- 7 Mai 2018
Este inevitabil: cum să faci față refuzului în antreprenoriat
Vă spuneam într-un alt material despre cele 15 moduri în care un investitor îți spune „nu”. Dar după ce ai aflat să citești printre rânduri, ce faci cu informația respectivă? Cum faci față respingerii și te redresezi?
Entrepreneur India a vorbit cu fondatori de startup despre modul în care o persoană poate gestiona refuzul și am extras câteva sugestii.
Respingerea vine ca un duș receKartik Hajela, cofondator și vicepreședinte la Log 9 materials, consideră că respingerea este importantă pentru un antreprenor sau pentru orice profesionist. „Aceasta îți face trezirea la realitate. Pentru antreprenori, atașamentul care este construit între ei și produsul lor ajunge să fie atât de puternic încât devine dificil pentru ei să se confrunte cu defectele practice sau problemele asociate cu acestea”, a spus el.
Pune întrebăriEste inevitabil să nu fii respins măcar o dată ca antreprenor, dar modul în care faci față situației este cel care va face diferența. Umesh Thota, fondator Authbase, spune că este important să păstrezi o perspectivă pozitivă chiar și atunci când ești respins. „Aproape întotdeauna, orice tip de investiție va fi respinsă la început. Dar nu uitați să întrebați de ce. Ar putea exista o sută de motive diferite pentru care ideea voastră este anulată, dar dacă știți de ce a fost respinsă mai întâi de toate, atunci puteți rezolva problema și apoi reveniți”, susține el.
Evaluează situațiaSă te confrunți cu refuzul este o parte integrată din viața de antreprenor, mai ales în perioada de început. Kinshuk Kocher, cofondator, BD & Finance, CAREDOSE, spune că „Am fost respins de oameni care ne-au spus că piața farmaciei online este saturată și, prin urmare, am ajuns prea târziu. Credem că, în primul rând, respingerea trebuie evaluată la nivel intern. Dacă are sens, atunci ar trebui să fie acceptată și făcute modificările necesare, dacă este cazul”.
Mergi mai departeÎn afaceri, poți fi respins pe două direcții: de către investitor căruia nu-i place modelul de business sau un client nemulțumit de produsul vostru. Oricare dintre acestea îți oferă un feedback constructiv pentru a veni cu ceva nou sau pentru a îmbunătăți oferta actuală. „Cred că este esențial ca antreprenorul să se ridice cu același entuziasm și chiar mai mult, și să nu dea înapoi”, spune Kartik Hajela. Dar eșecul i-a ajutat să improvizeze, să-și regândească ofertele și să dezvolte soluția care ar putea fi acceptată.
Tot despre curajul de a înfrunta necunoscutul și cum să te pregătești emoțional pentru eșec ne-a vorbit și Oana Korda, care va fi speaker la tabăra Startup Your Life.
Citește și alte articole cu traineri din tabără: Andrei Dumitrașcu, CEO Breslo.ro, a renunțat la o carieră în corporație pentru a se alătura unui startup Tabăra Startup Your Life: obsesia de a găsi o soluție pentru afacere