Fitbit concediază peste 100 de persoane și are venituri sub cele prognozate. Ce se întâmplă cu americanii după ultimele achiziții?

Americanii de la Fitbit, liderul pieței de dispozitive purtabile, au fost într-un adevărat shopping spree în ultimul an și la începutul lui 2017. Ultimul business intrat în portofoliu: producătorul român de ceasuri smart, Vector Watch (o tranzacție despre care surse din piață ne spuneau că s-a ridicat la vreo 12 milioane de dolari).

La începutul lunii decembrie 2016, dădeau 40 de milioane de dolari, cash, pentru Pebble, un alt nume hiper-cunoscut pe segmentul de smartwatch-uri.

Însă entuziasmul acționarilor Fitbit se pare că nu mai este la cote atât de ridicate. Pe fondul rezultatelor extrem de proaste – aș îndrăzni să spun – din ultimul trimestru al anului trecut, producătorul american a decis să concedieze 6% din forța de muncă ca prim efort pentru a reduce din costuri. Adică vreo 110 angajați.

Deși per total, piața dispozitivelor purtabile crește încet, segmentul ceasurilor inteligente este în scădere dramatică. De altfel, analiștii IDC anunțau anul trecut că în trimestrul trei peste 80% din totalul pieței de wearables a fost reprezentat de vânzările de brățări de fitness, nu de smartwatch-uri.

Iar liderul pieței de profil era Fitbit, cu peste 5,3 milioane de dispozitive vândute la nivel internațional, în creștere de la cele 4,8 milioane de unități vândute în trimestrul trei din 2015 – pe întreg anul 2015, compania a vândut 21 de milioane de unități (10,9 milioane în 2014), ajutat de faptul că și-a diversificat portofoliul.

Fitbit, venituri sub așteptări

Însă, în ultimul trimestru al lui 2016, compania a vândut 6,5 milioane de device-uri, iar veniturile au ajunge la cel mult 580 de milioane de dolari. Cu mult sub cei 750 de milioane de dolari pe care acționarii îi așteptau. Iar în ceea ce privește întreg anul trecut, compania și-a revizuit prognoza, de la un plus de 26% al veniturilor, la doar 17%. În ceea ce privește numărul total de utilizatori activi în 2016, acesta ar fi ajuns la 23,2 milioane de persoane, potrivit unui comunicat al Fitbit.

Totodată, compania și-a revizuit estimările privind veniturile din acest an și se gândesc la o sumă cuprinsă între 1,5 miliarde de dolari și 1,7 miliarde de dolari (analiștii se așteptau la 2,38 miliarde de dolari).

Acțiuni în scădere

Fitbit a fost fondat în 2007 de James Park și Eric Friedman. Pe 7 mai 2015, Fitbit s-a listat la bursă la o evaluare de 4,1 miliarde de dolari. Cu toate acestea, piața nu a reacționat cum sperau acționarii la dispozitivele purtabile și, în 2016, entuziasmul a scăzut. Astfel, acțiunile Fitbit au scăzut în 2016 cu 50% (în ultimele trei luni ale anuluit trecut au scăzut cu mai mult de 14%, ajungând la 6,17 dolari), iar James Park, CEO-ul Fitbit, compania care a preluat Vector Watch, anunța în luna octombrie că firma va trece printr-o schimbare radicală de focus, de la o companie de electronice de larg consum la una de sănătate digitală.

Însă planul de viitor al lui Park va dura ani de zile până să își vadă rezultatele pozitive. Între timp, compania este sub continuă presiune din partea Apple (pe locul patru în clasamentul IDC privind piața wearables în trimestrul trei din 2016) și a producătorilor din China care vând mult mai ieftin – Xiaomi, de exemplu, le suflă-n ceafă americanilor, având o cotă de piață de 16,5% în T3 2016.

Factorii care vor decide viitorul Fitbit

Viitorul Fitbit va depinde clar de abilitatea companiei de a pune într-un produs revoluționar toate tehnologiile achiziționate în ultimul an. De exemplu, plusul pe care îl aduce Vector Watch este al unei autonomii de peste 30 de zile. Pebble vine cu un brand puternic și cu o comunitate strânsă în jurul produselor. Iar Coin, un startup din domeniul plăților mobile care a dezvoltat un înlocuitor universal pentru carduri bancare, îi poate aduce Fitbit pisibilitatea de a introduce tehnologii NFC de plăți în dispozitivele sale pentru a lupta cu Apple Watch.



Citeste si