CEO IntelligentBee: Cum dezvolți o echipă și când renunți la o idee. "Codez măcar o oră în fiecare zi chiar dacă am 30 de angajați"

Costi Teleman, CEO și fondator IntelligentBee, are experiența unui antreprenor care a trecut prin mai multe afaceri. Unele au apărut din a patra sau a cincea încercare, dar și-a învățat lecțiile din fiecare. În continuare, vei afla despre cum a ajuns să combine un profil tehnic cu afacerile, cum dezvolți o echipă și cât timp stai la o idee până să renunți.

A terminat Facultatea de Automatică și Calculatoare și după aceea a făcut un master în business, Sisteme Informaționale pentru Afaceri. S-a gândit că se îmbină bine un profil tehnic cu partea de business. „Mă săturasem de atâtea ecuații și am zis că, pentru viitor, ar putea fi foarte utilă combinația asta între business și tehnică”, povestește antreprenorul ieșean Costi Teleman. Deși pe atunci nu avea planuri de antreprenoriat, a reușit să fondeze mai multe companii de succes, ultima dintre acestea fiind IntelligentBee. 

„Eu la ce facultate mă înscriu?”

„Pur și simplu mi s-a părut o idee bună să fac un master în business, așa cum mi s-a părut o idee bună să fac AC-ul [Facultatea de Automatică și Calculatoare]. Eram la Iași, după liceu, cu diploma de bac și întrebarea «la ce facultate mă înscriu?» Nu aveam niciun plan, dar nici nu eram singurul în situația asta, mai erau colegi”, povestește Costi Teleman. S-au gândit că „AC-ul, calculatoare - astea sunt de viitor” și a fost suficient ca să meargă în direcția aceea. 

A intrat să studieze Sisteme Informaționale pentru Afaceri, SIA, iar acolo era un hobby - trebuia să ai firmă dacă ești la masterul acesta.

„Ne-am cuplat, iar unii au făcut firmă de web, alții cu niște piese. Ideea este că trebuia să avem firmă – [de fapt] nu trebuia, dar era o modă”, povestește Costi. Până la urmă, au luat lucrurile în serios cu un coleg și au decis să meargă mai departe cu ideea de afacere. Abia atunci a început să vadă ce înseamnă, de fapt, să vinzi un contract și ce probleme ai.

„Nu a mers mai nicăieri firma aceea. Abia terminasem facultatea, nu era prea serioasă treaba. Dar, în schimb, acolo am văzut cât de greu poate să fie antreprenoriatul”, povestește el.

Mai târziu, însă, au apărut alte oportunități. A cunoscut, prin intermediul unor colegi, niște oameni de peste Ocean care voiau să formeze o echipă în România și nu aveau cu cine. Atunci au intrat în legătură și a dus firma până la 15 oameni. Partenerul din SUA se ocupa de distribuție și vânzări, piața fiind în Statele Unite, iar românii se ocupau de producție, de software development. Dar lucrurile au scăpat de sub control și au rămas fără salariile pentru angajați.

 „Ce am învățat a fost să fim mai predictivi. Atunci discutam prin telefon, Skype sau email și agream chestiuni destul de importante, lucruri care ar trebui făcute mai așezat, puse în scris, eventual cu back-up în spate și niște clauze. Până atunci, mergeam foarte mult pe încredere. De exemplu, nu aveam un depozit în bancă, pentru a ne asigura salariile pentru o perioadă mai lungă”, își amintește Costi despre acele întâi greșeli în antreprenoriat.

A lucrat o perioadă la Neogen, compania care a fost înființată în anul 2000 și s-a specializat pe dezvoltarea de business-uri de tip marketplace în zona online, cele mai importante fiind BestJobs, Vivre, aplicațiile Clever Taxi (vândută între timp la Daimler) și iTaxi, un startup din Republica Moldova. Următoarea etapă a fost Zumzi, un site de reduceri, ca în cele din urmă să fondeze IntelligentBee, companie de dezvoltare software și suport tehnic. 

Compania a apărut în momentul în care el terminase treaba la Zumzi, când și-a dat seama că acolo era nevoie de mai multă concentrare pe partea de vânzări, decât pe cea tehnică și atunci a căutat ceva care să fie mai tehnic. „Am zis că vreau o firmă de programare web.” La IntelligentBee fac outsourcing – „practic, îți vinzi cunoștințele”, după cum spune el, iar apoi clientul ia produsul respectiv.

De la Vest la Est, aceleași probleme și oportunități 

Crede că sunt aceleași probleme și oportunități peste tot. „Adică nu m-ar deranja să construiesc ceva și în Vest, pur și simplu aici sunt prietenii apropiați și familia. Cu siguranță, poate ar fi mai ușor în Vest ori în Australia, dar ar fi mai greu din alte puncte de vedere. Overall, există aceleași oportunități peste tot în industria noastră, trebuie doar să te miști puțin și să fii proactiv. Asta observ cu tristețe - că toată perioada aia de acum 30-50 de ani ne-a învățat să așteptăm de la stat, iar în Vest ei nu sunt educați așa și de asta au un avantaj”, este de părere ieșeanul.

Primul client a venit de pe net, după ce a răspuns la un anunț. Au negociat timp de câteva luni. „Eu am fost primul programator. Nici nu aveam sediu, lucram de acasă. Apoi am angajat alți doi programatori. Asta se întâmpla în 2010”.

Costi Teleman spune că au fost multe oportunități venite din partea partenerilor de afaceri pentru a pleca în afară. „Am preferat să spun că vreau să facem, totuși, ceva aici și vreau să construiesc aici. Dacă pot, vreau să stopez migrația oamenilor în Vest, iar dacă pot și mai mult, vreau să-i aduc și înapoi. Ultimele două sunt mai greu de realizat - nu am reușit - dar să stau aici și să construiesc am reușit”, afirmă el. Îi place să construiască și, în special, îi place să construiască echipe - „mi-am dat seama că sunt destul de bun la asta”.

Cum dezvolți o echipă

Antreprenorul spune că o echipă trebuie să aibă un lider. „Cred că o echipă trebuie să aibă întotdeauna un scop, iar scopul este amintit întotdeauna de lider. În plus, scopul trebuie să fie real și viabil. Să schimbi lumea ori să fii următorul Google, când ai 200 de euro în cont, poate fi un scop nobil, dar nu este chiar realist, pentru că echipa respectivă își dă seama imediat dacă are șanse ori nu, iar atunci trebuie să mergi din aproape în aproape”, explică el.

Dacă nu există mereu un scop și un plan de a ajunge acolo, este foarte greu să ai o echipă.

Ce am observat eu este că dacă noi avem obiective realizabile, dar grele. Acea mulțime de oameni – pentru că nu este încă o echipă – dacă acel obiectiv însumează ceea ce vor ei să dezvolte personal, trebuie să alegi oameni care să creadă în acest proiect și trebuie să se potrivească unii cu alții - compania și angajații.

Diferența între echipele de succes și echipe care nu au succes este faptul că primele vorbesc despre acele probleme și le rezolvă din timp.

Apoi, trebuie să se țină cont de faptul că fiecare are probleme. „Dacă lași problemele și nu te concentrezi pe ele, ci doar te aștepți ca angajatul să își îndeplinească sarcinile de la birou, fără a ține cont de problemele sale personale, sau fără a-i da ocazia să-ți vorbească, acela va distruge echipa sau va pleca singur. Nu este totul despre obiective, dar și despre cum își rezolvă oamenii problemele. Dacă faci asta, poți să le dai orice obiectiv și lucrurile vor merge înainte, mai mult sau mai puțin, dar avansează oricum”, povestește Costi, care spune că asta i s-a părut cel mai dificil la ei - să învețe că există această probleme, iar după aceea să le și rezolve. 

În opinia lui, sunt stiluri diferite de management al oamenilor la fiecare prag, în funcție de numărul de oameni, iar acestea variază atunci când ai 10, 15 sau 30 de oameni. „Noi suntem la pragul de 30, unde contează foarte mult relaționarea dintre oameni. Contează și la celelalte praguri, dar nu acolo este o problemă atât e mare, pentru că oricum se cunosc și se află toate problemele. Când ajungi la 30, dacă nu ai instalat mecanisme care să faciliteze comunicarea și aflarea problemelor, nu treci de 30.  Noi am rămas blocați la acest prag timp de doi ani, până ne-am dat seama că nu se mai află de probleme cum se afla atunci când eram în cinci oameni”, explică antreprenorul.

O oră pe zi rezervată de manager pentru programare

De cele mai multe ori, antreprenorii pornesc afacerea din pasiune și fac totul singuri, dar, între timp, proiectul se dezvoltă și nu mai fac față. Iar asta înseamnă că fac și mai puțin din ceea ce i-a motivat să pornească acel business în primul rând. Costi spune că încă mai codează în fiecare zi și acum, dar numai maximum o oră. „Nu știu dacă petrec mai mult, dar mi-am rezervat acest timp pentru coding. Am un birou care este în mijlocul programatorilor. La IntelligentBee sunt CEO, iar asta presupune anumite sarcini și responsabilități pe care nu ai cum să le eviți, dar când am început firma eram singur și am mărit firma delegând task-uri pe care eu nu puteam sau nu-mi plăcea să le fac, altor oameni cărora le plăcea sau le puteau face mai bine decât mine”, spune el.

Trebuie să te înconjori de oameni care sunt mai buni decât tine pe anumite zone.

„Câțiva programatori am angajat eu, până când mi-am dat seama că nu mai am timp și atunci am angajat un om de HR care doar asta să facă. Ca să nu mai zic de aspectele mai critice, cum sunt marketingul sau finanțele. "

Este important ca fiecare angajat să înțeleagă că ceea ce face el ajută, dar și cum anume, până la nivelul cel mai de sus.

În ceea ce privește dezvoltarea companiei, Costi spune că la ei totul se învârte în jurul obiectivelor. „Ce am observat la început era că toată lumea era bine intenționată și toți munceau, dar unii lucrau la un proiect care nu neapărat îi ajuta, iar în cele din urmă, nu eram atât de eficienți”. El crede că oamenii vin la serviciu pentru că vor să muncească și vor ca să conteze ceea ce fac, altfel, nu mai ești atât de motivat. Pentru asta trebuie să ai destul de multe ședințe și discuții ca să asiguri că toate rotițele se învârt cum trebuie.

„Tot ce facem noi se bazează pe valorile companiei, noi le numim «cei patru H»: Honest, Humble, Hungry, Happy. La fiecare angajare, dacă un om nu are unul dintre cei patru H, nu îl angajăm, indiferent cât de bun e. În trei luni ai timp să-ți dai seama de toate aceste lucruri”, declară Costi.

Cât timp stai la o idee de afaceri înainte să renunți?

„Nu este o formulă magică, de cele mai multe ori stai pe o idee atât cât îți permite bugetul. Important este ca atunci când ai un buget, înainte să cheltui primul leu, să știi exact ce vrei să faci cu tot bugetul”, este de părere Costi.

În opinia lui, o greșeală pe care o fac mulți antreprenori este că au un buget, de obicei foarte mic, încep să lucreze, dar nu au un plan. „Aceasta este o greșeală fatală. În primul rând, nu știi ce faci, iar în al doilea rând, nu știi dacă faci bine”.

Abordarea corectă pe care o vede el este ca, în momentul în care ai planul făcut, să treci niște puncte intermediare - milestones, și în funcție de cum progresezi și îndeplinești punctele acelea, decizi dacă mergi mai departe sau nu. Apoi, îți ajustezi bugetul și volumul de lucru în funcție de cum decurg lucrurile. „Bineînțeles, dacă nu ți-ai dat seama în 3 luni de zile că trebuie să te oprești - ai rămas fără bani și te oprești de nevoie”, afirmă el.

Trebuie să poți previziona ca să poți corecta din timp.

Întrebat despre cum validezi o idee de business, Costi menționează „o chestie care e scrisă peste tot, nu am inventat-o eu, și e foarte reală” - trebuie să te asiguri discutând. „Dacă nu ai un produs, trebuie să te duci la client și să-i arăți un plan sau un desen – trebuie să te asiguri că acel lucru rezolvă o problemă. „Nu este o soluție dacă nu există o problemă. «Nu avem o problemă pentru ea, dar e bună soluția»”, spune el amuzat de abordarea greșită a unor antreprenori.

Afli dacă este sau nu o idee bună de business după ce întrebi ori faci pre-contract cu un client, dar nu unul, trebuie să ai măcar doi sau trei. „Unul este o întâmplare, doi sau trei încep să fie o confirmare. Eu am făcut greșeala să-mi validez niște idei pe baza unui singur client și s-a dovedit că nu era în regulă”.

Nu este o soluție dacă nu există o problemă.

În același timp, Costi spune că e foarte greu să renunți la un proiect, iar acesta este un skill pe care nu a vrut să-l perfecționeze în timp. „Chiar dacă toate semnele spun că un proiect trebuie omorât, eu îmi spun că putem să-l mai ducem - se cheamă «a împinge la deal un cal mort». Și am pățit asta cu câteva produse interne, înainte de Eventway. Apropo, Eventway a apărut din a patra sau a cincea încercare”.

Eventway este o platformă de self-ticketing care îți ”taie bilete” online la marile festivaluriAceasta pune la dispoziția organizatorilor de evenimente un proces de management intuitiv și este destinată exclusiv comercializării de bilete electronice, identificabile prin codul QR. Ulterior, acestea pot fi achiziționate prin cele mai cunoscute procesatoare de plată, fiind livrate pe adresa de e-mail a clientului.

În iulie, IntelligentBee a obținut o investiție de 200.000 de euro pentru Eventway. „Înainte să investești bani într-o idee, investești timp ca să cauți clienți, lucru care poate fi cuantificat tot în bani”, spune Costi.

Costi Teleman, fondatorul InteligentBee și Eventway, spune că în 2018 și-au atins targetul propus și chiar l-au depășit cu puțin, ajungând la încasări de 1 milion de dolari. În 2019, îți propun să se concentreze asupra consolidării și creșterii companiei. „Vrem să investim și mai mult în oameni. În același timp, ne concentrăm asupra extinderii și asupra obiectivelor de creștere a vânzarilor. Creșterea vrem sa fie formată din 2 cifre, în procente (Double Digit Growth)”, conchide el.



Citeste si