Cum conduce Jeff Bezos: cele 7 reguli de bază

Într-o scrisoare adresată acționarilor companiei Amazon, fondatorul și CEO-ul Jeff Bezos spune că este nevoie de o combinație de factori care să le asigure succesul, pentru a se ridica la nivelul așteptărilor clienților.

În scrisoarea adresată acționarilor, unul dintre cele trei documente publicate pe site-ul Amazon, Jeff Bezos amintește despre toate reușitele companiei din acest an și poziționarea sa în diferite clasamente ale preferințelor clienților. În același timp, el menționează că au avut și eșecuri care i-au costat mulți bani, motiv pentru care împărtășește cu ei șapte „elemente esențiale despre ceea ce am învățat (până acum) cu privire la standardele înalte din cadrul unei organizații” în această epocă a „împuternicirii clienților”. 

În primul rând, el se întreabă dacă standardele înalte sunt intrinseci sau pot fi învățate. Oamenii „se pricep destul de bine la învățarea unor standarde ridicate doar prin expunere. Standardele ridicate sunt contagioase”, continuă el.

Despre Bezos se spune că posedă cunoștințe cel puțin de bază în fiecare aspect al afacerii pe care o conduce, pentru a putea supraveghea buna desfășurare a lucrurilor. Posibil și datorită acestui fapt el spune că „trebuie să înveți standardele înalte în mod separat, pentru fiecare zonă de interes”. El împărtășește din experiența proprie, de la începuturile companiei, atunci când avea standarde înalte pe zona de invenție, asistența clienților și pe angajare. Dar recunoaște că nu avea același nivel atunci când trebuia să inspecteze lucrurile și să rezolve problemele, așa că a fost nevoit să învețe. Mai important decât atât, el spune că a învățat de la colegii lui, care i-au fost profesori în diverse domenii.

În aceeași ordine de idei, Bezos spune că, mai întâi, trebuie să recunoașteți cum arată lucrurile bine făcute, apoi trebuie să aveți așteptări realiste pentru cât de greu va fi să le îndepliniți.

Convingerile irealiste asupra scopului, care sunt adesea ascunse și nespuse, continuă el, „ucid standardele înalte”. Asta înseamnă că, pentru a atinge standarde înalte pe cont propriu sau în cadrul unei echipe trebuie să formați și să comunicați în mod proactiv convingeri realiste despre cât de grea va fi o sarcină. Dacă aveți așteptări prea mari, este probabil să renunțați prea devreme, dacă nu s-au adeverit.

„Noi nu facem prezentări PowerPoint (sau orice altă prezentare pe diapozitive) la Amazon, ci scriem memo-uri de 6 pagini structurate în mod narativ și citim unul în tăcere, la începutul fiecărei întâlniri”, spune Bezos. Cele mai bune lucrări sunt împărtășite cu colegii, cărora li se cere să le îmbunătățească, să le dea deoparte pentru câteva zile, iar apoi să le editeze din nou, cu mintea limpede. 

Atunci când face referire la abilități, Jeff Bezos spune că „antrenorul de fotbal nu trebuie să poată arunca mingea, iar un regizor de film nu trebuie să aibă joc actoricesc, dar ambii trebuie să recunoască standardele înalte pentru acele lucruri”. 

În cele din urmă, el face un rezumat al beneficiilor pe care le au standardele înalte, menționând că „o cultură a standardelor înalte este o protecție a tuturor lucrurilor „invizibile”, dar esențiale, care se desfășoară în fiecare companie”. Mai exact, munca făcută atunci când nimeni nu se uită, iar s-o faci bine înseamnă să fii un profesionist.

El își încheie adresarea prin a anunța că, la 13 ani de la lansare, Amazon a depășit 100 de milioane de membri Prime la nivel global. În 2017, Amazon a expediat mai mult de cinci miliarde de produse Prime și a avut mai mulți membri noi ca oricând. 

 



Citeste si