- 25 Mai 2016
Joc dezvoltat în România, cu finanțare de pe Kickstarter. Povestea Gibbous
Când te gândești la studiouri de gaming din România îți vin în minte giganții din afară de genul Ubisoft sau EA, care au filiale deschise și aici. Puțini știu însă că există și companii autohtone care vor să facă jocuri. Gibbous este una dintre ele.
Am stat de vorbă cu Liviu Boar, liderul acestui startup, despre ce înseamnă să creezi jocuri în România, despre dificultatea de a găsi banii necesari unui asemenea demers, cât și despre efortul imens care trebuie depus pentru a te face remarcat. Are 34 de ani și este din Târgu-Mureș.
”Eu sunt grafician, fac ilustrații și animații de multă vreme. Am terminat școală de artă, liceu de artă, facultate de același profil, deci era clar că mă îndrept în direcția asta. Din păcate, la noi în țară nu se prea face animație digitală. Trebuie să te autoeduci în sensul ăsta. O înveți pe barba ta”, ne spune Liviu.
E pasionat de gaming de când se știe. Spune că nu se mai fac jocuri ca odinioară și se caracteriează ca fiind o persoană nostalgică. Împreună cu Cami Cuibuș și Campian Nicolae a decis să fondeze Gibbous: ”Noi trei, cei care lucrăm la Gibbous, suntem un startup într-o firmă mai mare de IT. Suntem un proiect mai ciudat, un studio mic de animație. Am avut la un moment dat în plan să facem un film de lung metraj animat, însă ne-am dat seama că suntem prea puțini oameni și ar dura prea mult. Am mai lucrat și la videoclipuri, unde chiar am fost nominalizați la un concurs la Paris, în 2014”.
”Ne-am specializat în animația 2D. Fiind și pasionați de jocuri, am zis să tatonăm acest teren. Eu sunt mai nostalgic, îmi plac jocurile vechi, cum se făceau pe vremuri. Așa că ne-a venit ideea unui ”point-and-click adventure”. Se crează din ce în ce mai rar jocuri de tipul acesta”, mai povestește Liviu.
Gibbous – A CTHULHU ADVENTURE este jocul dezvoltat de Liviu&Co. Targetul de lansare este vara lui 2017. Jocul este unul de tip ”point-and-click adventure” care combină elemente din universurile gândite de George Lucas, HP Lovecraft sau Hithcock. E povestea a trei personaje care se confruntă cu cultiști stranii, voodoo străvechi și chiar și Cthulhu, un demon antic.
Cei trei nu au întâmpinat dificultăți din partea conducerii în ceea ce privește conflictul dintre slujba de zi cu zi și dezvoltarea startup-ului, ba chiar au fost încurajați în acest sens: ”Din fericire, șeful nostru ne-a lăsat să lucrăm la acest proiect, în paralel cu jobul. Nu a trebuit să muncim noaptea, deși pot să spun că am făcut și asta (râde). Am avut mână liberă să dezvoltăm Gibbous, cu condiția să nu neglijăm proiectele de la muncă. Am fost finanțați cât de cât de către firmă până am dat drumul la demo, care reprezintă cam 10% din produsul finit. Vrem să ne permitem să lucrăm full-time, timp de un an, pentru a termina. Să nu ne mai oprim pe parcurs”.
Pentru finanțare au apelat la Kickstarter, unde s-au bucurat de succes imediat. Experiența creării unui joc de PC este total diferită față de cea a unui joc pe platformă mobilă: ”Noi am mai realizat în trecut și un joc de mobil, deci acesta nu ar fi primul nostru proiect de gaming. Însă acolo e altă treabă. Dacă nu ai un buget serios de promovare, ești încă un joc între milioane de alte jocuri. Pentru a putea continua dezvoltarea Gibbous, am apelat la Kickstarter. Era oarecum normal să urmăm pasul acesta. Jocul este de nișă, nu puteam merge cu el la producătorii mari. Suntem numai trei oameni, nu ne putem compara cu alte studiouri. Însă suntem un proiect ambițios. Nu prea se mai fac jocuri de genul ăsta, astfel că am prins destul de bine pe platforma de crowdfunding”.
Susținerea cea mai mare, din România”Deși nu prea am avut expunere, am reușit să ne atingem obiectivul. Am cerut 40.000 de dolari și am primit 56.000 în condițiile în care totul s-a făcut ”de la firul ierbii”. O altă surpriză foarte plăcută a fost susținerea foarte mare pe care am primit-o din România. Nu mă așteptam la așa ceva. Top 3 orașe care ne-au susținut campania este București - Londra - Cluj”, a adăugat Liviu.
Tânărul a primit feedback foarte pozitiv din partea oamenilor din domeniu și așteaptă cu nerăbdare lansarea versiunii complete a jocului. Acesta va fi comercializat pe platforma Steam: ”Am primit felicitări din partea multor oameni din companii foarte importante de jocuri care au filiale la noi în țară. Ai sentimentul ăla fain că te susțin conaționalii. Proiectele românești pe Kickstarter sunt destul de rare. Toată lumea ne întreba «de unde ați apărut?». A fost o surpriză foarte plăcută. Pot spune că a fost și o mică reticență deoarece suntem din Europa de Est. Nu cred că ne vom îmbogăți din așa ceva, însă cred că jocul se va vinde având în vedere interesul oamenilor”.
Nu îmi dădeam seama de ce oamenii vor să se uite la cineva care se joacă și face streaming. Acum înțeleg. Din cauza lipsei de timp
”Am depus deja cerere pentru acceptare pe Steam, urmează să fie aprobată în următoarele zile. Și încă mai avem multe probleme de care urmează să ne lovim. Riscul este foarte mare având în vedere că lucrăm 14 ore pe zi, și în week-end. Nu putem controla totul, nu putem fi atât de concentrați. Țintim lansarea în vara anului 2017. Nu ne-am grăbit deoarece am vrut să ne încadrăm foarte bine în buget”, mai spune Boar.
În puținul timp liber care i-a mai rămas, Liviu se joacă jocuri simple de aventură, în genul celui pe care vrea să-l creeze. De asemenea, el mai spune că abia acum îi înțelege pe oamenii care se uită la stream-urile de pe YouTube sau Twitch: ”Din păcate nu prea mai am timp să mă joc în timpul liber (râde). În rarele ocazii când pot, mă joc jocuri clasice,de aventură. Cum îți spuneam, eu sunt o fie mai nostalgică. Și nici nu ocupă așa de mult timp. Mi-am cumpărat un PlayStation 4 anul trecut și abia am avut timp de el. Îmi e foarte greu să găsesc o fereastră. Înainte nu înțelegeam cum de au prins așa bine streamerii de jocuri pe YouTube și Twitch. Nu îmi dădeam seama de ce oamenii vor să se uite la cineva care se joacă. Acum înțeleg. Din cauza lipsei de timp”.
Proiectul de pe Kickstarter aici.
”Ar fi foarte fain să existe cât mai multe startup-uri de acest gen, de gaming. Oricât de entuziasmat și de talentat ai fi, ai nevoie de un om cu viziune și putere financiară care să te susțină la început. Noi de-asta ne-am concentrat pe demo. De îndată ce l-am lansat, investitorii au început să se uite în direcția noastră. Acum aștemptăm și banii de la Kickstarter. Oferte de investiție avem, trebuie să stăm și să le analizăm atent”, a încheiat Boar.