Ecommerce - care sunt provocările magazinelor online din UE

Principalele obstacole pe care le au antreprenorii în a vinde online în toată Europa țin de cadrul legislativ, impozitare și logistică. Acestea sunt datele unor studii prezentate de Asociația Română a Magazinelor Online.

Comerțul online din România și perspectiva comunității despre potențialul local a fost tema unei conferințe organizată de ARMO, la care au fost prezenți și reprezentanți ai organizațiilor europene Ecommerce Europa și EMOTA, prin prezența lui Juliette Beulaton, Expert Politici publice Ecommerce Europe și Maurits Bruggink, Secretar General EMOTA. 

Juliette Beulaton a vorbit despre vocea  în cadrul Uniunii Europene, scopul lor fiind de a stimula cadrul legislativ prin adoptarea unor măsuri care să faciliteze activitatea afacerilor online, în contextul în care există peste 75.000 de companii care vând online în Europa.

Au fost menționate principalele obstacole pentru comerțul online cross-border în cadrul UE, unde 32% îl văd ca fiind dificil, iar 17% spun că este foarte dificil. Și cadrul legislativ este văzut ca fiind unul dificil de către 59%, întrucât se observă o piață destul de fragmentată, în sensul că este destul de dificil pentru magazinele online să opereze în mai multe țări din cauza diferențelor legislative și lipsa unei armonizări la nivelul UE. Alte aspecte menționate au fost sistemul de impozitare - 48% și logistica și distribuția - 33%.

Magazinele mici, afectate de schimbările legislative majore

După GDPR, Uniunea Europeană vrea reguli mai stricte pentru comunicațiile online. Și acestea reglementări recente au fost aduse în discuție, întrucât aduc dificultăți magazinelor online, una dintre acestea fiind directiva privind viața privată și comunicațiile electronice (ePrivacy). Maurits Bruggink spune că, deși este una necesară, i se pare a fi o măsură prea severă, în condițiile în care afectează comerțul online din Europa. „Dacă vrei să mergi pe o piață mai mare, magazinele mari au o bază largă de date, așa că pot să targeteze consumatorii, în timp ce magazinele mici nu pot face asta și se bazează pe datele colectate de pe website. Am făcut cercetări și 50% dintre magazine reprezintă 20% din business-urile care se bazează pe cookies”, afirmă el. „Nu tot ce face Bruxellesul pe partea de privacy este bine, unele propuneri sunt bune, altele mai puțin”, este de părere Bruggink.

Printre soluțiile menționate ar fi propunerea unui regulament pe confidențialitate care să fie în avantajul tuturor jucătorilor, înlocuirea unei directive pe ePrivacy cu un regulament și o abordare complet armonizată pentru GDPR.

În același timp, se propune introducerea unor noi condiții pentru consumator, mai exact, amendamente la legislația actuală pentru modernizarea legii consumatorului. De asemenea, se dorește mai multă transparență pentru marketplace-uri și căutările online, precum și îmbunătățirea condițiilor pentru afaceri.

Importul de produse din afara UE

În ceea ce privește importanța și impactul comerțului online la nivel global, Maurits Bruggink spune că TVA-ul este una dintre principalele probleme actuale, întrucât o cantitate mare de produse importate din afara UE nu sunt impozitate, în condițiile în care China acoperă 34% din retail-ul de produse importate, în topul clasamentului fiind articolele vestimentare (30%) și electronicele de consum (19%). 

Uniunea Europeană lucrează la introducerea unor legi până în 2021 prin care și magazinele din România vor putea aplica TVA pentru magazinele din afară. „Nu suntem împotriva concurenței la nivel global, dar trebuie să acționăm cu drepturi egale”, afirmă Bruggink. 



Citeste si