- 4 Decembrie 2018
Copilul care a trăit explozia de la Cernobîl scoate energie din valuri
„M-am născut în 1986, în Ucraina, într-un oraș care nu este amplasat foarte favorabil - la circa 300 de kilometri distanță de Cernobîl. La două săptămâni după ce m-am născut, reactorul nuclear de la Cernobîl a explodat, iar 95% dintre bebeluși s-au născut cu diverse probleme de sănătate – probleme de inimă, stop respirator, cancer și alte probleme majore. Am intrat în stop respirator – am încetat să mai respir, nu aveam puls - iar asta se consideră a fi moarte clinică.”
Aceasta este povestea Innei Braverman, copilul care a suferit de pe urma exploziei de la Cernobîl, devenită antreprenoarea care exploatează energia valurilor pentru electricitate, la numai 24 de ani.
De curând, Inna a fost la București, la un eveniment organizat de Future Makers, și a oferit un interviu pentru start-up.ro, în care am vorbit pe larg despre cum a marcat-o experiența trăită în copilărie, cum a înființat Eco Wave Power, compania care exploatează energia valurilor și despre ce înseamnă să fii o femeie antreprenor într-o industrie dominată de bărbați. Versiunea comprimată a interviului nostru îl puteți urmări în videoclipul de mai sus.
A primit o a doua șansă la viață, iar faptul că tragedia a survenit de la o metodă tradițională de generare a electricității a făcut-o să-și dorească să facă ceva bun cu ea, să se asigure că noua generație nu se va confrunta cu probleme de sănătate sau de altă natură cauzate de poluare.
„Copilul care aleargă către mare”Inna și-a dorit întotdeauna să facă ceva care să lase o amprentă în lume, încă de la o vârstă fragedă, însă nu a avut întotdeauna oportunitatea. „M-am născut într-un oraș foarte mic din Ucraina, unde nu există un mediu de business dezvoltat sau o comunitate de startup-uri. Când aveam patru ani, familia mea a emigrat în Israel, dar tot într-un oraș mic, numit Akko. Nu aveam nici măcar cinema în oraș. Când locuiești într-un oraș mic, nu primești în fiecare zi o oportunitate să faci ceva mare - deci îmi doream să fac ceva, dar nu aveam ocazia”, îmi povestește Inna.
A absolvit Științe Politice, la Universitatea din Haifa, Israel, pentru că a crezut că ar putea face o schimbare prin politică – să schimbe reglementări și legi. „Dar atunci când am terminat facultatea, nu stăteau politicieni în rând să mă angajeze. La 21 de ani, nu primești oportunitatea să fii prim-ministru în Israel, de exemplu, și să faci cu adevărat o schimbare”, își amintește ea amuzată.
Cumva, însă, viața a adus-o în domeniul industriei energetice. Își căuta un loc de muncă și, pentru că a studiat Științe Politice și Literatura Engleză, s-a angajat ca translator de ebraică – engleză într-o companie de energie regenerabilă. Așa a descoperit că energia regenerabilă este o metodă foarte bună pentru a schimba lumea, mai ales luând în considerare experiența ei personală.
În plus, a văzut că energia eoliană și energia solară sunt complet comercializate, spre deosebirea de energia valurilor. În 2011, când a fondat compania bazată pe energia valurilor, toată lumea îi spunea că este o resursă uriașă și că energia valurilor putea produce cantitatea dublă de energie generată la acea vreme, dar exploatarea acestei resurse nu era implementată la scară comercială.
Energia valurilor, sursa care poate fi exploatată non-stopFiind tânără, naivă și foarte ambițioasă, mi-am spus că, dacă toate aceste companii mari, care au miliarde de dolari, nu pot produce energie din valuri, eu o pot face – fără bani, fără legături sau experiență tehnică. Am încercat și am reușit.
În ceea ce privește avantajele pe care le are energia valurilor față de alte resurse, antreprenoarea spune că acestea există, cu siguranță. „De exemplu, energia solară este uimitoare, dar poate fi produsă numai în timpul zilei, când este însorit. Atunci când există poluare sau este înnorat, nu poți genera energie solară. Și energia eoliană este foarte bună, dar predomină, în mare parte, dimineața devreme sau seara târziu, atunci când populația folosește energia cel mai puțin. Așa că sincronizarea este problematică.”
În același timp, energia valurilor poate fi produsă non-stop în unele țări, precum Irlanda, Marea Britanie, Chile, Scoția sau Australia, întrucât multe dintre ele au coaste masive și pot produce cantități uriașe de energie.
Totuși, Inna spune că energia valurilor nu este o soluție unică la toate problemele din lume.
Cred că soluția este o combinație între toate și, astfel, se poate produce mai mult decât cantitatea de energie de care este nevoie acum la nivel global.
În plus, utilizarea tuturor surselor de energie ar putea asigura o producție stabilă și nu vor exista fluxuri în funcție de disponibilitatea resurselor, iar fiecare o echilibrează pe cealaltă.
Potrivit antreprenoarei, costurile energiei valurilor sunt comparabile cu cele ale energiei solare, aceasta din urmă fiind una ieftină acum, după 20 de ani de comercializare. „Desigur, mai sunt încă multe lucruri care pot fi făcute pentru a scădea prețurile și mai mult și nu mai există dificultăți economice care să împiedice comercializarea energiei valurilor”, afirmă Inna.
Atunci când a lansat Eco Wave Power, Inna Braverman avea doar o idee, dar nu deținea cunoștințe de inginerie ca să poată face schițe și planuri. „Aveam 24 de ani atunci când am lansat compania – foarte tânără, mai ales în industria energiei”, își amintește zâmbind. Primul pas a fost să cerceteze motivele pentru care alți dezvoltatori au eșuat.
Știam că, dacă vrei să comercializezi energia valurilor, trebuie să găsești soluții la problemele principale existente în domeniu.
La scurt timp, i s-a mai alăturat cineva în companie. „Am mers la un eveniment social, unde l-am cunoscut pe partenerul meu, David Leb, care este un antreprenor în serie. Una dintre investițiile sale este într-o tabără de surf în Panama, numită Rancho Estero. Fiind implicat într-o tabără de surf, el a văzut potențialul energiei valurilor, a fost expus la ea și avea propriile idei și concepte privind energia valurilor. Când ne-am întâlnit accidental m-a întrebat care este pasiunea mea. I-am spus că energia valurilor și am fost ambii șocați – care sunt șansele ca doi oameni atât de diferiți - eu în Israel, el în Panama, nici nu ne cunoșteam – să avem aceeași pasiune?”, se întreabă Inna și acum, retoric. Iar acesta a fost începutul companiei.
Pentru a transpune în realitate ideea lor, au mers în Ucraina, în orașul unde s-a născut Inna, și au organizat o competiție cu 300 de ingineri. Au ales o echipă de cinci persoane, care au dezvoltat ideea lor în schițe și planuri practice.
„Am mers în Ucraina din două motive – unul practic, altul emoțional. Emoțional, pentru că este o finalitate, are un loc aparte în sufletul meu - am petrecut acolo primii ani din viață, iar experiența mea nu a fost chiar pozitivă acolo, dar, cu siguranță, am simțit legătura cu Ucraina.”
Când lansezi o afacere, nu vrei să arzi banii la foc continuu.
Al doilea motiv este din punct de vedere financiar.„Inginerii din Israel sunt foarte buni, dar sunt și foarte costisitori. Inginerii din Ucraina sunt și ei foarte buni, dar beneficiezi de calitate înaltă la un preț mult mai mic”, explică ea decizia de business luată la acel moment.
Cum scoți electricitate din valuriDispozitivele sistemului dezvoltat de ei au forme specifice, similare unei bărci, și se atașează de structuri existente construite de oameni. Acestea plutesc după mișcările valurilor, împingând hidrocilindrul, care transmite petrol biodegradabil în acumulatorul aflat pe uscat. Acolo, se acumulează o presiune, echivalentă cu înălțimea valurilor - cu cât sunt mai mari valurile, cu atât este mai mare presiunea. Această presiune este folosită pentru a porni hidromotorul, care pornește un generator și se transmite ca energie verde prin rețea.
Sistemul are un hardware foarte simplu, dar un software inteligent, ceea ce este o combinație foarte bună pentru un produs.
Componentele cele mai scumpe sunt pe uscat și doar plutele sunt în apă, iar în asta constă și simplitatea proiectului. „Întregul sistem este controlat de smart automation, care ajustează diferite componente necesare în rețea, pentru a funcționa optim în concordanță cu înălțimea valurilor. Acesta este un lucru semnificativ îmbunătățit în sistemul nostru, față de alte companii”, afirmă Inna.
În prezent, au două instalații, în Portul Jaffa, din Israel, și în Gibraltar. Cea din Portul Jaffa funcționează de patru ani. A început ca un proiect mic, de 10kw, și poate alimenta până la zece case. „Este foarte puțin, dar a fost folosită ca prototip (proof-of-concept)”, precizează antreprenoarea.
Compania a primit de la stat aprobare pentru finanțarea extinderii acestei instalații. Inițial, va crește până la 100 de kw, suficient pentru a alimenta aproximativ 100 de case, iar pentru că sunt vreo cinci kilometri de dig, „rețeaua poate fi extinsă până la 5 mw și chiar mai mult, ceea ce este uimitor, pentru că energia valurilor nu a atins niciodată o scară atât de mare”.
Potrivit Innei, stația din Gibraltar este „singura serie de generatoare de energie din lume conectată la o rețea electrică ce operează în baza unui acord de comercializare”.
Ea spune că au transmis energie prin rețeaua din Gibraltar în ultimii doi ani. Compania a încheiat un acord cu Guvernul pentru a extinde stația la 5mw, ceea ce înseamnă 15% din volumul de electricitate de care are nevoie Gibraltar.
„Va fi, cu siguranță, un proiect istoric, pentru că, până acum, industria valurilor a fost, în mare parte, la nivel de cercetare, iar odată ce va fi construit primul proiect comercial, va însemna începutul extinderii energiei valurilor la nivel internațional”, afirmă Inna.
În afară de aceste două stații, Eco Wave Power are proiecte pentru a instala conducte în Mexic, China, Marea Britanie și alte țări din lume.
Furtunile sunt una dintre problemele pe care le-au întâmpinat competitorii, precum și un motiv de îngrijorare pentru investitori, dar Inna spune că acestea nu pot distruge echipamentul lor. „Li s-a întâmplat competitorilor noștri – echipamentul unora a fost distrus în mijlocul oceanului, ale altora s-a scufundat de mai multe ori din diferite probleme tehnice. Cred că unul dintre avantajele tehnologiei noastre este că nu instalăm stația în larg, ci pe diguri, chei și alte structuri construite de oameni. Așa că, 90% din echipamentul nostru este pe uscat, ca orice altă centrală clasică”, explică Inna.
Al doilea avantaj pe care îl au este faptul că au patentat un mecanism de protecție pentru furtună. „Atunci când valurile sunt prea mari pentru ca sistemul să-i facă față, ridicăm plutele deasupra nivelului apei și devin o parte din dig, rămânând blocate până trece furtuna. Când a trecut furtuna, încep automat operațiunile și coboară înapoi în apă. În plus, avem asigurare, ceea ce este un avantaj important”, spune antreprenoarea, mândră de succesul lor.
Eco Wave - listare la bursă în 2019Unul dintre obiectivele companiei pentru anul viitor este să-și extindă stația din Israel, ceea ce va însemna introducerea unui tarif pentru electricitatea provenită din energia valurilor. „Acum, pentru că suntem conectați la rețeaua de utilități electrice, Guvernul va fi nevoit să introducă un tarif pentru această energie”, declară Inna.
De asemenea, își doresc să înceapă curând lucrările la stația din Gibraltar, pentru a lucra la capacitatea maximă, precum și la proiectul din Mexic, unde au deja terenul și majoritatea aprobărilor.
Tot pentru 2019 și-au propus și listarea la bursă, obiectiv stabilit pentru 2018, dar amânat câteva luni. În 2018 ,au existat fluctuații semnificative în evaluarea multor companii. În plus, ne-am gândit că ar fi o idee bună să arătăm mai mult progres și că avem deja proiecte gata să fie demarate în diferite locații, demonstrând că vom folosi banii pentru construția propriu-zisă, nu pentru cercetare – un model pe care l-am văzut la alte IPO-uri ale companiilor din industria energiei valurilor.
Inna afirmă că listarea la bursă este un pas important, pentru că le oferă mult mai mult acces la Guvern, întrucât acesta preferă companiile publice, pentru că sunt mai transparente, și le este mai ușor să obțină aprobări pentru conducte, terenuri și acorduri de procesare a energiei.
Un punct critic pentru industria regenerabilă în ansamblu, pentru că toată lumea vorbește despre combaterea schimbărilor climatice, diminuarea poluării și investițiile în energia regenerabilă, dar volumul de investiții este foarte scăzut în acest moment.
Antreprenoarea spune că banii pompați în soluții de mediu sunt extrem de puțini. „În medie, se investește doar 1% din PIB-ul țărilor la nivel global, ceea ce este un procentaj extrem de mic. Este foarte bine că se vorbește despre asta și politicienii promovează energia regenerabilă, este bine că auzim atât de multe despre poluare și despre faptul că 16% din populație suferă de moarte prematură din cauza poluării, dar dacă chiar vrem să rezolvăm problema trebuie să ne asigurăm că se fac investiții masive în energia regenerabilă, iar asta nu se întâmplă acum”, remarcă Inna.
O problemă cu care se confruntă în industria energiei valurilor este dificultatea și chiar imposibilitatea de a primit primi bani de la bancă. Așa că, de fiecare dată când primesc investiții, o fac în schimbul unui număr de acțiuni în companie, ceea ce este mult mai complicat.
În opinia ei, acestea sunt doar câteva dintre motivele pentru care trebuie să se creeze mai multe oportunități de finanțare pentru energia regenerabilă și să fie sprijinite astfel de inițiative.
Îi recunosc faptul că atunci când i-am văzut numele - Braverman, atât de aproape de "brave"-ul englezesc - și i-am aflat povestea, primul lucru la care m-am întrebat a fost „oare se consideră o femeie curajoasă?”, iar răspunsul ei a depășit așteptările sugerate de nume.
„De multe ori, ca antreprenor, ai nevoie de mult curaj pentru a-ți depăși fricile. Am ținut o prezentare la TedX și am spus că am început cu 7-2 de culori diferite, considerată cea mai proastă mână din jocul de poker Texas Hold'em. Mi-am început viața murind. Chiar și când am crescut am avut probleme de sănătate legate direct de explozia de la Cernobîl. Am fost un copil destul de bolnăvicios. Am locuit în orașe mici, atât în Ucraina, cât și în Israel, ceea ce nu oferă foarte multe oportunități. Am emigrat în Israel, iar legile spuneau că nu puteam aduce cu noi mai mult de 200 de dolari per persoană.”
Ea spune că, deși a avut un început mai mult decât nefavorabil, rămâne convinsă că totul de ține de felul în care îți joci cărțile.
Sunt femeie, sunt mai tânără, nu am banii necesari, provin dintr-un oraș mic, am probleme de sănătate majore – dar voi lua toate aceste probleme și le voi transforma în succes.
„Mulți oameni cu același început ar spune că «viața mea este prea dificilă, nu vreau să fac asta, nu pot să fac nimic, nu pot să am succes, nu am conexiuni, nu am bani, nu sunt de genul potrivit - sunt femeie poate ar trebui să fie bărbat pentru a avea succes în industria energetică». Dar pentru mine a fost ca un impuls constant. Mi-am spus, «bine, sunt femeie, sunt mai tânără, nu am banii necesari, provin dintr-un oraș mic, am probleme de sănătate majore – dar voi lua toate aceste probleme și le voi transforma în succes. Le voi demonstra contrariul tuturor celor care spun că sunt prea slabă ca să câștig». Într-un fel, acesta a devenit focul din mine și forța care mă mâna să am succes”, mărturisește Inna.
O lume a bărbaților: „Espresso, vă rog!”
Inna Braverman a fost inclusă în clasamentul celor mai influenți 100 de oameni, realizat de Medium, și a intrat în top 10 cele mai influente femei ale secolului XXI, împărțind clasamentul cu nume precum Michele Obama și Oprah Winfrey, și se află printre cei opt tineri inovatori cu idei ingenioase pentru viitorul energiei, în clasamentul revistei Smithsonian. Eco Wave Power a luat premiul pentru cea mai bună companie de energie regenerabilă din Israel deținută de o femeie, acordat de CV Magazine.
Inna crede că este foarte bine că se fac astfel de liste, dedicate exclusiv femeilor antreprenor, care le pun în lumina reflectoarelor. Cu toate acestea, consideră că mai sunt încă multe lucruri care trebuie îmbunătățite pentru a diminua inegalitatea dintre femeile și bărbații antreprenori.
„Să fii antreprenor - indiferent de gen – este greu. Toți antreprenorii spun că este foarte dificil. Să fii femeie antreprenor este cel puțin de două ori mai greu, mai ales atunci când intri într-o industrie dominată de bărbați, cum este industria energetică, unde în mare parte sunt bărbați și persoane mai în vârstă. Eu sunt femeie și sunt tânără, așa că nu mă încadrez”, îmi povestește Inna din experiența ei de antreprenor.
De fiecare dată când intram într-o sală de conferințe, credeau că sunt secretara cuiva. De fiecare dată când intram într-o sală de consiliu, spuneau „Espresso, vă rog!”.
„Ei cred că, dacă o femeie este într-o sală de consiliu, probabil e aici ca să-mi aducă cafeaua”, povestește Inna, în timp ce pe față i se citește un zâmbet de dezamăgire.
O întreb cum o afectează această percepție când vine vorba de finanțare, iar lucrurile nu stau bine. „Atunci când vii să-ți prezinți ideea în fața unui investitor, ești deja îngrijorat pentru cum vei prezenta, cum vei explica aspectele financiare, cum vei explica aspectele tehnice – iar aici mai ai o grijă în plus – cum vei fi percepută în calitate de femeie antreprenor? Tocmai mi-a cerut o cafea, există vreo șansă că mă va lua în serios până la finalul întâlnirii?”, îmi împărtășește ea gândurile privind această problemă.
Inna menționează studii recente potrivit cărora numai 2% dintre fondurile VC merg la femeile antreprenor. „Cred că acesta este un lucru care trebuie să se schimbe. Femeile sunt antreprenori foarte buni și pot face orice își doresc. Multe studii arată că firmele conduse de femei sau au mai multe femei în consiliul de administrație au performanțe mai bune decât cele conduse exclusiv de bărbați”, adaugă ea.
În ceea ce privește Israelul, la capitolul antreprenoriat, Inna spune că este o țară care „tinde spre egalitatea de gen”.
Atât bărbații, cât și femeile intră în armată, ceea ce este un lucru rar întâlnit. Așadar, femeile sunt bune pentru orice – să fie în armată, să-și plătească taxele și orice altceva are țara nevoie de la ele - dar nu sunt sprijinite atunci când vine vorba de antreprenoriat.
Ea îmi povestește despre faptul că Israelul are o comunitate de femei antreprenor foarte influente, cum este Dr. Kira Radinsky, care și-a vândut compania către eBay, și altele care chiar au câștigat premiul Nobel. În același timp, există și o lipsă de egalitate pentru femeile antreprenor. „De exemplu, cancelarul Germaniei, Angela Merkel, a venit recent în Israel și a cerut Guvernului să se întâlnească cu mediul antreprenorial. Au făcut un eveniment foarte frumos în Muzeul din Tel Aviv, unde au invitat 50 de antreprenori – numai bărbați. Merkel era singura femeie din încăpere. Ea s-a întors către Benjamin Netanyahu, prim-ministru al Israelului, și a spus: «Presupun că ecosistemul de startup-uri din Israel nu este suficient de avansat încât să include femei»”. Nu a rămas tăcută la acea situație, îmi povestește Inna despre știrea care a ajuns și în presa internațională.
Guvernul era supărat că această imagine a ajuns în presă, pentru că pune Israelul într-o lumină proastă, dar ea crede că „este foarte bine că a ajuns în presă, pentru că arată adevăratele probleme”.
Asta se întâmplă atunci când camerele de luat vederi sunt oprite, nu este presă în sală sau nimeni nu verifică – te trezești cu o sală în care sunt numai bărbați.
Ea mai spune că noi, ca societate, trebuie să oferim „spațiu și pământ fertil femeilor antreprenor pentru a crește”, și să le oferim suport, posibilitatea, mentoratul și instrumentele de care au nevoie pentru a-și atinge potențialul maxim, potențial care este foarte înalt, în opinia ei. „Cred că femeile au început de la un nivel de oportunitate mult mai scăzut – avem capacitățile cognitive excelente și resurse emoționale – cum gestionăm situațiile - dar ne sunt oferite mult mai puține șanse, iar cea mai bună soluție pentru a merge mai departe este să reparăm situația”, adaugă Inna Braverman.
În opinia Innei, o soluție în acest sens ar fi ca orice companie să fie forțată să aibă cel puțin 50% femei în board-ul lor sau orice panel la evenimente să fie compus în proporție de 50% de femei.
De multe ori, vorbesc la conferințe și mă trezesc că sunt singura femeie din panel sau chiar singura femeie din sală. Atunci când mergi în industria energiei, cam 1-2% dintre persoanele din încăpere sunt femei.”
În plus, ea crede că alte femei antreprenor, care au deja succes sau sunt pe calea succesului, trebuie să mentoreze tânăra generație, să-și împărtășească experiența și să ofere suport atunci când este necesar. „Bărbații antreprenori sunt foarte buni la asta, pentru că mereu trag pe cineva după ei”, remarcă ea.
De ce femeile antreprenor nu se iubesc pe ele însele
Femeile sunt foarte rușinate atunci când vine vorba de bani.
„Atunci când o antreprenoare are nevoie de un milion de dolari pentru startup, ea va cere de la investitori doar 100.000 de dolari, pentru că mai întâi vrea să-și demonstreze capacitățile, iar apoi să ceară bani. Dar 100.000 nu sunt suficienți, pentru că atunci când dezvolți un startup faci greșeli, se întâmplă să cheltui mai mult decât a fost planificat, deci nu este o strategie foarte bună. Pe de altă parte, atunci când bărbații au nevoie de un milion de dolari, ei ajung să primească cinci milioane de dolari”, îmi exemplifică Inna.
Ea spune că aceasta este o diferență care trebuie depășită. „Femeile trebuie să se simtă confortabil să vorbească despre bani și să înțeleagă că banii sunt modul prin care putem să participăm în mediul de afaceri. Nu este nimic rău în a primi banii de care ai nevoie”, afirmă ea.
Noi ne scuzăm nu doar pentru eșecurile noastre, dar și pentru succes.
În al doilea rând, Inna consideră că femeile se scuză excesiv. „Noi ne scuzăm nu doar pentru eșecurile noastre, dar și pentru succes. Atunci când o femeie antreprenor are succes, de multe ori ea îl atribuie altor factori - că s-a născut într-o familie bogată sau că tatăl ei este profesor. În același timp, bărbații își atribuie lor succesul, «pentru că sunt carismatic, pentru că sunt minunat«. Trebuie să învățăm să ne asumăm responsabilitatea, dar și să ne asumăm meritele”, este de părere antreprenoarea.
Nu trebuie să fii perfect în toate ca să ai un business de succes.
De asemenea, ea crede că femeile nu știu că nu trebuie să fie perfecte. „Femeile vor să fie perfecte la toate – vrem să avem o carieră de succes, să creștem copiii perfecți, să avem soțul perfect, și toate în același timp, câteodată în detrimentul somnului”, povestește ea amuzată, continuând prin a spune că, „antreprenoriatul, în general, nu este despre perfecțiune, din fericire”.
Ea citează studii carea arată că, atunci când apare un anunț de job, bărbații vor aplica atunci când îndeplinesc doar 60% din criterii, în timp ce femeile vor aplica doar atunci când îndeplinesc condițiile în proporție de 100%. Uite cât de dur ne judecăm pe noi însene. Ea este de părere că femeile trebuie să înțeleagă faptul că „a fi perfect și a fi antreprenor sunt două lucruri complet diferite”.
Inna spune că sunt multe lucruri care pot fi îmbunătățite la acest capitol. „Ne-au luat mii de ani până ca femeile să primească drept de vot în unele țări și ne va lua, probabil încă mult timp până vom atinge egalitatea de gen, deși sper să fie mai puțin, dar vedem deja o schimbare pozitivă și mișcări pozitive, în special în țările vestice. În Europa de Est, am vizitat Ucraina, Rusia, România și am văzut că femeile nu primesc întotdeauna șanse egale, iar societatea este programată într-un anume fel, dar lucrurile se pot schimba”, afirmă ea încrezătoare în viitor.
Atunci când am vizitat România cu patru ani în urmă, nu am auzit niciodată cuvintele „startup”, „inovație”, „incubatoare” – nu am auzit aproape nimic despre lumea startup-urilor. Iar anul acesta, sunt de o zi în România și toată lumea vorbește despre asta. Deci dacă atât de multe puteau să se schimbe în patru ani și să fie o deschidere spre inovație și antreprenoriat, aceeași schimbare ar putea avea loc și în antreprenoriatul feminin.
„Dar noi, ca femei, avem responsabilitatea să ne asigurăm că subiectul egalității de gen rămâne pe agenda zilnică și că ne concentrăm pe promovarea antreprenoriatului feminin”, concluzionează Inna Braverman, cofodantoarea Eco Wave Power.