- 16 Februarie 2018
Cei patru factori care afectează economia românească
Profesioniști din departamentele de HR s-au întâlnit în cadrul evenimentului Employer Branding Conference, pentru a discuta despre strategiile de retenție și cele mai noi tactici de employer branding destinate să îmbunătățească traseul parcurs de angajat – recrutare, training & retenție. Printre speakerii prezenți s-a numărat și Dragoș Anastasiu, CEO Eurolines România, care și-a exprimat îngrijorarea cu privire la economia românească și a enunțat principalii factori care împiedică o dezvoltare sănătoasă. El menționează calitatea forței de muncă, divergenețele dintre mediul antreprenorial și sistemul politic, birocrația și nevoia unei schimbări de mentalitate.
Lipsa forței de muncă de calitate este „o chestiune gravă și este principala piedică a economiei românești”, afirmă Dragoș Anastasiu. El accentuează că se referă mai ales la calitatea potențialilor angajaților și mai puțin la nivelul de calificare al acestora. În opinia lui, există un potențial uriaș în cei aproximativ 4 milioane de români plecați în străinătate, mai ales că „mentalitatea celor care sunt aici, în țara asta, lasă mult de dorit”. În același context, Anastasiu face menționează și sistemul de învățământ, despre care spune că este la pământ. El consideră că singura șansă de îmbunătățire a situației este să se investească în învățământul dual.
„Trebuie să convingem actualii guvernanți să introducă în sistemul educațional semestre obligatorii de practică, nu doar câteva săptămâni”.
În calitate de antrepenor, pe de-o parte, și președinte al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane pe de altă parte, Dragoș Anastasiu remarcă o lipsă profundă de încredere în antreprenori. „Este o criză profundă de încredere în care fiecare ceartă pe celălalt, dar politica nu merge fără economie și economia nu merge fără politică”. El afirmă că statul nu mai are încredere în antreprenori și îi „ceartă” în fiecare săptămână, iar antreprenorii în stat nu mai vorbesc. Anastasiu face referire la modificările de legislație care apar pe bandă rulantă și spune că numai un dialog transparent ar putea să aducă îmbunătățiri în acest sens. Drept argument, el menționează faptul că s-a ajuns la un consens în ceea ce privește aplicarea unor condiții mai relaxate pentru TVA split. „În loc să fim parteneri, suntem dușmani, iar asta se va răsfrânge asupra economiei”.
O altă chestiune despre care vorbește Dragoș Anastasiu este cea legată de birocrație și lipsa digitalizării. „Vorbim despre o economie modernă, despre digitalizare, leadership colaborativ și încredere, dar punem pe fiecare să ponteze fiecare minut”. În opinia lui, se pune prea mult accent pe prezență, când ar trebui să ne intereseze eficiența și management by objective.
În cele din urmă, Anastasiu consideră că economia țării se leagă de imaginea României în general, de care depind exporturile, turismul și orice altceva. El spune că sunt întreprinse tot felul de măsuri, dar că nimeni nu înțelege care sunt scopurile finale.
Cum recrutăm și reținem angajații„În acest context, cheia rămâne omul, echipa. Cine nu își atrage și nu își păstrează talentele, are două variante: alege Viena-Munchen-Berlin sau moare din punct de vedere al businessului. Trebuie să facem tot posibilul ca să ne păstrăm talentele, să-i facem pe oameni să se simtă bine, independenți, liberi și fericiți, până la urmă.”
Despre mentalitatea candidaților și nivelul de educației vorbește și Daniel Boaje, CEO McDonald's Romania. „Nu este greu să îți adaptezi oferta de muncă la fiecare categorie de oameni pe care o cauți. Provocarea apare atunci când acești oameni înțeleg că trebuie să vină în fiecare zi la muncă, trebuie să fie punctuali și să facă parte dintr-o echipă în care fiecare depinde unul de altul”. El spune că există o tendință ridicată de imigrare, iar nivelul de educație este foarte jos. În acest context, Daniel Boaje este convins că investiția în educație este una care trebuie să vină strategic din partea companiilor.
„Reușim să angajăm, provocarea este la retenție și responsabilitatea față de muncă și o treabă bine făcută, precum și un sistem de recompense în care ei să se regăsească”. El susține că acesta este un proces permanent, care trebuie să țină pasul cu trendurile.
Daniel Boaje remarcă un alt trend, dar și o provocare în același timp, în ceea ce privește strategiile de retenție. Atunci când nivelul de recrutare este foarte redus, companiile devin foarte motivate să investească masiv în tehnologie. Pe de o parte, au nevoie să crească nivelul de educație al angajaților, în contextul în care trăim o altă revoluție industrială, și există procese care vor putea fi înlocuite. Pe altă parte, există nevoia de muncă mai calificată, mai responsabilă, mai atentă și cu niște valori care să rezoneze mai bine cu valorile companiei. De aceea, spune el, încearcă să interacționeze cât mai transparent cu angajații lor.