- 26 Noiembrie 2018
Premii în valoare de 200.000 euro pentru 40 de startup-uri în sănătate
Câștigătorii au fost selectați dintre 400 de inovatori care au participat la competiție în primăvara acestui an, de 3 ori mai mulți decât anul trecut. Astfel poate fi rezumat evenimentul Joint Grand Final de la Budapesta, organizat de EIT Health.
Aceasta a fost cea mai mare competiție dedicată startup-urilor din industria de sănătate, materii prime și industria alimentară, încheiată cu succes după 6 luni de instruire și mentorat. Aceasta a fost etapa finală a celor trei competiții destinate startup-urilor organizate de EIT (Institutul European de Inovare și Tehnologie) Health InnoStars și a Concursului Joint Business Ideas organizat de EIT Health, EIT Raw Materials și EIT Food.
Obiectivul principal al EIT este stimularea inovației și spiritului antreprenorial în întreaga Europă, susținând inovatorii și antreprenorii să-și transforme ideile în produse și servicii pentru piață. Echipele de start-up câștigătoare contribuie la succesul general al programelor deoarece încurajează participarea altor tineri talentați la astfel de competiții, generând din ce în ce mai multe povești de succes. În plus, startup-urile de succes contribuie și la crearea de locuri de muncă, ceea ce sporește competitivitatea Europei.
EIT stimulează inovația în EuropaConform sondajului live care a avut loc în timpul finalelor, 57% dintre respondenți au declarat că instrumentul cel mai valoros pe care EIT Health îl oferă este instruirea și mentoratul, în timp ce 50% au subliniat importanța formării unei legături de afaceri. Balázs Zoltán Fürjes, directorul EIT Health InnoStars, a adăugat: „Ajutăm startup-urile să se dezvolte și le oferim cursuri de instruire pentru a putea atrage capitaluri de risc și investitori. După pregătirea pentru pitch, sunt îndrumați individual, îi ajutăm să-și definească modelul de afaceri, prezentăm echipele partenerilor, societăților de CR și organismelor de reglementare. De asemenea, echipele sunt introduse companiilor care le pot dezvolta produsele, primului cumpărător sau unui site de testare. Startup-urile fac cunoștință cu principalele hub-uri de inovare din Europa, incluzând comunitatea EIT Health, care este importantă dacă doresc să pătrundă pe piețele externe. Dacă startup-urile inițiază într-adevăr servicii de succes, acest lucru este benefic și pentru cetățenii Europei, deoarece se pot bucura de o viață mai sănătoasă și mai lungă”.
Câștigătorul InnoStars Awards este o companie lituaniană numită Oxipit, care a câștigat 25.000 de euro pentru validarea produselor. Oxipit aplică inteligența artificială la imagistica medicală. Ei au dezvoltat o serie de instrumente pentru radiografia toracică, cea mai frecventă metodă de imagistică medicală. Oxipit se diferențiază de concurență prin acoperirea tuturor patologiilor și generarea de rapoarte similare celor realizate de un radiolog.
În cadrul etapei de prezentare a semifinaliștilor, câștigătorul European Health Catapult, HydrUStent, a primit un grant de 7.000 de euro. HydrUStent este un stent urologic biodegradabil, antibacterian și personalizat, care evită intervenția chirurgicală secundară și reduce costul tratamentului cu 60%.
HeadStart Funding, care a fost creat pentru accelerarea produselor și soluțiilor IMM-urilor și pentru a aduce companiile într-o etapă în care sunt pregătite pentru investiții, a acordat două premii întâi InnoStars, de 12.000 de euro fiecare, pentru HeartWatch și Koatum. HeartWatch este o soluție de tipul SaaS (software as a service) care oferă alerte inteligente celui mai apropiat îngrijitor, pentru o mai bună siguranță a pacienților. Aceasta utilizează o combinație brevetată de tehnologii avansate de computer vision și analiză inteligentă a învățării automate, pentru a monitoriza prin senzori optici obișnuiți pacienții care nu sunt monitorizați prin alte metode. Primele module dezvoltate includ monitorizarea medicală permanentă a inimii și a frecvenței respiratorii și alertele de coborâre din pat. Koatum este o companie de tehnică medicală ce oferă soluții bioactive personalizabile pentru prevenirea inflamațiilor și accelerarea integrării osoase, pentru o recuperare mai rapidă și fără durere.
„Joint Grand Final a fost o ocazie bună de a cunoaște noi talente și idei noi. Participanții au fost foarte curajoși să-și prezinte ideile la nivel global. Cele mai importante provocări pentru
companiile din domeniul sănătății, precum GE Healthcare, sunt creșterea costului asistenței medicale, creșterea numărului populației de pe glob și numărul de boli cronice pe care
trebuie să le tratăm în fiecare zi. Provocările pentru noi constau în descoperirea celor mai eficiente opțiuni de tratament pentru spitale, astfel încât aceste startup-uri să găsească
soluții bune pentru aceste probleme, pe care să le folosim în tehnologia noastră și cu ajutorul cărora să creăm împreună un sistem de sănătate mai durabilă”, a afirmat Peter Bencsik, lider de cercetare al consorțiului în cadrul GE Healthcare.
Câștigătorul secțiunii de sănătate al competiției Joint Business Ideas a fost o echipă din Portugalia numită Nebula X Medical, care intenționează să pună capăt fricii și disconfortului cauzate de colonoscopii, pentru un viitor în care mai puțini pacienți suferă de cancer colorectal. Echipa dezvoltă un PillScope, o capsulă care poate fi înghițită și care scanează suprafața colonului pacientului.
Inovația nu apare izolat, ci se naște dintr-un melanj de resurse diverseMarios Chryssolouris, conducătorul echipei câștigătoare din secțiunea alimentară a competiției Joint Business Idea, care a câștigat 10.000 de euro, a spus că este plăcut să vezi tineri implicați care pornesc startup-uri și abordează probleme sociale reale. „Cele mai importante lucruri de care am beneficiat în cadrul competiției sunt feedback-ul prețios asupra diferitelor aspecte ale afacerii noastre, legăturile bune cu partenerii din industrie și sfaturile generale despre cum să ne începem afacerea. EIT nu greșește când ne aduce la același nivel cu capitale ale inovației precum San Francisco". Numele proiectului său este FreshStrips. Acestea sunt stickere ieftine, ușor de citit, care se atașează pe ambalajul alimentelor și își modifică culoarea în cazul în care alimentele sunt expuse la temperaturi necorespunzătoare în timpul transportului.
Krzysztof Kubacki, director Innovation Hub CLC East, EIT Raw Materials, a declarat după competiția de startup-uri: „Pentru noi, aceasta este cea de-a doua finală Joint Grand EIT și al doilea an al competiției Joint Business Idea pentru cele trei Comunități de cunoaștere și inovare EIT (CCI-uri) din domeniul alimentației, sănătății și materiilor prime. La început a fost un experiment, dar s-a dovedit a fi mult mai eficient și mai însemnat, nu numai pentru CCI-uri, ci și pentru participanții din segmente atât de diferite. Participanții la edițiile trecute subliniază în feedback-ul lor abordarea noastră interdisciplinară și internațională. Aceasta nu numai că le oferă o imagine completă a marjelor respective, ci, mai presus de toate, arată și cât de mult ne putem ajuta reciproc. Inovația nu apare izolat, ci se naște dintr-un melanj de informații și aspecte diferite; nimic nu trebuie exclus”.