Reviro - platforma care conectează studenții românii din străinătate și joburile de acasă

Reviro este parte a grupului Educativa și are misiunea de a conecta experiența internațională a tinerilor cu cele mai interesante joburi din România.

Reviro a fost fondată de Alexandru Ghiță și Adriana Comăneci și condusă acum de Mihai Zânt și Raluca Grigore. Toți cei implicați au o experiență extensivă în resurse umane și au plecat la drum cu misiunea de a întoarce parte din valoarea studiilor și a experienței românilor din Diaspora, acasă. 

Reviro conectează experiențele internaționale transformaționale și contextele relevante locale. „Credem în potențialul României și că acesta poate fi transformat în realitate și prin contribuția celor care au studiat sau au lucrat în străinătate”, spune Mihai Zânt.

Compania face parte din Educativa, grup de întreprinderi sociale care dezvoltă proiecte în domeniul educațional și oferă tinerilor români oportunități de dezvoltare personală și profesională, organizând evenimente ca RIUF (Romanian International University Fair) și oferind servicii de consiliere educațională prin EDMUNDO, UNIVERSALIO și EDMERICA.

Practic, nu suntem o agenție de recrutare, ci mai degrabă un reprezentant al candidaților.

Ideea a apărut în 2011, când studenții trimiși la studii în afara țării prin programul Educativa îi întrebau spontan dacă nu știu ce oportunități de joburi sunt pe piața românească. „După ce o perioadă în care am răspuns tuturor solicitărilor cum am putut, a apărut nevoia unui proces și a unei structuri, astfel încât îmbunătățim experiența și să putem răspunde cererilor în creștere”, povestește Mihai.  

Nevoia pentru o astfel de platformă a apărut în contextul în care cererea pe piața muncii este într-o continuă creștere și piata locală nu mai face față, tot mai multe companii se reorientează spre românii plecați la studii în străinătate. S-ar părea că în România există deja suficiente platforme de job-uri și agenții de recrutare, dar Mihai spune că abordarea lor este diferită prin faptul că ei caută joburile potrivite pentru aplicanții lor. „Practic, nu suntem o agenție de recrutare, ci mai degrabă un reprezentant al candidaților”.

Ce au ei și n-avem noi

Deși mulți tineri văd plecarea din țară ca fiind singura opțiune pentru a reuși pe plan profesional și, de ce nu, personal, mulți dintre aceștia au suficiente motive încât să se întoarcă. „Majoritatea studenților care se întorc înapoi aleg să o facă pentru familie și prieteni. Al doilea cel mai important motiv este un job interesant și sentimentul că vor contribui la ceva. Alții ne spun că fac acest lucru pentru impactul pe care îl pot avea în țară”, spune Mihai Zânt.

Dacă absolvenții de studii în România sunt la curent cu piața din România, cei care studiază în străinătate au mai mult curaj să deschidă uși, să chestioneze status quo-ul, sunt mai vocali și mai proactivi.

Cele mai importante două avantaje pe care universitățile din străinătate le aduc studenților sunt aplicabilitatea imediată a ceea ce învață și încurajarea exprimării libere. „Acolo se dezvoltă o abilitate foarte căutată astăzi și anume gândirea critică”.

Alexandru Ghiță, fondator Reviro

Nu ar fi corect să punem în balanță valoarea candidaților cu studii în România și cei școliți afară, dar merită de menționat diferențele care există între cele două categorii pentru a înțelege de ce unele companii preferă pe unii sau pe alții. „Dacă absolvenții de studii în România sunt la curent cu piața din România, cei care studiază în străinătate au mai mult curaj să deschidă uși, să chestioneze status quo-ul, sunt mai vocali și mai proactivi”.

Pitching-ul în recrutare

Oamenii din departamentele de resurse umane își manifestă îngrijorarea, mai ales în ultimii ani, cu privire la lipsa de candidați calificați și care să accepte condițiile pe care pot să le ofere companiile din România. 

Mihai Zânt afirmă că, în acest moment, cea mai mare problemă în departamentele de HR este recrutarea. „Suntem într-un moment în care nevoia de forță de muncă este mult mai mare decât candidații disponibili. Deci procesul de recrutare are o componentă de pitching, vânzare a pozițiilor. Corelat cu asta, brandul de angajator și retenția angajaților sunt foarte importante”. 

Deși au intrat într-un business de nișă, unde nu prea au competitori pe acest segment, Reviro a întâmpinat diverse provocări de-a lungul timpului. Mihai spune că au întâlnit, în primul rând, probleme legate de lipsa de informare în legătură cu ceea ce se poate face în țară și cât de interesante pot fi anumite joburi. „Altfel, probleme legate de planificare. De exemplu, a aduce candidați care să vină în țară peste 3 luni și corelarea acestor nevoi cu urgența recrutărilor”.

El mai spune că, în acest moment, piața de recrutare este în creștere. De altfel, ei cred că unul dintre motivele pentru care unele companii au încetinit ritmul creșterii este lipsa forței de muncă.

În România, este o piață în creștere și posturile sunt din ce în ce mai internaționale. În plus, nivelul de trai pentru candidații din targetul lor este bun, ținând cost de salarii și costurile de trai.

Accederea în programul Reviro este unul destul de simplu. Singurul criteriu pe care trebuie să-l îndeplinească potențialii candidați este să fi avut parte de o experiență internațională de impact. La nivel de recrutare, au o echipă de ambasadori locali în principalele țări în care ajung studenții români și creează campanii dedicate lor. Selectează candidații potriviți și, ulterior, propun o listă scurtă companiilor.

Pentru cei care își doresc să se întoarcă în România, dar mai au îndoieli în această privință, Mihai spune că aici poți să obții joburi foarte interesante. Este o piață în creștere și posturile sunt din ce în ce mai internaționale. În plus, nivelul de trai pentru candidații din targetul lor este bun, ținând cost de salarii și costurile de trai.



Citeste si