- 12 Septembrie 2018
Optimef: de la primul ceas românesc la primul label românesc vândut de MoMA
În 1979, Optimef se lansa ca primul ceas românesc – un ceas modern, precis, fiabil - după cum spunea reclama lui de la acea vreme. Scos astăzi din cutia îngălbenită de timp, rămâne la fel de relevant ca în ziua în care a ieșit pe ușile întreprinderii Mecanică Fină. Bogdan Costea și Andrei Morariu au readus la viață Optimef în 2016 într-un label de design local creat prin fuziunea dintre trecut și prezent.
În septembrie 2018, Optimef capătă un statut de dublu pionierat, de la primul ceas românesc la primul label de design românesc vândut de MoMA, una dintre cele mai prestigioase instituții culturale de artă modernă din lume. Prin MoMA Design Store, labelul românesc vinde în exclusivitate în Statele Unite modelele Optimef Fărăzece Black - curea neagră din piele și Optimef Fărăzece Black - curea galbenă din piele.
„E fără cinci / e fără zece”Modelul de ceas „Fărăzece” are un design dictat de felul în care citim de fapt ora. „E fără cinci / e fără zece” – e felul firesc în care ne raportăm la curgerea timpului, spun tinerii. Un detaliu care permite abaterea de la afișajul clasic printr-o distribuire originală a indecșilor pe cadran. Ora 12 este marcată cu un 0, iar minutarul măsoară timpul descrescător spre următoarea oră după ce trece de jumătate (30). Simetria pe axa 0-30 este un detaliu original și un bun pretext de a începe o conversație, mai consideră ei. Farazece este un ceas unisex cu un design clasic tradus în limbaj contemporan prin linii simple, detaliile și materialele de ultimă generație folosite.
Sperăm ca îndrăzneala noastră să inspire și alți creatori din România să își manifeste inițiativele pe plan global.
Misiunea MoMA Design Store împărtășește reperele culturale ale Muzeului urmând trei filoane - spirit modernist, inovație și creativitate în design, educație și echitate - căutând în permanență să descopere și să achiziționeze mărci și produse ce păstrează integritatea designului modern și ce îi perpetuează statutul iconic. Procesul de selecție a pieselor preluate de MoMA Design Store este unul riguros și competitiv. Pentru Optimef, colaborarea cu muzeul este confirmarea faptului că pasiunea dublată de muncă poate fi răsplătită. Prezența lor la MoMA validează viziunile creative și antreprenoriale ale unui nou val de designeri români, pe care cei doi tineri își doresc să îi inspire să își urmeze visurile, oricât de îndrăznețe ar fi ele.
Cei doi tineri, care au mizat pe investiția tuturor resurselor personale, creative și de timp în favoarea dezvoltării proiectului lor își sărbătoresc prezența la MoMA Design Store afirmând că un produs bine închegat, cu o funcționalitate și o estetică ireproșabile, poate traversa orice barieră geografică, culturală sau lingvistică.
Dorim să creăm obiecte de un lux discret și care spun o poveste.
„Prezența Optimef la MoMA Design Store este o premieră ce validează și noul val de designeri români. Sperăm ca îndrăzneala noastră să inspire și alți creatori din România să își manifeste inițiativele pe plan global”, afirmă Andrei Morariu, cofondator Optimef.
„Am vizitat pentru prima oară MoMA Design Store în New York dupa ce am lansat Optimef și recunosc că visam sa văd produsul nostru, printre creații ale unor designeri pe care i-am studiat în facultate, însă acest lucru părea imposibil... până când s-a întâmplat. Experiența colaborării cu MoMA ne-a învățat că, dacă investești toate resursele tale în ceea ce faci nu exista limite, dar și că un produs bine închegat, cu un design funcțional și o estetică ireproșabilă, poate depăși barierele culturale, geografice sau lingvistice”, spune și Bogdan Costea, al doilea cofondator.
Dincolo de originalitate, rafinament și caracterul atemporal, creatorii își doresc ca produsele Optimef să inspire nu doar prin estetica lor, ci și prin povestea pe care o spun. „Calitatea și frumusețea unui obiect sunt strâns legate între ele, de aceea suntem foarte atenți la detaliile tehnice, materialele și tehnologiile pe care le folosim. Cu Optimef vrem să abordăm creații minimaliste, dar fiecare componentă nostalgic va fi dublată de un element inovator. Lucrăm cu forme geometrice simple și accente de culori primare, reunite în produse care îmbină echilibrat esteticul cu funcționalul. Dorim să creăm obiecte de un lux discret și care spun o poveste”, explică cei doi.
Ceasurile Optimef sunt prezente în catalogul de toamnă MoMA 2018, distribuit către toți abonații MoMA, în magazinele MoMA Design Store din 53rd St. în zona muzeului și în Soho, New York, în magazinele MoMA Design Store din Tokyo și Kyoto, Japonia, dar și online.
Optimef are exclusivitate timp de un an pentru cele două modele de ceasuri vândute de MoMA pentru Statele Unite, însă având în vedere că stocul pentru unul dintre modele s-a epuizat în primele două zile, tinerii au toate motivele să creadă că se vor bucura de o colaborare mai lungă.
Optimef s-a lansat în decembrie 2016, cu modelele „Fărăzece Black” și „Gold” cu brățară din silicon, urmate în august 2017 de modelele „Copper” și „Silver” și curele din piele. Tot in 2017, la doar 3 luni de la lansare, Optimef își anunța deja prezența internațională pe dezeen.com, cea mai cunoscută publicație online de design și arhitectură, prin magazinul lor online de ceasuri (dezeenwatchstore). În 2018 au lansat prima pereche de ochelari de soare – Optimef Unibrow – și o colecție capsulă (brățări din pânză pentru ceasuri și borsete) în colaborare cu Summer Well Festival.
Ambii cofondatorii Optimef au studii de specialitate în zona creativă. Bogdan Costea este arhitect, absolvent al Facultatii de Arhitectură și Construcții Oradea, iar Andrei Morariu este actor, absolvent al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică București. S-au cunoscut cu ocazia Festivalului de Film Victoria (2013-2016), de altfel și primul proiect la care au colaborat. Experiența festivalului a reprezentat pentru cei doi o confirmare a faptului că lucrează bine împreună și le-a deschis apetitul pentru antreprenoriat. Cei doi au mai demarat proiecte comune în scenografie de teatru și film, design de costume, proiecte de branding și design grafic.