experiență bună persoanelor care nu sunt atât de obișnuite cu tehnologia. UR Browser e mai deosebit. La noi software-ul se produce cantitativ, iar originalitatea lipsește. Vorbim foarte mult de outsourcing la noi în țară”.
La noi software-ul se produce cantitativ, iar originalitatea lipsește. Vorbim foarte mult de outsourcing la noi în țară
”Vrem să lansăm și varianta de mobile, cu un concept de launcher. Nu poți customiza prea tare experiența. Spre deosebire de desktop, browser-ul mobil are o folosință mult mai simplă. Nu îl folosești pentru chat sau pentru filme. Îți trebuie doar ca să deschizi o pagină de internet. Nu ai aceeași retenție. Sinergia între cele două variante este secretul”, mai povestește Ionuț.
Internetul e GoogleUrmează lansarea variantei finale, iar Ionuț este foarte optimist. Cei de la AdaptiveBee vor să schimbe mentalitatea oamenilor pentru care singurele browsere viabile sunt Chrome, Firefox, Opera sau Edge. UR Browser are un ”Homepage”, un hub care să te întâmpine, în care îți poți sorta muzica, conversațiile, clipurile video, vremea sau știrile: ”Obiectivul nostru viitor este să creștem peste targetul preconizat de un milion de descărăcări în 2016. Chrome, care este numărul unu, are sute de milioane de descărăcări. Piața are foarte mult potențial, iar în următorii ani putem ajunge la cinci-zece milioane de utilizatori. S-a realizat un studiu la un moment dat în Times Square, New York, unde oamenii au fost întrebați ce este acela un browser. Majoritatea covârșitoare a răspuns «Google». Asta e mentalitatea pe care încercăm s-o schimbăm. Lucrăm la un concept de homepage care să funcționeze ca un hub principal al utilizatorului. Să ai muzica acolo, să ai chatul. Și să poți face alte lucruri concomitent. Sistemul de operare a devenit doar o funcționalitate, oamenii își petrec timpul în browser. Descărcările și mai numeroase vor veni de la sine”.
Când a pus în practică ideea, echipa lui Ionuț a căutat diverse variante de monetizare. Programatorii s-au oprit asupra clasicelor reclame, însă într-un mod mai deosebit. Nu vor să afecteze experiența utilizatorului în niciun fel, țintesc în primul rând la o retenție cât mai mare: ”Monetizarea este un subiect destul de sensibil. Chiar vorbeam de «ad-blockers» și spuneam că sunt un mod în care utilizatorul are un confort sporit când navighează. Noi vrem să ne folosim de reclame, însă vrem s-o facem într-un mod intuitiv. Ele devin o problemă atunci când interferează cu modul în care vrei să acționezi. Atunci când trebuie să aștepți să ți se încarce clipul video sau atunci când nu vezi o parte din conținut din cauza unui pop-up. Preferăm să creăm un produs care să aibă retenție, care să fie folosit zilnic. Nu căutăm nimic pe termen scurt. Vrem echilibrul, și asta e provocarea atât pentru noi, cât și pentru fiecare alt browser”.
Costurile sunt greu de estimat, noi deja eram aici, deja aveam know-how-ul necesar. Sunt destul de mari investițiile în această idee. Nu poți avea un proiect așa ambițios pornind chiar de la «0». Vorbim de milioane de euro
În final, l-am întrebat pe tânărul manager cum arată pentru el browserul perfect. Cu atâtea alternative pe piață, mulți utilizatori, printre care și subsemnatul, nu sunt siguri ce să aleagă. Ionuț vrea ceva adaptabil, o experiență plăcută, pe scurt: ”Pentru mine browser-ul perfect e acela care îți oferă exact ce ai nevoie, care învață de la tine, care se mulează perfect pe cerințele tale. Trebuie să se adapteze utilizatorului. Adaptabilitatea este cheia. Depinde de utilizator, depinde de ce vrei cu adevărat să folosești în viața de zi cu zi. Asta încearcă și Google și marile corporații, însă nu știu cât înțeleg această idee. Ei îl fac puțin prea serios, prea complex. Le iese foarte static. Până la urmă scopul acestor firme nu este browserul, este internetul în sine. Noi mergem pe partea cealaltă. Vrem să aducem o experiență plăcută. Google nu vrea ca tu să petreci o secundă în plus în browser, deoarece ei vor să mergi și să cauți pe motorul lor. Este un model de business, iar al nostru e puțin diferit. Să aducă multe funcționalități, să fie pentru persoane diferite, dar fără să vină puternic peste ei. Nu vrem să creăm niciun disconfort”.